Bukefalos 28 år!

Maxflex sadlar

Mer bilder. La en padd utan ilägg under idag. 2 bilder före ridning (ja jag vet att jag är värdelös på att inte lägga sadeln för långt fram :o) o resten efter. Ni tror mig väl inte när jag hade längtat lädren idag, haha. Inte ridit i dressyrsadel på år o dag. Ska länga dem ännu mer i morgon... I typ tusen år har jag dessutom övat på o inte tappa bak skänkeln i hoppsadeln, goddag stolsits blev det tydligen. Kändes dock inte så att rida o det är ngt jag verkligen brukar ha problem med.

http://s288.photobucket.com/user/jochbj/library/150914 Maxflex Bella 2 S padd


Tycker det ser bra ut! Det tar ju någon vecka för sadeln att anpassa sig efter hästen, och lite längre tid ändå om sadeln är helt ny. Kändes det bra att rida i? :d
 
Tycker det ser bra ut! Det tar ju någon vecka för sadeln att anpassa sig efter hästen, och lite längre tid ändå om sadeln är helt ny. Kändes det bra att rida i? :d

Alltså jag tänkte eg inte skriva något men. Jag har aldrig varit såhär kär i en sadel innan :love: Hästen har bara sagt bra saker ännu men det är ju sjukt svårt. När jag hamnar bra under ridning så blir han ju betydligt mer nöjd än i alla sadlar jag inte hittar min balans i.

Hoppas vi får lov o testa en Fina på lördag o sen köper jag bara en tror jag. Snart akut utan sadel o inget direkt hopp i sikte o det håller inte med en häst som allra troligast behöver stärkas för o bli helt frisk.
 
Alltså jag tänkte eg inte skriva något men. Jag har aldrig varit såhär kär i en sadel innan :love: Hästen har bara sagt bra saker ännu men det är ju sjukt svårt. När jag hamnar bra under ridning så blir han ju betydligt mer nöjd än i alla sadlar jag inte hittar min balans i.

Hoppas vi får lov o testa en Fina på lördag o sen köper jag bara en tror jag. Snart akut utan sadel o inget direkt hopp i sikte o det håller inte med en häst som allra troligast behöver stärkas för o bli helt frisk.
Får det bli dressyr ryttare av er istället då :p, såg fint ut med padden under bellan och du hade en bra position :).

Det där med att bli förälskad i en sadel känner jag så väl igen :(. Är bara så dumt att man inte förälskas i gamla biliga saker som beg marknaden svämma över av...
 
Hur tänker ni ang Binomial/hoppsadel m flexibel bom? Är det något ni skulle känna er trygga med? Någon med erfarenheter? Alltså just hur de fungerar vi hoppning, mkt lätt sits, galoppjobb osv med tanke på skillnaden mot en bomsadel.

Lurade ut snälla @Buck igår för o kika på Bella 2n när vi red i den. Såklart han jag precis hem tills två stora, svarta åskoväder började närma sig från två håll, regnet hängde verkligen i luften o det blåste upp för världens skur. Både @Buck o min sadelkunniga stallkompis är inte kompisar m åska så jag o lilla hästen kastade oss snabbt ut o travade mkt snygga rundor mellan stall o ligghall bara för o få sadeln tittad på från marken. Hästis undrade vad fan jag höll på med som släppte in kompisen (de går alltid kvar i hagen annars), asa ut honom i all hast i världen skitväder, hoppade upp, kortade tyglarna o började härja runt i trav direkt. Mao spänt djur som var precis överallt.

I dessa lägena är det HEMSKT uppe på ryggen, han spänner till i sin högersida o jag kommer inte alls ner på den, känns hur snett o vint som helst o jag kan verkligen inte bara "sitta rakt upp o ner" utan hamnar på sidan, snett o viker mig i midjan hur jag än gör. Kände efter extra nog igår eftersom jag de andra dagarna tyckt det känns betydligt jämnare även om jag inte lyckas rida honom jämn just då. Och det är jättestor skillnad!! Ngt gör att sadeln kan ligga kvar mitt på o att hans spänningar inte alls går lika mkt upp i mig (eller tvärtom, vi gör en ond cirkel men det är garanterat jag som börjat/lärt honom fel) vilket gör att jag kan "bara rida vidare" så han kan bli trygg o slappna av jämnare. Sjukt coolt!

Vet inte vad det kommer ifrån dock. Om sadeln inte "tar emot" o han därför inte blir lika spänd/mer spänd eller om sadeln bara följer med mer så det inte känns lika mkt.
 
Eh, missade ju att komma till poängen :o

Nu var hästen visseligen rätt spänd men tror ändå han rörde sig hyfsat representativt bitvis för vår normala lättridning o då fick den faktiskt godkänt även från marken. O den känns inte alls så "gungig"/för böjd/för vid med correctionpadden under (utan ilägg).

Så antingen blir det en likadan som denna eller en Fina om vi kan provrida den på lördag o den känns bättre. Woopie!

Men hade behövt HJÄLP. Ni skulle inte kunna mäta era sadlar o skriva vad de motsvarar i tumstrl? Mätte denna till 46,5 cm och 18". @lady_vip gissar dock att den är 17" eller ev 17.5". Tänker att det är likabra o beställa en likadan, tror den känns bra! Ev lite stor men det är nog mer ovana av att ha långa läder, vill inte råka beställa en för liten. O jag gillar inte alls när det känns som att man sitter fast/sitter "på bakvalvet". MAo vet jag inte nu om jag ska beställa 17 eller 17.5. Suck! Får mkt hjälp av hästaffären där jag tänkte beställa men de har inte den modellen hemma o kan mäta i förväg.
 
@the_connemara jag har en binomial, har kört mycket lätt sits samt hoppat lite i den och tycker den är minst lika stadig som en vanlig bomsadel. Bommen är ju inte överdrivet flexibel, jag kan ibland i lättridning på lång tygel känna att sadeln rör sig med hästen men aldrig annars :)

Jag har i vanliga fall 16,5-17 i bomsadel men har 17,5 i binomialen. Endast för att det var den enda storleken dom hade till det priset.. :o men tycker inte alls att den är särskilt lång eller stor. Sadeln anpassar sig ju inte bara efter hästen utan även eefter ryttaren. Kan ha längre och kortare läder utan att det är någon skillnad balansmässigt.
 
Köpte den vanliga Bellan som Hästaffären i Ullared hade hemma. 17.5" (mäter den till 18" prick, samma som @lady_vip Bella 2 vi provade) med smalaste järnet i (lite rädd det är för smalt, ska ta ur o kolla vid tillfälle).



http://s288.photobucket.com/user/jochbj/library/150921 Maxflex Bella 17-5 S

Har du provrida den än? :) på bild ser den ut att vara väldigt mycket högre i bakvalvet men det kanske inte den är.
Sen så ska den bakåt ca 1-2cm ;).
 
Har du provrida den än? :) på bild ser den ut att vara väldigt mycket högre i bakvalvet men det kanske inte den är.
Sen så ska den bakåt ca 1-2cm ;).

Alltså du går komma hit o sadla :p på bilden ligger den m kanten på bossan 3 cm från hårdaste delen jag kan känna, tror dock den eg kanten på bogbladet är längre fram. Det GÅR inte :p

Mvh allt kanar bak skadad
 
Alltså du går komma hit o sadla :p på bilden ligger den m kanten på bossan 3 cm från hårdaste delen jag kan känna, tror dock den eg kanten på bogbladet är längre fram. Det GÅR inte :p

Mvh allt kanar bak skadad
Gå efter ortspetsen istället :). Brukar vars i höjd med sadel knappen. Den ska oavsett dressyr eller hoppsadel vara en handsbredd bakom bogbladet. Alt framför är ju mer eller mindre mjukt :)
 
Gå efter ortspetsen istället :). Brukar vars i höjd med sadel knappen. Den ska oavsett dressyr eller hoppsadel vara en handsbredd bakom bogbladet. Alt framför är ju mer eller mindre mjukt :)

Men då ligger den ju redan långt bak!! Det ser dock aldrig ut så när man fotar mitt djur. Blir knäpp :p nåja, bara sadeln ligger still, i balans o vi är nöjda så får det vara åtm tillfälligt bra :)
 
Men då ligger den ju redan långt bak!! Det ser dock aldrig ut så när man fotar mitt djur. Blir knäpp :p nåja, bara sadeln ligger still, i balans o vi är nöjda så får det vara åtm tillfälligt bra :)
Still och i balans är mer än nog :). Corina lyckades med konststycket att knuffa bak sadeln igår på dressyr träningen så att den hamnade i framvikt :O. Trots att jag lagt en fårskinns padd under! Första gången det händer :o.
Inte bra när hästen verkligen kommer in under sig och lyfter ryggen såhär, får hålla mig till slö kravlös fläng ridning så att sadeln kan ligga still :p.
 
Red en snutt i den idag. Lyckades inte pricka in att slippa regnet så blev bara lite skritt o trav på spänd häst. Shit vad man sitter stadigt utan o sitta fast!

Ang storlek så hade jag kunnat ha 17" trots att det är djupare sits. Har alltid 17" på vanlgia sadlar, tycker alltså inte de känns så himla små som alla skriver. Jag märker inte av den djupare sitsen alls faktiskt, inte heller det apstora bakvalvet jag var lite rädd för :p Behöver jag lite mer stöd så får jag det o annars känner jag mig fri men i en naturlig position (eh, ja alltså jag har bara ridit i korta hoppläder senaste typ 10 åren så definition på dressyrsits är väl lite luddig än så länge :p). O fortfarande så känner jag inte alls att han bli sådär "stötig" o skjuter upp mig/skjuter mig åt sidan när han är spänd utan man bara (nåja, men betydligt lättare än annars) kan sitta kvar om man vill. Annars reser jag alltid på mig o följer med.

Får även med ryttare i en känsla av att den är lite för trång, ska lägga en padd under i morgon så den kommer upp lite o rida lite längre o se.

Före ridning (lite stressad, sorry för schabraket :o):


Efter vår pytteridning (oups, var visst lite väl mörkt):


Sadlarna känns iaf sjukt korta. Min häst har iofs rätt gott om plats men på Equilineschabraken brukar det inte vara så gott om plats. O speciellt inte om man dessutom tänker på hur mkt plats det känns som att man har i sitsen.
 
Har ett halvblod med kort, bred och väldigt rak rygg, näst intill spikrak. Finns det någon av maxflex dressyrmodeller som skulle passa tror ni? Står lite olika på de olika sidorna som säljer dem. Om Bella står de t.ex. att de passar en svängd rygg bäst, men att det är också den sadeln som ligger bäst på raka ryggar... Hmmmmmm?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 352
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 605
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp