Max släpvagnsvikt-krux

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 3 706

Amk

Trådstartare
Jag har kollat på en bil, där det står följande:
Skattevikt, kg: 1590
Tjänstevikt, kg: 1590
Totalvikt, kg: 2040
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1460

Hur kan max släpvagnsvikt vid B-kort vara högre än den maxade släpvagnsvikten?:confused:

Sv: Max släpvagnsvikt-krux

det kan vara så att bilen klarar en viss vikt, men dragkroken är av annan typ (klenare?) som gör att bilen bara får dra 1300....

max släpvagnsvikt som bilen får dra enligt dragkrokstillverkaren är 1300, och det är vad du får dra med bilen.

bry dig inte om: Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet

utan titta på:Max släpvagnsvikt, kg:

Jag har kollat på en bil, där det står följande:
Skattevikt, kg: 1590
Tjänstevikt, kg: 1590
Totalvikt, kg: 2040
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1300
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Släpvagnsvikt kg, vid B-behörighet: 1460

Hur kan max släpvagnsvikt vid B-kort vara högre än den maxade släpvagnsvikten?:confused:

Att den kan vara högre beror på följande:
Max släpvagnsvikt avgör hur tung släp bilen klarar av att dra rent tekniskt. Det kan t ex vara dragkroken eller någon annan detalj som sätter den gränsen.
Släpvagnsvikt vid B-behörighet betyder att det så tung släp man kan dra innan totalvikten på bil och släp kommer över gränsen 3,5 ton som kräver E-behörighet.

I det här fallet så klarar inte bilen rent tekniskt att dra mer än 1300 kg, så det är vad man får dra med den oavsett vilken typ av behörighet man har.
Man får alltid titta efter vilken av de här två vikterna som blir lägst för det är den lägsta som gäller om man bara har B-behörighet.

Okej, tack för alla era svar!:bow:

Amk är sur för att min dragbil blivit krockad, så hon måste fixa ny.:mad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 669
Senast: Bison
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 684
Senast: Ajda
·
Äldre Vi ska under veckans frakta hem ganska mycket tunga saker på släpkärra. Såklart tänkte vi försöka hålla oss till de angivna vikterna för... 2
Svar
24
· Visningar
6 327
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
803
Senast: LillaMy84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31