Maxflex sadlar

Sv: Maxflex sadlar

Har sett på flera maxflex sadlar att lädret på kåpan verkar knyckla till sig, är det nån som har en maxflex där kåpan inte veckar/krullar sig? Har iaf beställt en Fina nu (islandsmodellen) kommer nog under veckan, och jag hoppas verkligen att den kommer funka, har ingen lust å köpa sadlar som ska säljas lika fort :crazy:
 
Sv: Maxflex sadlar

Har sett på flera maxflex sadlar att lädret på kåpan verkar knyckla till sig, är det nån som har en maxflex där kåpan inte veckar/krullar sig? Har iaf beställt en Fina nu (islandsmodellen) kommer nog under veckan, och jag hoppas verkligen att den kommer funka, har ingen lust å köpa sadlar som ska säljas lika fort :crazy:

Min kompis har en sedan nån månad eller två. En Fina. Jättebra i lädret och hon är mkt nöjd!
 
Sv: Maxflex sadlar

kl*
Såhär ligger en Maxflex Melina på min. Denna är upp-paddad fram provisoriskt med tvättsvampar. ;-) Vet inte vilken bomvidd de är, men jäkligt brett! Detta är en stallkamrats, men jag är sugen på att köpa en. Vill testa med smalare bomvidd först bara om jag får tag på ett järn, eller nånting bättre att padda upp med då svamparna sjunk ihop! ;-)

20140304_145114_53161b9ee087c37682a9c330.jpg


Extrem framvikt efter ridning då svamparna sjunkit ihop:

20140304_154204_53161bad2a6b2222ec53e772.jpg


I övrigt en väldigt skön sadel. Djup och stora stöd. Dock tror jag att jag skulle vilja ha en större, tror detta är en 17". Man blev himla fast i sadeln. Men jag ska prova exprimentera vidare så får vi se!

Varför inte prova en Fina? En kompis hade hem Melinan och den har ju extremt bakvalv, lär stjäla endel utrymme för sätet.
 
Sv: Maxflex sadlar

Din vän som har en Fina, vilken typ av häst har hon? Jag är väldigt sugen på att testa en, men min ÅF har 8-10 veckors leverans och jag vet inte om jag har lust att vänta...

(Jag kom häromdagen på att vi träffats, jag har en stor brun/vit skäck så vi träffades i höstas en jäkligt kall/regnig dag vid havet ;))
 
Sv: Maxflex sadlar

Din vän som har en Fina, vilken typ av häst har hon? Jag är väldigt sugen på att testa en, men min ÅF har 8-10 veckors leverans och jag vet inte om jag har lust att vänta...

(Jag kom häromdagen på att vi träffats, jag har en stor brun/vit skäck så vi träffades i höstas en jäkligt kall/regnig dag vid havet ;))

Hej, det kommer jag ihåg! Min kompis var också med, brun welsh cob. Kortryggad. Du kan säkert prata m henne om du vill prova sadeln. Strl 17 men mer 16,5. Jag har provsuttit men min röv e för stor så det blir ju lite svårt då men den var bekväm annars. Pma gärna :-)
 
Puttar upp denna tråden med en liten undran. Tror ni att en Maxflex Fina kan passa min kuse?

0F3B41B6-B351-4B79-8909-1BC4CE08C07C_zpspqkfztuf.jpg


Jag har precis klämt och känt på en, den såg superfin ut och jag provsatt i den (inte på min häst) och jag tror det kan bli riktigt bra. Min häst har dock lite, lite högre manke än provhästen, men breddmässigt såg det ut att vara ungefär samma.

Grejen är att jag inte kan få till provning med ÅF, vi får inte tiderna att passa ihop och nu är jag så desperat efter en sadel att jag känner att jag lika gärna kan beställa en och chansa. Nu har jag varit utan sadel i ett år och ja, det börjat bli väldigt trist...
 
Hoppas att den kan passa, har tänkt ta hem en Amelie på öppet köp och av vad jag förstått så ska den kunna ligga bra på min häst, teoretiskt..
Fina och Amelie verkar också vara ganska lika.

Vara hästar verkar också vara ganska lika i rygg linjen, raka/ mycket lätt sluttande upp mot korset.
 
Jag har en ST Dressage nu och den är för hög bak på min häst, eller snarare, har blivit för hög bak. Så jag tror det blir samma sak med en Amelie. Var beställer du din?

Tillägg: Det jag gillar med Finan är att den är öppen i sätet och lägre bak. Dessutom stort plus för att den funkar för en häst med mycket bogaktivitet.
 
Hästaffären, så kan man hämta den och köra in om Gekås samtidigt :p (om jag har pengar kvar dvs ;))


Vad menar du med hög? Menar du bakvalvet? Enligt den jag pratat med på hästaffären så har Amelie ett ganska grunt och öppet säte med smal midja, inte lika djup som bella. Men fina är ju främst en Islands sadel? Kanske därför den är mer öppen :).
 
Smart tänkt ;)

Min ST är ganska uppbyggd bak och det funkar inte på min som inte har så jättehög manke... Så jag blir framåtlutad, och därför tror jag inte på Amelie för min del.
 
Aha, min har hög manke, lång rygg och sätter det mesta i bakvikt när hon står på gången. Så blir kanske mer välbalanserat med en Amelie ;).
 
Sv: Maxflex sadlar

Min häst är ett stort halvblod men hyfsat mycket manke. Eftersom hon har gått med en för trång sadel ett längre tag har hon lite muskler vid manken. Hon är tyvärr i den åldern nu att hon förmodligen aldrig kommer muskla upp sig så pass mycket så att en Maxflex skulle passa. Ville inte köpa en sadel för 12.000 kr som förmodligen aldrig kommer ligga perfekt på min häst. Himla synd det där för det är riktigt sköna sadlar! Provsatt också en Fina, som jag tyckte var skönast av alla, men den skulle definitivt inte ha nog med mankfrihet för min häst O_o
Du har ju olika järn pådessa så den kan passa många olika hästar. jag tror utan att tvekan att någon av alla modellerna av maxflex visst skulle kunna passa din häst med hög oc smal manke.
Och det spelar ingen roll hur gammal en häst är när det gäller förtvinande mankmuskler pga för trång sadel. Får en häst gå allt för länga med allt för trång sadel kan de gå så illa att musklen dör och aldrig mer kan växa. men så illa är de få fall som är
 
@Nielaa visst har du en Fina? Vad tror du om en Fina på min häst (på bilden några inlägg upp) ? Är risken stor att hon lägger sadeln i bakvikt?
 
Du har ju olika järn pådessa så den kan passa många olika hästar. jag tror utan att tvekan att någon av alla modellerna av maxflex visst skulle kunna passa din häst med hög oc smal manke.
Och det spelar ingen roll hur gammal en häst är när det gäller förtvinande mankmuskler pga för trång sadel. Får en häst gå allt för länga med allt för trång sadel kan de gå så illa att musklen dör och aldrig mer kan växa. men så illa är de få fall som är

Man ska visserligen aldrig säga aldrig, men vi provade några av modellerna och ingen låg riktigt bra. Koppjärnet vi använde bland annat var exakt måttat efter min häst. Som jag har skrivit tidigare i tråden, hade vi även problem att hitta en vanlig bomsadel till henne och manken var definitivt ett problem där också. Ville inte riktigt chansa med att köpa en sadel för x-antal tusenlappar som kanske skulle ligga bra en dag. :)
 
Jag gillar verkligen idén bakom MaxFlex, men är av beskrivningarna osäker på om det skulle passa en lätt svängd, lätt överbyggd, mkt bred rygg med låg och rund manke...

Av vad jag läst i tråden så verkar dom ju åtminstone vara breda med bred kanal = superbra för oss vad gäller manken, men är dom raka? Kommer en överbyggd häst sätta sadeln i framvikt?

Någon som har en MaxFlex till en liknande rygg :)? Vilken modell isf?
 
alla modellerna finns i svängd och rak bom, är bara att välja :p. enligt återförsäljaren så är den raka bommen rak/ lite lätt svängd, men eftersom den är full flexibel så trycks hela sadeln ner när man sitter i den :rofl:
dvs de formar sig efter hästen bra, kan vara värt att prova åtminstone :)
 
Ska prova en Maxflex på min häst men har dålig koll på hur deras bommar funkar. Som jag förstår det är det någon slags flexbom som har bomlösas fördelar men är samtidigt stabila.

Finns det några nackdelar med detta? Är en "vanlig" bomsadel att föredra (tänker på tryckfördelningen).

Den är rätt stadig, går inte att jämföra med andra bomlösa. Ser ut och känns precis som en vanlig sadel fast med mer följsamhet/flexibilitet.
 
Sv: Maxflex sadlar

jo iof, men sadelmakaren trodde att risken va stor för att de kan glida fram då bommen överlag är så flexibel, så det vore kul å höra hur de funkat för dom som har en sådan


Snarare tvärt om, märkligt uttalande av en sadelmakare. Det är ju den fasta bommen som i så fall gör att sadeln "knuffas framåt" av länden, maxflexen följer med i rörelserna istället.
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
700
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
333
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 021
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 513
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp