12 kvm utbyggnad?

Kan de verkligen bestämma något sådant? Om det redan finns fönster, så är det väl inget som kommer ändras på utsidan (dvs borde väl inte vara något bygglov? I alla fall inte utanför detaljplansområde). Husets totalyta kommer ju inte öka, eftersom det väl bara är yta med minst 190 i takhöjd som räknas in i husets yta.

Jag hade nog bara gjort det, utan att fråga eller skicka in något - men jag är nog ganska kass på att följa sådana regler :p (jag bor utanför detaljplan, i en liten kommun - och när jag har frågat dem tidigare om några saker verkar de inte heller vara så kinkiga, bland mina exempel på ändringar var det bara när det handlade om att faktiskt bygga ut som de sa behövde bygglov).
Det är något med 190 cm minus 60 cm som räknas också men jag minns inte exakt vad det var. Biyta kanske? Det kan bli ganska många kvadratmeter.
Tror inte heller det är så viktigt vad man gör inuti ett hus sålänge man inte växlar av balkar, tar upp nya fönster osv. Däremot kan det vara viktigt ur försäkringssynpunkt om man gör sig större boyta än vad huset är taxerat för och försäkrat för. Om det skulle brinna upp och behöva byggas ett nytt hus är det ju trevligt om man får samma storlek på boyta och biyta av försäkringen och inte blir snuvad på många kvadratmeter för att de inte fanns, officiellt.

Kan de verkligen bestämma något sådant? Om det redan finns fönster, så är det väl inget som kommer ändras på utsidan (dvs borde väl inte vara något bygglov? I alla fall inte utanför detaljplansområde). Husets totalyta kommer ju inte öka, eftersom det väl bara är yta med minst 190 i takhöjd som räknas in i husets yta.

Jag hade nog bara gjort det, utan att fråga eller skicka in något - men jag är nog ganska kass på att följa sådana regler :p (jag bor utanför detaljplan, i en liten kommun - och när jag har frågat dem tidigare om några saker verkar de inte heller vara så kinkiga, bland mina exempel på ändringar var det bara när det handlade om att faktiskt bygga ut som de sa behövde bygglov).
Jag tror att det kommer att behövas en bygganmälan eftersom det är en ändring av användningsområde. Min tillbyggnad - som nu inte blir av - hade dock som attefallstillbyggnad inte ens krävt en anmälan.

Liknande trådar

M
Hemmet Bor i ett relativt litet hus men jättestor trädgård. Huset har bara ett sovrum. Har länge haft funderingar på att i framtiden bygga ut...
Svar
9
· Visningar
11 403
Senast: M-Meduza
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att... 2
Svar
32
· Visningar
3 793
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka