Bukefalos 28 år!

Matvägrande vovve

S

sucka

Min 10 månaders "valp" vägrar att äta. Såklart han äter ibland mest då på nätterna, men det kan gå två-tre dagar innan han äter.
Nu får maten alltid stå framme för det spelar ingen roll om vi tar bort den, han äter iaf inte när man väl sätter fram den.
Det går så långt att han spyr galla för att han inte har något i magen. Vad har in för knep?
Kan tillägga att vi lägger i skinka, korv, leverpastej etc. i vissa av skålarna.
 
Ja, om du lägger i skinka och korv i maten ibland så tycker h+n självklart att det är värt att vänta på nästa gång det ligger smaskens i skålen.

Hon är ändå 10 månader. Servera frukos, ge henne 5 min har hon inte visat intresse så bort med den. Sen kan du ge en skvätt fil till lunch, så hon inte är tom i magen. Då vill de inte ha mat i vilket fall som helst. Ge sedan kvällsmål som vanligt, men visar hon inget intresse på 5 min så bort.

Precis innan ni går och lägger er så ge en skvätt fil.

Fortsätt sedan såhär i 3-4 dagar. Har hon inte börjat äta då så blanda i lite torrfoder i filen och testa ett tag.


MMen tänk på att inte alla hundar vill äta på morgonen.

Lycka till och tala om hur det går för er!
 
Är inte hunden ens hungrig efter promenaderna? "Min" uppfödare rekommenderade mig att alltid ge lite mat efter varje promenad och ingenting där emellan för att få igång en bra matrutin. Nu funkade det bra för mig, men så är vintisen också ett matvrak av naturen :D.

Är det "gammal" mat som du ställer fram? Min hund, som är ett matvrak vill inte äta mat eller ben som hon tidigare har ratat (nu talar jag om torrfoder och torra ben - gammalt färskfoder vill de naturligtvis inte ha). Pröva att vid bestämda tider ställa fram jättelite torrfoder (blanda gärna i lite leverpastej) Äter inte hunden efter morgonpromenaden, släng det. Gör likadant vid lunch osv.

Naturligtvis kan det vara så att hunden ratar vanlig mat om den får för mycket godsaker, men jag tror att om man lyckas få in den betingade reflexen att det börjar vattnas i munnen när man kommer in från promenaden tror jag att hunden inte bryr sig om att det inte är något extra gott i skålen.

Det här tipset fick jag när jag hämtade hem min vintis från uppfödaren. Hon skickar alltid med sådana tips eftersom många vinthundar kan matvägra (dock inte min som är ett matvrak - vid närmare eftertanke har jag aldrig träffat en vinhund utan smak för det goda livet, men det var som sagt uppfödaren som påstod att vinhundar kan vara små i maten, därav de medföljande knepen).

Hoppas du får din hund att äta. Jag vet hur jobbigt det kan vara. När jag var liten hade vi en Cavalier som knappt åt något alls (men han älskade korv och leverpastej) och var förfäärligt kräsen. Nu var det kanske tur att han inte åt så mycket utan höll sig väldigt slank. Han hade nämligen hjärtfel och enligt veterinären lyckades han leva tills han var 11 1/2 år just pga att han var så slank. Vetrinären obducerade faktiskt och menade på att de flesta Cavalierer med detta hjärtfel sällan blir äldre än 5-7 är.

Det sista var tänkt som tröst om du inte får igång aptiten på din hund.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 694
Senast: Bison
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 489
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 202
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 134
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp