Maxflex sadlar

Jag har precis köpt en taur opux, som dock blev omgjord för att kunna passa min häst. Det känns inte riktig som det är lika mycket flex som i maxflexen, men annars är det samma tänk.
Grejen är också att dom arbetar direkt med sadelmakeriet så skulle det behövas göra nån ändringen på en enskild sadel så funkar ju de.

Jag är väldigt nöjd med min hittills!
Och så är den ju så snygg :heart
 
Jag har precis köpt en taur opux, som dock blev omgjord för att kunna passa min häst. Det känns inte riktig som det är lika mycket flex som i maxflexen, men annars är det samma tänk.
Grejen är också att dom arbetar direkt med sadelmakeriet så skulle det behövas göra nån ändringen på en enskild sadel så funkar ju de.

Jag är väldigt nöjd med min hittills!
Skillnaden på Maxflex och Taurs modell är "innehållet". Maxflex sadlar har fullflex system, "bommen" är mycket mer elastisk och följsam. Därför känns Maxflex sadlar mer flexibla.
 
Taur gissar jag friskt att de tycker sina sadlar är mer lättinpassade. De slutade m Maxflex just eftersom de tyckte de var svåra o prova ut. Tror ffa de gled fram (på min glider allt bak o likaså Bellan det lilla jag hann rida i den).

Jag satt en snutt i Finan (fick den rekommenderad till min hästs rygg, han är tydligen lik en islandshäst :D) men det var med en strl för brett järn i så den var på tok för vid/svängd, misstänker att den hästen är lite mer svängd än Tiger i ryggen också (@HannaZ?). Så vi fick inte sadeln o ligga hyfsat i balans o då kändes det såklart konstigt o sitta i den. Hade bråttom till träningen så bytte sadel igen.

@HannaZ s häst är nog rätt svängd i ryggen, hon kan nog svara med på hur hennes sadel format sig. Men det är ju hetl galet svängd på Tiger o jag gissar att den är/var rakare helt ny? Därför ville jag köpa en helt ny, för de går ju knappast "tillbaka" i sitt rakaste läge, däremot tror jag att de formar sig till en mer svängd häst. Jag får iaf den känslan o de är som sagt lätta att böja för hand.

Min har ju lite speciell rygg, måttligt svängd men hon är oxå överbyggd och inte så lång samt att hon har en stor rumpa som bullar upp sig (ffa när hon kortar sig utan att vara helt avslappnad och genom ryggen)
Eftersom jag måste padda upp sadeln framtill f att den ska ligga i balans (allt lutar framåt) så formas ju sadeln så den blir mer svängd. Att jag behöver höja den fram är en av de största anledningarna till att jag måste ha en flexibel bom samt att sadeln är med rundbossa.
 
Måste verkligen hylla Sandris! Köpte sadeln därifrån, upptäckte strax efter att jag behövde ett vidare koppjärn.. Får det skickat utan kostnad för varken frakt eller själva järnet. Några månader senare såg jag att stoppningen sjunkit ihop mer på ena sidan och hästen blev lite öm i ryggen då bommen kom åt ryggraden. Var rädd att det var själva sadeln som det var fel på men dom kollar upp sadeln och stoppar om den utan kostnad, och igår skickar dom ännu ett koppjärn då jag behöver ännu ett vidare.. Ligger på x-wide nu :eek: Helt fantastisk service :love:
 
Sådärja, nu är jag så jävla less på vad allt sadlar heter (egentligen inte sadlarnas fel utan hästens rygg...) :rage:

Har inte kunnat rida med sadel förutom kanske... 1 ggr i veckan? Allting glider framåt!!! Även maxflexen!! Har strl w på järnet, men tack vare ett sadelläge långt bak och ett sadelgjordsläge långt fram så dras allting fram. Lägg till obefintlig manke, smala bogar vid manken, stora muskler bakom bogbladen, sluttande rygg med en aning hög rumpa, och välvda revben. Kul va?

Har ridit barbacka i 1,5 år. Hästen går som en dröm! Lägg på en sadel och häst sparkar, bockar, går på bogarna, går inte att styra... Maxflexen ligger ändå ok trots att den glider men vafan, vill ju kunna göra något annat än att rida dressyr eller skritta/trava lite ute. Pigg unghäst, inte helt hundra balans och galoppblod.. Då vill man gärna inte rejsa barbacka på grusvägarna.:(

Är sugen på att prova någon annan modell, gärna med korta stroppar (binomialen har långa), men inte helt säkert att det funkar heller. Bomsadel är bara att ge upp då han blir ännu värre med det. Har haft tålamod i sadelfrågan sen jag köpte honom, men han visar inga tendenser på att bli åtminstone lika hög fram och bak och vänta 4 år till men maxflexen innan han vuxit färdigt, nja...

Ideér?
 
Hej!

Inte en sadel men jag har insett efter år i sadelhelvetet att det funkar med en vettig sadelgjord. Har testat att rida med en ELT-gjord och då åker inte sadeln åt nåt håll alls. Min brukar ju annars skicka sadlar både fram och åt sidan, men med denna gjord är hon nöjdare och sadeln ligger still.

Inser att den är skitdyr, men se om du kan hitta nån i närheten som har en du kan låna och se om det kan funka.

Min tjej funkar i sin hoppsadel (Lippo Fazzino) numera, men det har krävt en vettig gjord och bra, stabila schabrak.

/Lavinia (med arab med extremkort rygg, överbyggd, rund, stora bogrörelser, välvd revbensbåge och såklart ett gjordläge mellan frambenen)

Sådärja, nu är jag så jävla less på vad allt sadlar heter (egentligen inte sadlarnas fel utan hästens rygg...) :rage:

Har inte kunnat rida med sadel förutom kanske... 1 ggr i veckan? Allting glider framåt!!! Även maxflexen!! Har strl w på järnet, men tack vare ett sadelläge långt bak och ett sadelgjordsläge långt fram så dras allting fram. Lägg till obefintlig manke, smala bogar vid manken, stora muskler bakom bogbladen, sluttande rygg med en aning hög rumpa, och välvda revben. Kul va?

Har ridit barbacka i 1,5 år. Hästen går som en dröm! Lägg på en sadel och häst sparkar, bockar, går på bogarna, går inte att styra... Maxflexen ligger ändå ok trots att den glider men vafan, vill ju kunna göra något annat än att rida dressyr eller skritta/trava lite ute. Pigg unghäst, inte helt hundra balans och galoppblod.. Då vill man gärna inte rejsa barbacka på grusvägarna.:(

Är sugen på att prova någon annan modell, gärna med korta stroppar (binomialen har långa), men inte helt säkert att det funkar heller. Bomsadel är bara att ge upp då han blir ännu värre med det. Har haft tålamod i sadelfrågan sen jag köpte honom, men han visar inga tendenser på att bli åtminstone lika hög fram och bak och vänta 4 år till men maxflexen innan han vuxit färdigt, nja...

Ideér?
 
De som glider, fungerar inte det med schabrak i typ antiglid? Hööks har åtm haft en terrängvojlock som är en kopia av Ecogold. Premier Equine har även en kopia som är bättre passform på än hööks.
 
Hej!

Inte en sadel men jag har insett efter år i sadelhelvetet att det funkar med en vettig sadelgjord. Har testat att rida med en ELT-gjord och då åker inte sadeln åt nåt håll alls. Min brukar ju annars skicka sadlar både fram och åt sidan, men med denna gjord är hon nöjdare och sadeln ligger still.

Inser att den är skitdyr, men se om du kan hitta nån i närheten som har en du kan låna och se om det kan funka.

Min tjej funkar i sin hoppsadel (Lippo Fazzino) numera, men det har krävt en vettig gjord och bra, stabila schabrak.

/Lavinia (med arab med extremkort rygg, överbyggd, rund, stora bogrörelser, välvd revbensbåge och såklart ett gjordläge mellan frambenen)

Tack för svar! Skulle vilja testa att rida men en ELT, men som sagt de kostar en hel del :( har iofs köpt en svindyr sadel men elt-gjorden känns spontant som den har ett extremt överpris... Köpte nyligen börjes breda dressyrgjord, ca 20 cm bred i mitten och lite svängd. Gjorden ligger kvar rätt bra men inte sadeln :rofl: Sista utväg blir att beställa ett xxwide järn, ska tydligen funka med wintec wides järn i. Funkar inte det så får jag nog sälja sadeln, sy en kameldrivarkudde och titta på sadeln igen när hästen närmar sig 7 år. :banghead:
 
De som glider, fungerar inte det med schabrak i typ antiglid? Hööks har åtm haft en terrängvojlock som är en kopia av Ecogold. Premier Equine har även en kopia som är bättre passform på än hööks.

Har provat rida med enbart gelpadd under sadeln, inget schabrak eller nått. Glider då med, så oddsen att de glider med anti-glidschabrak är rätt stora :( Har funderat på svanskappa men eftersom den glider på gelpadden så känns det som trycket skulle bli alldeles för stort och han skulle bli irriterad över det istället. Men tack för tips :)
 
Har provat rida med enbart gelpadd under sadeln, inget schabrak eller nått. Glider då med, så oddsen att de glider med anti-glidschabrak är rätt stora :( Har funderat på svanskappa men eftersom den glider på gelpadden så känns det som trycket skulle bli alldeles för stort och han skulle bli irriterad över det istället. Men tack för tips :)
WoWs H-gjord är det enda tipset du inte fått.
Den, i kombination med så optimal sadel som möjligt, kanske kan funka. Den är konstruerad just för hästar som har stor skillnad mellan sadelläge och sadelgjordsläge och byggda mot naturens lagar.
 
Tack för svar! Skulle vilja testa att rida men en ELT, men som sagt de kostar en hel del :( har iofs köpt en svindyr sadel men elt-gjorden känns spontant som den har ett extremt överpris... Köpte nyligen börjes breda dressyrgjord, ca 20 cm bred i mitten och lite svängd. Gjorden ligger kvar rätt bra men inte sadeln :rofl: Sista utväg blir att beställa ett xxwide järn, ska tydligen funka med wintec wides järn i. Funkar inte det så får jag nog sälja sadeln, sy en kameldrivarkudde och titta på sadeln igen när hästen närmar sig 7 år. :banghead:
Finessen med ELT är att man lägger den där man vill ha den och där ligger den kvar.

Min häst har "jättebra sadelläge och jättebra sadelgjordsläge - de två är bara inte kompatibla". Alla gjordar jag provat innan gled fram och lade sig i gjordläget bakom armbågarna och störde dem, och drog sedan fram sadeln så att den störde bogarna (= arg häst). ELT-gjorden kan jag lägga rakt under sadeln och där ligger den kvar. Detta gör att sadeln liger kvar och armbågarna störs inte av gjorden (=glad häst).

ELT-gjorden är värd pengarna för mig.
 
Hej!

Jag har en sån superbred, avsmalnande, anatomisk och jag märkte aldrig att gjorden åkte förrän jag faktiskt testade ELT. Jag kommer köpa en efter jul när det förhoppningsvis går att hitta en på rea. Tills dess blir det mest barbacka iaf.

Vissa sadelutprovare har hemma så man kan testa dom riktigt dyra gjordarna. Gissar att du inte bor i närheten av 08-område, men gör du det kan du få nummer till superduktig utprovare med gjord.

/Lavinia

Tack för svar! Skulle vilja testa att rida men en ELT, men som sagt de kostar en hel del :( har iofs köpt en svindyr sadel men elt-gjorden känns spontant som den har ett extremt överpris... Köpte nyligen börjes breda dressyrgjord, ca 20 cm bred i mitten och lite svängd. Gjorden ligger kvar rätt bra men inte sadeln :rofl: Sista utväg blir att beställa ett xxwide järn, ska tydligen funka med wintec wides järn i. Funkar inte det så får jag nog sälja sadeln, sy en kameldrivarkudde och titta på sadeln igen när hästen närmar sig 7 år. :banghead:
 
Camilla skickade bild på min maxflex Nico som precis kommit från tillverkning.. ska försöka hämta den på tisdag, kan ju knappt bärga mig!! :bump:

12286142_771560772988560_601458348_n.jpg

:love:
 
Tack för svar! Skulle vilja testa att rida men en ELT, men som sagt de kostar en hel del :( har iofs köpt en svindyr sadel men elt-gjorden känns spontant som den har ett extremt överpris... Köpte nyligen börjes breda dressyrgjord, ca 20 cm bred i mitten och lite svängd. Gjorden ligger kvar rätt bra men inte sadeln :rofl: Sista utväg blir att beställa ett xxwide järn, ska tydligen funka med wintec wides järn i. Funkar inte det så får jag nog sälja sadeln, sy en kameldrivarkudde och titta på sadeln igen när hästen närmar sig 7 år. :banghead:

sadelgjordar brukar glida bak på min häst, men där har det fungerat med wintec cair äldre modell,
tycker att det dumma med de flesta bra sadelgjordar så som elt, wintec osv, är att det inte finns ngn bra hoppvariant :(.
vill ha en 150cm lång magplatte gjord med antiglid mot hästen, väl vadderad utan att bli tjock. den ska vara lika utskuren för frambenen som amerigos, men större platta utan att den sticker så långt ut bakåt att den glappar och samlar upp grus.

fast hade dröm gjorden funnits så hade jag antagligen inte haft råd med den :o.
 
Jag är lite sugen på att prova en binomial på min häst men undrar om den tar mycket manke? Hur är den med bogfrihet? Och ifall den passar ryttare med långa överben..
 
Jag är lite sugen på att prova en binomial på min häst men undrar om den tar mycket manke? Hur är den med bogfrihet? Och ifall den passar ryttare med långa överben..

Jag upplevde nog att Binomialen passar hästar med mer manke bättre än dom "utan". Och bättre bogfrihet får man nog inte i någon annan sadel än Maxflex, känns det som.. Rätt utpassade, givetvis. Jag köpte förvisso en Nico till min nordsvensk, men vi provade ju Binomialen också. Den föll på att den var för svängd för hans typ helt raka rygg.
Jag är 180 lång och tyckte att 17" och 17,5" jag provred i var jättesmå att sitta i och benen fick inte plats alls. Jag beställde istället en 18,5 och den känns hur bra som helst för både rumpa och mina långa ben! Sitter där jag sitter, står där jag står. Kanonbra stöd. :)

12313838_776563199154984_7367257224797819579_n.jpg
 
Har du provhoppat i en maxflex?
Eller om någon annan gjort de. Och hur den känns då..

Och om den funkar även vid högre höjder (minst 1 m iaf)
 
Har du provhoppat i en maxflex?
Eller om någon annan gjort de. Och hur den känns då..

Och om den funkar även vid högre höjder (minst 1 m iaf)

Jag har en binomial, finns massor av bilder längre bak i tråden på den. Före och efter att den "satt sig". Enda gången jag kännt att bommen flexar är när hästen gått i friskt tempo med näsan i backen och jag ridit lätt. Det är precis som att rida i en vanlig sadel, skulle tro att det bara är hästen själv som märker skillnaden. Att hoppa i är ingen skillnad, tror detsutom att dom nyare modellerna av hoppsadlarna har förstärkt bom så man kan hoppa högre höjder. :)
 
Har du provhoppat i en maxflex?
Eller om någon annan gjort de. Och hur den känns då..

Och om den funkar även vid högre höjder (minst 1 m iaf)

Japp, jag hoppade i den vid provridningen (1m) och idag har vi debuthoppat vår egen sadel ute över nerfallna träd.. :D Sadeln ska vara god för hoppning även i svår klass, som jag har förstått det. Den är ju inte bomlös.

Vi älskar sadeln i alla fall, både jag och hästen. Min häst är ju dessutom sne, hans ena bogblad står ut med än det andra, men tack vare att maxflexen är fullflexad så är det inga som helst bekymmer. :up:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 208
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
736
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 344
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp