Nu är detta en ren gissning, men jag tycker inte att frågan är onödig bara för att den är enkel. Detta är en mattetenta på absoluta grundnivå, då tycker jag att det är fullt rimligt att som lärare inte utgå ifrån att alla har fått med sig allt de bör ifrån gymnasiet. I det här fallet verkar det för mig som om läraren vill stämma av att eleverna förstår sättet att skriva ekvationer på. Det är inte ovanligt att skriva enkla ekvationer som y=2*x+10 och tex beräkna y för x=5 på gymnasiet, så att en elev skulle kunna börja denna mattekursen utan att veta att "f(x)=2*x+10, beräkna f(5)" är detsamma som "y=2*x+10, beräkna y för x=5" ser jag inte som omöjligt. Och eftersom man som elev på en såpass krävande utbildning som Teknisk Fysik ofta tvingas prioritera vad man pluggar på så har det en tendens till att bli att man pluggar på det som kommer på tentan. Vill man då som lärare vara säker på att eleverna kan något så bör det alltså finnas med på tentan. Ser man till resten av tentan blir det ju väldigt tydligt att uppgift 1 går ut på att kolla av de absolut mest basala grunderna, därefter kommer ju svårare uppgifter.
När jag började studera civ. ing. så hade vi en mattekurs som enbart gick igenom material som man egentligen hade läst på gymnasiet. Skillnaden var att nu gjordes allt med mer avancerad formalia och med siktet på att senare kunna utföra betydligt mer komplicerade uträkningar. De som hade haft otur med lärare på gymnasiet gavs dessutom en chans att upptäcka brister och kompensera för dessa.
Med andra ord tycker jag att detta verkar vara en fullt rimlig fråga att ha på en tenta, även om det är på högskolenivå.