"Matvägran", hur länge avvakta?

Emmahpemma

Trådstartare
Vår ena hund matvägrar..eller han vägrar äta fodret vi bytt till.
Skinka, kattmat och leverpastej äter han med god aptit. (Provat ge annat gott för att se om han åt något öht, inga mängder och inte i samband med att vi gett maten).
Vi har bytt foder nyligt och han har vägrat detta foder från dag ett. Vår andra hund äter fodret med god aptit, så det borde ju inte vara något fel på det..

Frågan är ju då... Hur länge hade ni avvaktat?

Det är väldigt tydligt att han inte tycker om det nya fodret. Och hunden är HUNGRIG..Men han smakar inte ens på det nya fodret..
 
Om du verkligen vill få honom till att äta maten så ge honom inga godsaker. Hundar svälter inte sig själva till svaghet om de inte är sjuka så han lär inte ta någon skada av sin självvalda fasta. Förr eller senare kommer han att äta. Frågan är snarare om du själv känner att det känns ok. Jag hade gett det ett par veckor beroende på hur hunden verkar rent allmänt. Om han inte brukar vara jobbigt kräsen så hade jag nog hellre valt ett foder han åt bra av.
 
Om du verkligen vill få honom till att äta maten så ge honom inga godsaker. Hundar svälter inte sig själva till svaghet om de inte är sjuka så han lär inte ta någon skada av sin självvalda fasta. Förr eller senare kommer han att äta. Frågan är snarare om du själv känner att det känns ok. Jag hade gett det ett par veckor beroende på hur hunden verkar rent allmänt. Om han inte brukar vara jobbigt kräsen så hade jag nog hellre valt ett foder han åt bra av.
Nä han fick lite annat som jag vet att han äter vid ett tillfälle bara.. ville se så det inte var någon total matvägran. Kattmaten stal han från diskbänken. Vilket han aldrig gjort tidigare..
Han kan matvägra en dag eller två ibland. Men nu har han matvägrat i en vecka..
 
Jag tänker också så, att om det finns alternativ som är ok som hunden äter hade jag inte krånglat i onödan. En hund som inte äter blir lätt till en stressad situation, är min personliga erfarenhet och jag hade försökt undvika det
 
Vår ena hund matvägrar..eller han vägrar äta fodret vi bytt till.
Skinka, kattmat och leverpastej äter han med god aptit. (Provat ge annat gott för att se om han åt något öht, inga mängder och inte i samband med att vi gett maten).
Vi har bytt foder nyligt och han har vägrat detta foder från dag ett. Vår andra hund äter fodret med god aptit, så det borde ju inte vara något fel på det..

Frågan är ju då... Hur länge hade ni avvaktat?

Det är väldigt tydligt att han inte tycker om det nya fodret. Och hunden är HUNGRIG..Men han smakar inte ens på det nya fodret..
Precis som oss människor så gillar olika hundar olika saker. Jag är normalt sett en stark förespråkare för att tidigt lära hundarna att äta lite av varje, precis som man gör med barn, men självklart ska det vara inom rimligheternas gräns och precis som med ens barn så ska man ju inte tvinga i hunden mat som man vet att hunden hatar och bara äter för att överleva.
 
Jag hade bytt foder, kanske i sakta mak blandat i lite av det nya bara för att bli av med det...

Hur gammal är hunden? Är det en valp ska den absolut inte svältas! En vuxen hund vid gott hull som blir kräsen kan man (om man nu absolut vill) få att äta om man väntar ut den och inte ger den godsaker eller tuggben.

Hundar svälter inte sig själva till svaghet om de inte är sjuka så han lär inte ta någon skada av sin självvalda fasta.

En sanning med modifikation. Hundar som blir lite kräsna är en sak för sig, medan hundar med anorexi inte kommer att börja äta bara för att man svälter dem. Där får man truga eller hitta på något annat. Ju mindre hunden äter, destu mindre äter hunden... Där blir svält rent farligt. I såna fall får man mata i hunden det den äter, och försöka komma igång med någon sorts matrutin. Sen kan man försöka byta mat.
 
Jag tror någonstans att hundar i princip alltid tycker om den mat som är bra för dem. Gillar inte hunden maten, då är det inte bra innehåll i maten för just den hunden. Mina hundar tex, de älskar(!) kött i alla former, men det går inte att få dem att äta vegetabilier och framförallt inte spannmål av något slag. Vad de mår bäst av? Jo, kött, ben osv. De foder de inte varit så förtjusta i, det är också de foder som de mått sämst på. Träffar även många hundar genom jobbet. De hundar som petar i maten (vilket är många) de har också matt päls, bajsar löst och visar många tecken på att inte må speciellt bra av maten de äter, trots att de ändå får i sig lämplig mängd mat per dag.
 
En sanning med modifikation. Hundar som blir lite kräsna är en sak för sig, medan hundar med anorexi inte kommer att börja äta bara för att man svälter dem. Där får man truga eller hitta på något annat. Ju mindre hunden äter, destu mindre äter hunden... Där blir svält rent farligt. I såna fall får man mata i hunden det den äter, och försöka komma igång med någon sorts matrutin. Sen kan man försöka byta mat.

Heller inte så ovanligt att hundar blir illamående/kräks om magen går tom för länge, så ju längre de går utan mat desto sämre blir aptiten...

Visst ska man normalt inte vara rädd för att hunden svälter ihjäl, men att anta att hunden äter bara han blir tillräckligt hungrig kan vara vanskligt.
 
Jag tror någonstans att hundar i princip alltid tycker om den mat som är bra för dem. Gillar inte hunden maten, då är det inte bra innehåll i maten för just den hunden. Mina hundar tex, de älskar(!) kött i alla former, men det går inte att få dem att äta vegetabilier och framförallt inte spannmål av något slag. Vad de mår bäst av? Jo, kött, ben osv. De foder de inte varit så förtjusta i, det är också de foder som de mått sämst på. Träffar även många hundar genom jobbet. De hundar som petar i maten (vilket är många) de har också matt päls, bajsar löst och visar många tecken på att inte må speciellt bra av maten de äter, trots att de ändå får i sig lämplig mängd mat per dag.
Min hund är extremt feg med maten och så fort man introducerar något nytt tar det 1-2 dagar av svält innan han vågar smaka, sedan pang säger det så älskar han det och vill ha det varje dag. Så att hundar äter det som är bra för dom och ratar det som är mindre bra tror jag inte riktigt på. Fodrar med färskfoder och vanlig barf btw. Det tog tre dagar för honom att lära sig äta gris, och nu slinker grisen ned nästan lika lätt som kalkon och kyckling, nu när han faktiskt vågar äta.

Däremot kan jag tänka mig att sannolikheten för att dom ska rata det är större om det är foder med en massa underliga ingridienser, som troligen lär bidra till att det både luktar och smakar konstigt. Hundar har ju inte samma uppskattning för "goda välkombinerade smaker" som vi människor har, så när fodertillverkarna försöker göra foder som för oss människor låter som att det ska smaka gott blir det ofta lite halvdant för hundarna eftersom dom nog har andra preferenser än snitsiga smakupplevelser.
 
Tack alla för era tankar. Hunden är en fyra år gammal kastrat. Som tur är har han lite extra hull så det skadar inte på så sätt att han inte äter just nu.
Det blir ett foderbyte igen, han är hungrig och söker mat, men vill verkligen inte ha fodret..
Tur vi har en hund till som äter maten :)
 
Jag hade bytt foder, kanske i sakta mak blandat i lite av det nya bara för att bli av med det...

Hur gammal är hunden? Är det en valp ska den absolut inte svältas! En vuxen hund vid gott hull som blir kräsen kan man (om man nu absolut vill) få att äta om man väntar ut den och inte ger den godsaker eller tuggben.



En sanning med modifikation. Hundar som blir lite kräsna är en sak för sig, medan hundar med anorexi inte kommer att börja äta bara för att man svälter dem. Där får man truga eller hitta på något annat. Ju mindre hunden äter, destu mindre äter hunden... Där blir svält rent farligt. I såna fall får man mata i hunden det den äter, och försöka komma igång med någon sorts matrutin. Sen kan man försöka byta mat.
Men då är ju hunden sjuk och inte frisk eller bara kräsen.

Jag skrev också att jag hade bytt mat.
 
Det kan ju vara något fel på fodret. Vad är det för foder?

Det är pure natural sensitive salmon. Den andra hunden äter det utan tvekan, så jag tror inte det är fel på fodret.. däremot tror jag inte han ätit laxfoder tidigare, så kan vara det som spökar..
 
Men då är ju hunden sjuk och inte frisk eller bara kräsen.

Jag skrev också att jag hade bytt mat.
Nja. Jag tror inte det direkt klassas som en sjukdom på hundar? Vissa hundar äter helt enkelt inte.
Då man skriver att hunden är sjuk tror jag många tänker att hunden har någon allvarlig sjukdom som påverkar magen eller aptiten. Någon somatisk åkomma. Då är det lätt att man tänker att ens hund verkar frisk i övrigt, så man kan gott svälta den för att den fjantar sig med maten...
 
Jag tror någonstans att hundar i princip alltid tycker om den mat som är bra för dem. Gillar inte hunden maten, då är det inte bra innehåll i maten för just den hunden. Mina hundar tex, de älskar(!) kött i alla former, men det går inte att få dem att äta vegetabilier och framförallt inte spannmål av något slag. Vad de mår bäst av? Jo, kött, ben osv. De foder de inte varit så förtjusta i, det är också de foder som de mått sämst på. Träffar även många hundar genom jobbet. De hundar som petar i maten (vilket är många) de har också matt päls, bajsar löst och visar många tecken på att inte må speciellt bra av maten de äter, trots att de ändå får i sig lämplig mängd mat per dag.
Det tror jag inte på. De hundar jag har haft älskar skitfoder... jag vill barfa, men hundarna hade nog helst ätit nåt med 90% vetemjöl... ;)
 
Nja. Jag tror inte det direkt klassas som en sjukdom på hundar? Vissa hundar äter helt enkelt inte.
Då man skriver att hunden är sjuk tror jag många tänker att hunden har någon allvarlig sjukdom som påverkar magen eller aptiten. Någon somatisk åkomma. Då är det lätt att man tänker att ens hund verkar frisk i övrigt, så man kan gott svälta den för att den fjantar sig med maten...
Men vem har pratat om att svälta hunden?
Inte jag iaf. Jag nämnde både maxtid IFALL TS absolut ville försöka med maten och skrev att jag helre hade bytt mat.

En hund med omfattande matproblem till den grad att man vill klassa det som anorexi anser iaf jag inte vara fullt frisk. Men nu var ju det inga såndana problem med hunden heller.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 488
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp