et_flickan

Trådstartare
Hur är era matvanor?

Jag vet hur det är att vara hästägare. Äta nyttigt vad är det för nåt? När jag hade hästen innackorderad åt jag inte mycket, inte heller särkilt nyttigt och ofta, bara nått snabbt halvfrabrikat så att man kunde åka fort till stallet innan det blev mörkt eller om man hade träning och hade lite bråttom.

Nu har jag ändrat radikalt på min mat, försöker äta nyttigt. Mycket frukt, grönsaker, fisk, skaldjur, nötter. Är inte rädd för att gå ner elr up i vikt utan när jag åt denna onyttiga mat blev jag bara iriiterad och trött, man orkade ju inte speciellt mycket, plus att magen gick åt fanders.

Så vad gillar ni? Och hur sköter ni det där med maten?

Sv: Matvanor!

Innan åt jag ganska nyttigt, men när hästen jag tog hand om åkte orkade jag inte bry mig längre. Men nu har jag bestämt mig. Jag äter mer grönsaker och mycket mindre socker. Jag äter inte heller kött. Jag provar gjärna nya saker och tycker att nyttig mat är mycket godare än flottiga friterade saker. Jag märker att jag är mycket piggare och min hy har blivit bättre på bara några veckor (den var inte dålig innan, men jag märker skillnad) Dessutom var jag ordentligt sockerberoende precis efter jul. Men nu känner jag inte alls av det längre. :)

Okej.

Äter inte heller kött, blir extremt dålig i magen :angel: så jag har gett up det. Kykling däremot är smaskens och det klarar magen av ganska bra.

Hur är det med frukosten för din del? Äter du alltid bra frukost?
Själv varierar jag med gröt, filmjölk med banan/solrosfrö jätte gott och hembakat bröd. Min mamma bantar därför gör hon eget bröd, ganska bra för mig också.

Att äta regelbundet är lika viktigt som att äta nyttigt. Fasta måltider, precis som för hästen...:)

Jag äter olika fullkorsprodukter, grönsaker och frukt, fisk och fågel, ägg, lite mjölkprodukter och gillar att dricka grönt te.

Jag är noga med att alltid äta ordentlig frukost. Två mackor hembakt bröd. Mina favoriter är ett mörkt med solrosfrön och dingelbröd. :d
Till dricker jag en kopp te, ibland dricker jag morotsjuice eller äter joghurt istället.
Kanske inte något supernyttigt, det brukar inte bli så mycket frukt och grönt på morgonen. Men jag blir mätt och står mig fram till lunch.

Jag försöker äta så mycket som möjligt så ofta som möjligt! Alltid bra frukost och 2 lagade maträtter per dag, annars åker humöret ner tillsammans med blodsockret :smirk: . Drack förut grönt te, för att det är jättenyttigt, men det påskyndar också förbränningen, vilket inte är så nödvändigt när vi har 16 st hästar, varav x-antal ska ridas av mig varje dag... Så nu försöker jag dricka juice eller honungsvatten till frukosten. Blir inte hungrig lika snabbt då. Försöker också få i mig mellis på fm och em.

Jag försöker äta så nyttigt som möjligt, men vissa perioder är det alldeles för tråkigt och jobbigt :p Så det är väldigt mycket fram och tillbaka med det där

Äter allt utom snabba kolhydrater som potatis och vitt mjöl. Unnar mig kladdkaka då och då (är nog beroende...:crazy: ) men då gjord på bra ingredienser:d ... Inga halvfabrikat här i huset utan jag gör mat på bra råvaror. Är lactosintolerant så jag undviker mjölkprodukter med undantag från de helt lactosfria varianterna...

Själv har jag fått dille på grönsakssoppa. Har ätit det flera dagar nu, så gott :d och lätt att laga också.

Avokado med kaviar åt jag igår, kanske inte allá som tycker om det men jag är galen i det.

Magen var inge rolig igår, åt hela dagen men var ändå hungrig :(

Med 2 hästar och ett stillasittande jobb med skiftgång är det ett under att jag mår som jag ändå gör...:crazy:
En vanlig dag kan se ut så här: Upp o i kläderna, ut i bilen och en latte i McDriven på väg till stallet. Ut med hästarna, mocka göra mat rida, hem, duscha... till jobbet, en kaffe o bulle på Pressbyrån.. nåt äpple under passet o sen "lunch" bestående av ofta kebab o liknande nån gång runt 22-23...... Jobba sista passet o hem o sova.
Är dock ledig ganska mkt o då är det inte fullt så bedrövligt, men bra på detta är jag helt klart inte. Och när man skriver ner det blir man ju lite ställd... Hua, är jag så kass???:eek:

Jag äter hyfsat nyttigt och tänker rätt mycket på vad jag stoppar i mig. De gånger jag äter lunch hemma innan jag åker iväg till stallet gör jag något lättlagat men ändå nyttigt eftersom jag vet att jag kan hålla mig mätt på det hyfsat länge, för i stallet hinner jag aldrig äta något.

Hello!

Låter sunt!
Problemet för egen del är bara bristen på inspiration. Du/Ni har inte tips på några trevliga recept? Jag äter förresten GÄRNA kött också. :d

Jag äter inte kött, men fisk, skaldjur, ägg, mjölk, frukt grönsaker, fullkornsgrejer och bönor (så att jag får i mig det som finns i kött ändå) men det går lite upp och ner. Ibland tänker jag att jag ska ha den grönsaken för den inne håller det och den för att den innehåller det osv. men ibland så orkar jag inte och käkar en pannkaka :angel: Äter havregrynsgröt och macka till frukost (har gjort det jättelänge) och någongång ibland kan det bli yogurt och macka istället. Tar en frukt på förmiddagen om jag hinner, äter lunch, tar en frukt eller macka på eftermiddagen och sen kvällsmaten brukar bli ganska sent, äter kvällsmat när jag kommit hem från stallet.

Gällande godis så är mitt mål är att ha godisförbud men jag klarar inte att vara "förbjuden" från något. Det är svårt, men jag äter så lite som möjligt och jag tror faktiskt att mitt sug sakta håller på att försvinna!:bump:

Jag äter så nyttigt som jag kan och hinner :angel: Alltid ordentlig frukost och två lagade måltider... Det som jag har mest problem med är eftermiddagarna, jag kommer hem sent från skolan och ska rida, men jag måste äta också och då blir det ofta något onyttigare som inte tar så lång tid att fixa :crazy:

Någon som har tips på mellanmål som går att ordna snabbt? :bow:

Mmmm kladdkaka är gott, så en liten fråga hur ser ditt recept ut med bra ingredienser?:) :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för... 38 39 40
Svar
783
· Visningar
98 835
Senast: Monimaker
·
Äldre Jag måste börja äta ordentligt. Jag märker mer och mer hur mycket matvanorna faktiskt påverkar mitt mående både fysiskt och psykiskt... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 246
Senast: Acto
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
808
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Ja, det finns ju en del mat-trådar på buke (och jag har sökt, men inte funnit nog) så varför ska inte jag? :D Frukost har jag mina...
Svar
10
· Visningar
3 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka