Max vikt på c ponny

Jag vill nästan våga dra till med att väger man 60 kg och inte är alltför vinglig kan man nog rida i princip alla friska hyggligt musklade hästar. Kanske inte shettisar men i övrigt.
Jag ”red” (skrittade och travade lite i skogen) på ett maxat russ för ett par somrar sen nu. Väger runt 60. Hon verkade över huvud taget inte ta notis om vikten, däremot kände jag själv att jag var alldeles för lång (1.75).
 
När jag fortfarande hade ponnyer red jag en utav dem två ggr i veckan.
Jag är 180 lång och vägde då 70-73 kilo.
Hon var en ”normalbyggd” c-ponny på 135 cm. Jag red henne utan att ens tänka på vikten, hon var i hyfsat god form och kunde utan tvekan arbeta rätt med mig på ryggen.

74D7208D-81F7-40EB-92C5-EC3DCF0BD029.jpeg
 
Enig!

Med tillägget att jag testade att rida en av mina första shetlandsponnyer - maxat sto, ganska rejäl - en sväng i skogen bara för att se om hon skulle orka bära mig. Jag vägde nog över 70 kg då och red ca 20 minuter i alla gångarter (minns inte exakt, det är mer än 25 år sedan). Hon rejsade på lika glatt med mig på ryggen som hon gjorde med de mindre barnen... Inget jag rekommenderar att man gör regelbundet, men någon enstaka gång på rätt individ tar de ingen större skada av...
Ja på shettisar och de pyttigaste b-ponnyerna brukar det mer vara längden som står i vägen, 60kg känns inte som nån vikt att tala om egentligen, i mina ögon
 
När jag fortfarande hade ponnyer red jag en utav dem två ggr i veckan.
Jag är 180 lång och vägde då 70-73 kilo.
Hon var en ”normalbyggd” c-ponny på 135 cm. Jag red henne utan att ens tänka på vikten, hon var i hyfsat god form och kunde utan tvekan arbeta rätt med mig på ryggen.

Visa bifogad fil 115312
Ser inte för lång ut på den bilden heller, vissa ponnysar sväljer massa längd!
 
Jag vill nästan våga dra till med att väger man 60 kg och inte är alltför vinglig kan man nog rida i princip alla friska hyggligt musklade hästar. Kanske inte shettisar men i övrigt.
Men om man är vinglig då? Alltså jag fattar ju att det är o lika men går det att säga ungefär hurmycket jobbigare det blir för hästen då? Så om det är en lägre max vikt då.
 
När jag fortfarande hade ponnyer red jag en utav dem två ggr i veckan.
Jag är 180 lång och vägde då 70-73 kilo.
Hon var en ”normalbyggd” c-ponny på 135 cm. Jag red henne utan att ens tänka på vikten, hon var i hyfsat god form och kunde utan tvekan arbeta rätt med mig på ryggen.

Visa bifogad fil 115312
Okej! Den ser ut att bära upp jätte bra!
Men om den som rider har ganska dålig balans och inte kan rida såbra så är väl det jobbigare så den kanske inte kan väga lika mycket som nån som är bra på att rida?
 
Men om man är vinglig då? Alltså jag fattar ju att det är o lika men går det att säga ungefär hurmycket jobbigare det blir för hästen då? Så om det är en lägre max vikt då.
Det är framför allt om man ligger i övre delen av vad hästen klarar av att bära som vingligheten spelar roll. Då kanske man ska ta kortare pass och inte göra saker som är så ansträngande för hästen.
 
Det är framför allt om man ligger i övre delen av vad hästen klarar av att bära som vingligheten spelar roll. Då kanske man ska ta kortare pass och inte göra saker som är så ansträngande för hästen.
Okej!
Så bara som exempel nu men om man är tillexempel 160 cm och väger under 60 kg så kan man rida en normal byggd c ponny även ifall man har dålig balans? Och om det är en ponny som är van med ny började och handikapp ryttare och så!
 
Okej!
Så bara som exempel nu men om man är tillexempel 160 cm och väger under 60 kg så kan man rida en normal byggd c ponny även ifall man har dålig balans? Och om det är en ponny som är van med ny började och handikapp ryttare och så!
Inte ens om ryttaren har så dålig balans så det behöver gå en person på var sin sida av ryttaren för att stötta ryttaren så den inte åker av så är 60 kg som är 160 cm lång INTE ett problem på en ridskoleponny i c storlek.
 
Men om man är vinglig då? Alltså jag fattar ju att det är o lika men går det att säga ungefär hurmycket jobbigare det blir för hästen då? Så om det är en lägre max vikt då.
Nä ska inte vara nåt problem då heller, som fler skrev så börjar man titta på såna omständigheter om man balanserar på gränsen till för tung i förhållande till hästens vikt. 60kg är ingenting ens om man skulle hänga som en säck potatis över hästen.
 
Okej! Den ser ut att bära upp jätte bra!
Men om den som rider har ganska dålig balans och inte kan rida såbra så är väl det jobbigare så den kanske inte kan väga lika mycket som nån som är bra på att rida?
Ja, hon svalde ganska mycket längd :)

Jag hade inte ens tänkt på det om man inte skulle rida hästen flera, flera timmar varje dag i mycket svår terräng. Tänk tio timmar bergsklättring med packning typ.
60 kilo är inte alls en vikt att fundera över när man rider.
 
Tack till alla ni som har svarat! ❤️
Jag vet inte exakt hur mycket jag väger men nåt på 50 iallafall. Och såklart så fattar jag att det inte är MYCKET för en c ponny om man kan rida normalt utan det som är för mig är att jag har dålig balans nu och jag kommer rida en gång i veckan. Och jag har bara provat en gång nu men jag känner mig jätte vinglig så jag vill bara inte att det är jobbigt för ponnyn. Men jag kommer ju inte rida några jobbiga pass utan nu så är det bara skritt iallafall.
Alltså jag har ridit jätte mycket förut men jag har rullstol nu så det är inte som förut utan då hade jag inte ens tänkt ifall jag skulle vara för tung bara så ingen tror det!
 
I skritt på en lagom stor ponny kommer det inte vara något problem alls, särskilt inte om hästen sedan tidigare är van vid lite obalanserade ryttare!
 
Tack till alla ni som har svarat! ❤️
Jag vet inte exakt hur mycket jag väger men nåt på 50 iallafall. Och såklart så fattar jag att det inte är MYCKET för en c ponny om man kan rida normalt utan det som är för mig är att jag har dålig balans nu och jag kommer rida en gång i veckan. Och jag har bara provat en gång nu men jag känner mig jätte vinglig så jag vill bara inte att det är jobbigt för ponnyn. Men jag kommer ju inte rida några jobbiga pass utan nu så är det bara skritt iallafall.
Alltså jag har ridit jätte mycket förut men jag har rullstol nu så det är inte som förut utan då hade jag inte ens tänkt ifall jag skulle vara för tung bara så ingen tror det!

Härligt att höra att du rider igen. :heart
 
Tack till alla ni som har svarat! ❤️
Jag vet inte exakt hur mycket jag väger men nåt på 50 iallafall. Och såklart så fattar jag att det inte är MYCKET för en c ponny om man kan rida normalt utan det som är för mig är att jag har dålig balans nu och jag kommer rida en gång i veckan. Och jag har bara provat en gång nu men jag känner mig jätte vinglig så jag vill bara inte att det är jobbigt för ponnyn. Men jag kommer ju inte rida några jobbiga pass utan nu så är det bara skritt iallafall.
Alltså jag har ridit jätte mycket förut men jag har rullstol nu så det är inte som förut utan då hade jag inte ens tänkt ifall jag skulle vara för tung bara så ingen tror det!
Vad roligt att du börjat rida lite igen!
Nej, vikten där behöver du inte oroa dig för oberoende av hur vinglig du är.
 
Tack till alla ni som har svarat! ❤️
Jag vet inte exakt hur mycket jag väger men nåt på 50 iallafall. Och såklart så fattar jag att det inte är MYCKET för en c ponny om man kan rida normalt utan det som är för mig är att jag har dålig balans nu och jag kommer rida en gång i veckan. Och jag har bara provat en gång nu men jag känner mig jätte vinglig så jag vill bara inte att det är jobbigt för ponnyn. Men jag kommer ju inte rida några jobbiga pass utan nu så är det bara skritt iallafall.
Alltså jag har ridit jätte mycket förut men jag har rullstol nu så det är inte som förut utan då hade jag inte ens tänkt ifall jag skulle vara för tung bara så ingen tror det!
Vad härligt att du kommit upp i sadeln igen :heart
 
Tack till alla ni som har svarat! ❤️
Jag vet inte exakt hur mycket jag väger men nåt på 50 iallafall. Och såklart så fattar jag att det inte är MYCKET för en c ponny om man kan rida normalt utan det som är för mig är att jag har dålig balans nu och jag kommer rida en gång i veckan. Och jag har bara provat en gång nu men jag känner mig jätte vinglig så jag vill bara inte att det är jobbigt för ponnyn. Men jag kommer ju inte rida några jobbiga pass utan nu så är det bara skritt iallafall.
Alltså jag har ridit jätte mycket förut men jag har rullstol nu så det är inte som förut utan då hade jag inte ens tänkt ifall jag skulle vara för tung bara så ingen tror det!
Vad roligt att du rider igen!
Försök att inte oroa dig för vikten, den är absolut ingen fara ens om man är lite vinglig.
Försök uppskatta att du är tillbaka i sadeln, ridning är magiskt för balansen, och själen ♥️
 
Tack till alla ni som har svarat! ❤️
Jag vet inte exakt hur mycket jag väger men nåt på 50 iallafall. Och såklart så fattar jag att det inte är MYCKET för en c ponny om man kan rida normalt utan det som är för mig är att jag har dålig balans nu och jag kommer rida en gång i veckan. Och jag har bara provat en gång nu men jag känner mig jätte vinglig så jag vill bara inte att det är jobbigt för ponnyn. Men jag kommer ju inte rida några jobbiga pass utan nu så är det bara skritt iallafall.
Alltså jag har ridit jätte mycket förut men jag har rullstol nu så det är inte som förut utan då hade jag inte ens tänkt ifall jag skulle vara för tung bara så ingen tror det!
Du behöver inte oroa dig alls för ponnyns skull! Det är inget som den kommer tycka är jobbigt.
Hoppas ridningen kan ge dig en frihetskänsla framöver! :heart
Jag blev jätteglad av att läsa att du provat nu! :heart
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 246
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 602
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp