Maxflex sadlar

Gjort en seriös titt på de olika modellerna nu, och Valentin fångade mitt hjärta! Jag är ju inte en tävlingsryttare utan vill ha en sadel som både jag och hästen kan vara riktigt bekväma med och som kan funka till allehanda äventyr. Snart kommer en fet skatteåterbäring så det börjar bli dags att bestämma sig :D.

Är det någon här som provat den? (allroundmodell)

Och framförallt... om jag skulle beställa en, hur i h-vete ska man lyckas bestämma sig för färger/dekoration :D?
 
Gjort en seriös titt på de olika modellerna nu, och Valentin fångade mitt hjärta! Jag är ju inte en tävlingsryttare utan vill ha en sadel som både jag och hästen kan vara riktigt bekväma med och som kan funka till allehanda äventyr. Snart kommer en fet skatteåterbäring så det börjar bli dags att bestämma sig :D.

Är det någon här som provat den? (allroundmodell)

Och framförallt... om jag skulle beställa en, hur i h-vete ska man lyckas bestämma sig för färger/dekoration :D?

Har precis köpt en Valentin och är mkt nöjd. Var ute efter en hoppsadel men deras Pro Jump hade för framskurna kåpor för mig (har korta ben). Ska inte hoppa högt och Valentin kommer att funka utmärkt. Idag red jag ut en runda, klättrade i ett litet sandtag, klättrat i skogen, galopperat fort, osv. Funkar perfekt. Vill man dressyra är det bara att länga lädren lite så funkar det också, känns verkligen som en "allround" sadel. Mjukt och fint läder. Dubbelsydda kåpor.

Hade helst velat ha brun sadel men det fanns en svart i strl 18" m långa stroppar hos ÅF och eftersom den passade och jag vill ha långa stroppar så var det inte mkt att fundera på. Har stor ända, 44-46 och jag får plats.

Väldigt glad för den och 11400 kr känns som ett kap!
 
Det här med långa vs korta stroppar. Vad är bäst till en bred häst med vad heter det, kurva på bröstbenet? Sadelgjorden glider fram och tar gärna med sig sadeln.
 
Någon som vågar uttala sig om en Fina kan passa min kuse? Jag är helt inne på att chansa med att beställa, men eftersom jag vill ha en brun så har jag inte öppet köp utan får stå mitt kast...
 
Varför testar du inte en hos ngn av de skånska åf?
Jag har försökt boka tid flera gånger hos den ena ( den andra befattar jag mig inte med) men det är så vansinnigt besvärligt för de vill helst prova ut i veckorna, vilket inte jag kan. Har försökt boka tid sen mars, men det klaffar aldrig.
 
Jag har försökt boka tid flera gånger hos den ena ( den andra befattar jag mig inte med) men det är så vansinnigt besvärligt för de vill helst prova ut i veckorna, vilket inte jag kan. Har försökt boka tid sen mars, men det klaffar aldrig.
Men kan du inte låna hem en sadel och prova själv? Det gjorde min granne.
 
Vilka återförsäljare mer än taur finns det i Skåne då? Har bara hittat de och de i ullared som återförsäljare i närheten.
 
Någon med erfarenhet av hoppsadeln? Pro-Jump?

Har två bomlösa dressyrsadlar (Trekker master och star trekk) men enbart hoppsadlar med bom. Och de passar inte hästen ändå just nu :/

Är det värt att sälja av alla hoppsadlar med bom och låta även hoppsadeln vara bomlös?
Har inga stora tävlingsambitioner inom hoppning men den ska fungera till skogsridning/inridning och enstaka hoppträningar på hinder upp till metern.

Jag gillar verkligen bomlöst i grunden men varit lite feg på att skaffa bomlös hoppsadel pga påfrestningarna den måste klara av vid hoppning.

Allroundsadeln låg ju annars lite trevligare i pris med sina 10500 kr :)
 
@skiesabove
De har en hemsida :) googla häst affären.
amelie är Nästan 1000kr billigare än Örkelljunga (googlade var det låg, fick för mig att det låg lååångt mycket mer norrut :o)
 
Har läst igenom tråden för att bilda mig en uppfattning om dessa sadlar.
Tycker det låter som att det är en trevlig sadel

Har dock lite funderingar.
Pålle har hög, smal manke och saknar muskler både över manken och rygg.
Man ser alltså ryggraden som ett tak.
Ryggen är även lätt svängd..
Tyvärr har vi även fenomenet att de flesta sadlar glider bakåt.

Vad tror ni?
Kan det funk med en sådan här sadel?

Skulle även behöva hjälp med hur jag eventuellt ska bygga upp under sadeln.
Eftersom han är rätt så urgröpt i manken så känns det ju som att jag behöver bygga upp något där.
 
Jag har frågat, men så vill de inte göra. För de vill se att den passar.


Konstigt jag köpte min från Hästa**ären och där får man beställa en demosadel man får betala hela sadeln och sedan prova under 3 dagar i lugn och ro.
Passar den så köper man den, min var använd av en kund innan och jag fick 900 kr i rabatt för ett litet märke som jag knappt hittade.
Passar inte sadeln skickar du tillbaks den mot 250 kr i frakt, så det kostar dig endast 500 att testa(fraktkostnad t.o.r)
Det tycker jag är superbra.

Min Jornn har ingen manke, platt rygg som är kort och svängd när hon står på gången eller bara skrittas med lng tygel. Men kommer upp och blir mot rak när hon jobbar.
Så jag valde en rak "bom".
 
Har läst igenom tråden för att bilda mig en uppfattning om dessa sadlar.
Tycker det låter som att det är en trevlig sadel

Har dock lite funderingar.
Pålle har hög, smal manke och saknar muskler både över manken och rygg.
Man ser alltså ryggraden som ett tak.
Ryggen är även lätt svängd..
Tyvärr har vi även fenomenet att de flesta sadlar glider bakåt.

Vad tror ni?
Kan det funk med en sådan här sadel?

Skulle även behöva hjälp med hur jag eventuellt ska bygga upp under sadeln.
Eftersom han är rätt så urgröpt i manken så känns det ju som att jag behöver bygga upp något där.


Spelar nog ingen roll vad för sadel du väljer så kommer du behöva padda upp den i början. Men en maxflex skulle nog verkligen passa som flexar och du kan byta kopparjärn efter hur hästen musklar sig.
Jag skulle välja en storlek för vid på järn i början så du lämnar utrymme för att hästen skall kunna få muskla upp manken och ryggen. Ha en avlastande ullpadd under i början.
sadeln får verkligen inte klämma de lilla minsta om hästen redan innan har dåliga mank och ryggmuskler.
 
är ingen expert men jag hade paddat upp med fårskinnspadd och ev gelpadd som höjer vid manken ovanpå fårskinnspadden om det behövs. så det finns plats för att bygga muskler. sen är ju dessa sadlarna så att man ska kunna byta koppjärn själv och få järnet i den grad man vill ha, så att när fårskinnspadden inte behövs längre så kan du måtta ett järn åt hästen och sätta i.
 
Tackar både @Buck och @Nielaa!

Jag kommer beställa hem provsadeln från Hästaffären för att se hur den ligger..

Är det någon skillnad på Ullpadd och fårskinnspadd eller är det bara olika namn på samma sak?
Jag har en mattes med kanal. Borde duga då eller..?
Ska även köpa mig en gelpadd så jag kan ha vid provtillfället.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 155
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 121
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp