• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare idealb
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 506
I

idealb

Hej!

Jag tänkte på er som tränar/tävlar galopphästar. Har hört många gånger att det bantas & frukosten inte består mer än av knäckebröd. Men det stämmer ju så klart inte in på alla! Har läst runt lite på trådarna har & har sett att det skrivs att vissa av er äter mer ju mer ni jobbar, men har även sett dem som har skrivit att de ska banta för att bli jockey.
Tänkte nu fråga vad ni äter & äter ni så mycket som ni skriver eller? Jag menar inget negativt med den här tråden utan jag tycker det skulle va kul att veta! :D

Sv: Matvanor

Hade en period när jag bantade på helt fel sätt. Åt lite men fel vilket gjorde att jag blev trött och orkade aldrig jogga långa sträckor för att förbränna och kvällen/morgonen innan loppet satt jag i bastun. Detta resulterade i att jag blev svag,trött och orkade inte prestera fullt ut så krävande som löpridning faktist är.
Men tillslut sa min tränare till och började sätta upp vikten åt mig (Det går att göra i samband med startanmälan) Nu äter jag mkt och RÄTT! orkar motionera och rasar ner till min ursprungliga vikt :banana:. Väldigt tacksam över att ha en så bra tränare!

Precis som JockeyJoe skriver så är löpridning krävande och ska du kunna prestera fullt ut så kan du inte hålla på och banta konstant.

Majoriteten av jockeyrna har satt upp en lägsta vikt de vill rida som känns ok för dem och gör att de slipper hålla på och banta hela tiden. Sedan ser de till att hålla sig där omkring.

Att börja banta för att bli jockey är helt fel väg att gå...

Självklart tänker de förmodligen mer på vad de stoppar i sig än vad andra gör, men det brukar ju idrottsmän/-kvinnor göra överlag!

Äter väl själv ganska normalt, men ser till att hålla min vikt hyfsat stabil.

Vi var många som försökte säga till Jockeyjoe att sluta banta! Men det är svårt att förstå hur mycket det tar på prestationen när man gör det. Jag hade själv en period då jag slet med vikten och det tror jag alla aktiva har gått igenom under någon period av sin karriär. De bra jockeysarna är mkt noggranna med vad de äter och att de alltid håller sin vikt på en rimlig nivå även om det är full tävlingsäsong eller semester.

Själv har jag insett att jag aldrig kommer att kunna rida några lägre vikter.

Oh! Intressant tråd! Älskar mat/dieter och kostrådgivning!:love:

Själv tänker jag mycket på vad jag äter. Väger nu strax under 50 kilo och för att rida amtörlöp är det ju nästan att väga för lite (har dock ingen licens än men snart så!;)) men som det känns nu så är mitt mål i livet att bli proffsjockey och då får jag ju inte väga så mycket mer än vad jag gör nu.

Jag äter fem gånger om dagen med fyra timmar emellan, börjar med havregrynsgröt till frukost och sen ordentligt lunch med mycket grönskar förstås! Sen är det mellanmål bestående av gröt, mackor eller frukt. Middag med grönsaker m.m efter konstens alla regler och sen någonting på kvällen. Har som tumregel att man inte ska äta mer än att man orkar äta lika mycket till! Men jag äter ganska mycket, mer än mina kompisar i alla fall men när man rör sig i stallet 3-4 timmar per dag så spelar det inte så stor roll hur mycket man äter, man går ner det ändå! Det viktiga är ju att inte äta så mycket godis och chips och sånt.

Tillägg:

Äter kanske egentligen ganska lite och förmodligen inte helt rätt eftersom jag har väldigt svårt att hålla vikten.. :crazy:

Dock misstänker jag att det hade varit lättare om jag tagit mig i kragen och gått ut och t.ex. joggat några dagar i veckan.. Men det är ju såå otroligt tråkigt! :p Och skolan tar så jäkla mkt tid så det är inte så mkt tid över.. *suck*

Men ikväll ska jag simma! :)

Jag förstår att man tänker en heldel på vikten - gör jag själv också...

Blir det mkt joggande/tränande för er? Eller är det mest stallarbetet som tar upp er tid? :)

Jezzy_flyer: Du verkar ha bra koll på dina matvanor! Ska ta lärdom av det!
Har du regelbundna mattider, eller har du bara på ett ungefär?

Har hört många gånger att det är bättre att äta minre mål flera gånger om dagen än tex 3 stora mål/dag. Men ofta är det svårt att få in mellan målen när man är i stallet mycket eller har mycket för sig i huvudtaget...;) Men jag antar att det är bara en rutin man ska få in! :)

Alla ni som har svarat här på tråden - tränar & tävlar ni galopp? Eller är ni bara intresserade av det? Kul att veta..;)

Jag träningsrider galopphästar och har amatörryttarlicens och ska förhoppningsvis snart rida mitt första löp, jockeyjoe är amatörryttare, jezzy blivande sådan och annika proffstränare/-jockey!

Jezzy_flyer: Du verkar ha bra koll på dina matvanor! Ska ta lärdom av det!
Har du regelbundna mattider, eller har du bara på ett ungefär?

Har hört många gånger att det är bättre att äta minre mål flera gånger om dagen än tex 3 stora mål/dag. Men ofta är det svårt att få in mellan målen när man är i stallet mycket eller har mycket för sig i huvudtaget...;) Men jag antar att det är bara en rutin man ska få in! :)

Äter så regelbundet jag kan.. blir på ett ungefär 7.00, 11.00, 15.00, 19.00 och ca 21-22.00. Men ibland blir det ju inte så. Äter ju fruksot på morgonen, lunch i skolan, ett par macko medan jag går till stallet, middag och sen något lite senare på kvällen.
Jag var mer eller mindre tvungen att börja äta regelbundet, hade stora problem med magen och hungern förut. Då åt jag 3 stora mål men var ständigt hungrig. Nu när jag äter 5 gånger om dagen mår jag mycket bättre! Men naturligtvis gäller det att äta rätt också..

MalanMjöl - Du har koll du!;) Ska ta licens och är i stallet varje dag efter skolan i 3-4 timmar... så det är ju en del jobb ändå!

MalanMjöl - Du har koll du!;) Ska ta licens och är i stallet varje dag efter skolan i 3-4 timmar... så det är ju en del jobb ändå!

Jag vet aaaaallt om er! :devil: :angel:
Haha men svårt att vara riktigt anonym här inne ju! ;)

Var glad att du kan äta så mkt, haha jag hade rullat fram! :rofl: Beror ju mycket på hur känslig man är också, gener och liknande!

Det är jättebra att du har sådana matrutiner. Själv skulle jag aldrig kunna äta så sent på kvällen. Börjar alltid morgonen med en ordentlig frukost, frukt i stallet lunch när jag kommer hem (sallad) och middag tunt 5. blir jag hungrig mellan måltiderna äter jag frukt eller nötter, men aldrig efter 5! äter mkt proteiner mindre kolhydrater och ordentligt med frukt o grönsaker. När man väl lagt av med allt socker minskar behovet och man tappar suget.

Tycker unggalopp skulle kunna anordna kurser om kostvanor i samband med licens kursen eller något liknande. Tror tyvärr att det är väldigt vanligt att unga flickor (inte lika mkt pojkar) slarvar med maten i tonåren och kanske känner extra press inom just vår underbara sport.

Skulle det inte vara något sådant nu i samband med licenskurserna? :confused:

Jag börjar dagen med frukost- fil, müsli och russin, frukt i skolan vid 9-10, lunch halv tolv- mest sallad och grönsaker, frukt när jag kommer hem vid 16 och sen middag vid 17-18 och sedan någon frukt på kvällen efter det. Ibland fler frukter om jag är mer hungrig (läs oftast :angel: )

Godis äter jag inte jätteofta, men för mkt när jag gör d.. :o

Rider två hästar fre-sön, rider lektion tisdag, simmar onsdag. När det blir varmare och ljusare hinner jag också rida mer.

Äter du inte efter 5!:eek: Jag skulle svälta ihjäl! Jag äter ju fem gånger och ungefär lika mycket varje gång men jag skulle säkert kunna äta middag fem gånger om dagen! Är nästan alltid hungrig:) Fast jag märker faktiskt att jag går upp i vikt om man är mindre i stallet än normalt. Rider en häst om dag, ibland två, och rör mig så klart i stallet också. Då går man ju ner, ett par timmar med lågintensiv puls är ju perfekt för förbränningen!:idea:

Äter inte heller mycket godis men som MalanMjöl äter jag mycket när jag väl äter! Inte bra.. men det går liksom inte att äta lagom..
Satsar också på att äta mycket sallad till lunch, vi har så bra salladsbuffé i skolan! Så blir det mer, främst protein, och kolhydrater på kvällen.

Man ska äta var fjärde timme kolla vad kroppsbyggare äter. mkt protein,Ägg. Ris ,Fisk ,Kyckling. Sallad , tonfisk räkor.grovft bröd utan smör. Du ska aldrig vänta tills du blir hungrig bara för man äter mer sällan betyder inte det att man går ner i vikt.Nej du ska äta ofta annars äter du för mkt när du är hungrig, Prata med seriösa människor på gymmet. Tyvärr så äter många jockeys fel. Och röker AJABAJA och KAFFE ger MAGSÅR FÅ FASTANDE MAGE. Lycka till.
OM du vill rida amatör löp så räcker det om du väger 54kg max då kan du rida lägsta vikten. Men ofast så rider man runt 60 kg.
Ja de var gamla goda tider det 10 löp 4vinster,2 ritter utan placering Vilken kick de var. Super kul! Jobba på er styrka mest och finishridningen så är vi äg och tränare nöjda. Benstyrka och orka hålla ihop kroppen. Simma är bra för kondisen.;)

Jag äter fem gånger om dagen med fyra timmar emellan, börjar med havregrynsgröt till frukost och sen ordentligt lunch med mycket grönskar förstås! Sen är det mellanmål bestående av gröt, mackor eller frukt. Middag med grönsaker m.m efter konstens alla regler och sen någonting på kvällen. Har som tumregel att man inte ska äta mer än att man orkar äta lika mycket till! Men jag äter ganska mycket, mer än mina kompisar i alla fall men när man rör sig i stallet 3-4 timmar per dag så spelar det inte så stor roll hur mycket man äter, man går ner det ändå! Det viktiga är ju att inte äta så mycket godis och chips och sånt.

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!!

Ät ofta och varierat. Tänk på den gamla hederliga tallriksmodellen: halva tallriken frukt och grönt, andra halvan protein och kolhydrater. Ät mer när ni jobbar hårt och mindre när ni tar det lite lugnt. Det är såååå enkelt.
:banana:

Sköter man sig oftast kan man fuska lite då och då! Själv är jag ganska begiven på vin och saltlakrits..

Och tänk på att det är skillnad på lång och kort sikt. Om man ska rida lite lågt någon gång kan man alltid ta ett kilo eller två innan loppet. Min kära väninna Bisse L åt bara en chokladkaka till middag kvällen innan hon skulle rida lågt......

Vätskebrist är inte heller bra. Läste någonstans att 1 procents vätskebrist ger 10 procents prestationsförlust. Och det är ingen hit när man ska ge järnet sista 100 :eek:

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
368
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
790
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 820
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 901
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck