Max ålder på att avla på sto

Jag har en liten fråga till som passar här, hoppas nån ser den även om jag är lite efter... =)

Jo, Vad är högsta åldern för att få föl första gången? Det känns som om det borde vara skillnad på att få föl vid 18-årsåldern om man har haft flera innan, än om det skulle vara första fölet då. Eller?
 
TACK :)!!! De är mina egna uppfödningar, (fast detta hör ju inte till tråden, nu blir vi nog flyttade till 'gnägg' :cry:!)

Bia
 
Detta har jag ingen 'egen' erfarenhet av, men vet att ston av 'moder natur' är skapta för att föda föl!
Vad jag vet är att det kan vara svårt att få dom dräktiga ju längre man väntar (bäst är före 15 år =hörsägen)!!
Men.. det är bara att prova, blir hon dräktig.. så är fölningen inga problem, hon är som sagt 'skapt' för att föla!

Mvh
Bia
 
Tyvärr fick vi avliva den ena efter två dagar men den andra är snart 6 månader och mår utmärkt.
 
Sv: Max ålder på att avla på sto

Jag skulle också vilja be lite om råd :)
Har en haflinger som nu är 18 år gammal. Hon är triangelmärkt för hälta bak, men detta har vi aldrig märkt av trots att hon både går dressyr och hoppar lite smått (3o cm, en gång om året :crazy:)

Har funderat lite smått på att ta föl på henne, men har lite frågor;

Är 18 år för gammalt för en haflinger att få föl? Hon har inte haft föl förr (vad vi vet) men har varit dräktig. Då det blev tvillingar den gången togs de bort.

Är det dumt att ta föl på henne om hon är triangelmärkt? Enligt säljaren försvann alla de mystiska hältorna så fort hon skoddes bak :grin:

Hon är ganska framtung. Borde man då avstå från avel, eller blir det bra om man tar en hingst som är lättare fram?

Hon är ganska grov i kroppen, och som sagt väldigt framtung. Vore det bra med en ädlare ras för att fölet ska bli lite ädlare?

Jag har hört att om man tar en hingst som är mycket större än stoet så kan det fölet bli svårt att föda. Är detta sant?

Ja, det blev en hel del där ;)
 
Sv: Max ålder på att avla på sto

Jag tänker göra en liten chansning med mitt sto, hon är 17 i år och har aldrig fått föl och jag har planer på att betäcka henne 2011. Hennes brunster fungerar som dom ska och är fortfarande starka. Hon är i väldigt fin kondition, pigg och frisk.
Problemet att betäcka äldre ston är att dom ibland kan vara svåra att få dräktiga, men det är inte någon större risk för komplikationer bara för att dom blir äldre.
 
Sv: Max ålder på att avla på sto

Är det verkligen inte större risker? :laugh: Vad bra! Man hör ju så mycket olika, och jag vill inte ta några risker. Mitt sto har också normala brunster, är i fin kondition och de flesta gissar att hon är runt 10 :D

Anledningen till att jag så gärna vill ta föl på henne, är att hon är så otroligt lugn och snäll i all hantering, och positiv till i princip allt :)
 
Sv: Max ålder på att avla på sto

*KL*
Inser att detta är en gammal tråd från början men att per automatik "pensionera" ett sto från avel när den är 18 år är för mig obegripligt. Många ston tävlar fram till den åldern.

Om ett sto mår bra, blir dräktig, mår bra och inte har problem med dräktighet och digivning så kan hon vara 25 år och fungera/må bra som avelssto.
Blir hon väldigt sliten eller har problem/mår dåligt så spelar det ingen roll om hon är 5 år, då ska hon inte vara i avel.

Jag upplever att äldre ston ofta lever upp och mår mkt bra av att få vara mammor. Men ser man att det sliter för mycket på dom så slutar man givetvis avla.

Till er som har lite äldre ston som är i gott skick och kondition, har bra brunster osv -hade jag absolut gett rådet att betäcka (om hon i övrigt är en tillgång i aveln såklart)
 
Sv: Max ålder på att avla på sto

Okej, det låter ju väldigt bra :) Hon är så himla go och rar, men ska väl inte gå så himla hårt längre, så jag skulle så gärna vilja ha ett litet föl efter henne.

Men vad anser ni om resten av frågorna?
 

Liknande trådar

Avel Har ett 16-årigt hoppsto jag gärna skulle vilja avla på i vår (då kommer hon vara 17 år). Hon har haft ett föl tidigare vid 4-års...
Svar
2
· Visningar
725
Senast: Cactus
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 438
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp