"Matvägran", hur länge avvakta?

Vår ena hund matvägrar..eller han vägrar äta fodret vi bytt till.
Skinka, kattmat och leverpastej äter han med god aptit. (Provat ge annat gott för att se om han åt något öht, inga mängder och inte i samband med att vi gett maten).
Vi har bytt foder nyligt och han har vägrat detta foder från dag ett. Vår andra hund äter fodret med god aptit, så det borde ju inte vara något fel på det..

Frågan är ju då... Hur länge hade ni avvaktat?

Det är väldigt tydligt att han inte tycker om det nya fodret. Och hunden är HUNGRIG..Men han smakar inte ens på det nya fodret..

Min hund vägrar att äta foder med kyckling i. Hur hungrig han än är. Så då slipper han helt enkelt, tycker inte att man ska "tvinga" i dem något de verkligen inte tycker är gott.
 
Men vem har pratat om att svälta hunden?
Inte jag iaf. Jag nämnde både maxtid IFALL TS absolut ville försöka med maten och skrev att jag helre hade bytt mat.

En hund med omfattande matproblem till den grad att man vill klassa det som anorexi anser iaf jag inte vara fullt frisk. Men nu var ju det inga såndana problem med hunden heller.

Jo, jag vet att du nämnde maxtid och att du sannolikt har stenkoll på detta. Jag tänker bara att det är massor av (ovana) hundmänniskor som läser trådar utan att svara, och då vill jag förtydliga för mig viktiga saker :)

Att "svälta" för mig betyder att låta hunden köra sin frivilliga fasta. Många bland hundfolket brukar rekommendera detta om hunden inte äter. Nuförtiden gör man inte så längre.

Det finns tydligen rätt många hundar som vägrar äta under vissa perioder av livet. Vissa raser verkar ha flera såna individer än andra. Min hund tillexempel. Hade jag försökt vänta ut henne med den mat jag valt åt henne hade hon nog hunnit bli riktigt dålig vid det här läget. Efter att ha hittat foder som duger åt henne fungerar det nu jättebra. Därför anser jag nog inte att hon har "omfattande matproblem" eller att hon är sjuk.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 007
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 488
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
952
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp