Bukefalos 28 år!

Maxflex sadlar

Ni med Valeninen, vad har ni för hästar?
Mest nyfiken på en den skulle fungera på ganska platt, kort, hyfsat rak rygg med normal manke :)
Är även nyfiken på Emilion och Amelien också.. kanske blir ny sadel till hösten/vintern :up:
 
Jag är lite nyfiken på dessa sadlar (även om jag absolut inte ha råd med någon just nu :p) Men undrar vilken av modellerna som skulle kunna passa denna herre? Ganska så hög manke, men kort, blir något rakare vd ridning.
b108173.jpg

Fler bilder finns här ladda-upp.se/galleri/tinituss/felix-rygg-mm
 
Jag är också väldigt intresserad av Maxflex, i dressyrmodell helst...
Men jag får ju ångest av att inte veta vad jag isf ska beställa. En Prestige Hippos dressage passar perfekt när han står still på gången, men blir för svängd när han jobbar.
Jag har en Tölthestar Tönn gel nu och den sätter mig i HEMSK sits, med skänklarna för långt bak och med svank.

Är Fínan väldigt platt?

Vacklar mellan Melina, Amelie och Bella, och kanske Fína. Och vet inte om jag borde ha rak eller svängd bom......
Hästaffären i Ullared, har de en fysisk butik som man kan åka till och klämma på sadlarna och sen köpa på öppet köp? Har mailat men inte fått svar än :P
Taur verkar inte ha alla modellerna? Men dit kan man åtminstone åka med hästen och få prova. Någon som varit i kontakt med dem? Kan de det här med sadelprovning så man kan få hjälp av dem och lita på det de säger?
Jag har så hemskt dålig erfarenhet av sadelprovare :(
 
Jag har provsuttit Finan och upplevde inte den som platt. Visst, den har inte det här höga bakvalvet som många dressyrsadlar ha, men jag vill inte ha det, så det passar mig bra.

Taur har nog lite olika utbud efter säsong. De är väldigt trevliga att maila med iaf, men jag hade svårt för att få ihop en tid med dem, så till slut beställde jag från Hästaffären istället, på öppet köp.
 
@Muninn , Jag har pratat med tre återförsäljare och alla rekommenderar lite olika typer av sadlar till min häst när jag visat bilder på ryggen (samma bilder till allihop) så jag känner också sådär att jag hade velat klämma och låna och prova en del. Också väldigt nyfiken på dressyrsadlarna, vill ha en med flatare säte och har mest kikat på Emilio och Amelie, hade ju underlättat om någon hade sadlar man kunde låna i lite olika modeller eller åka och prova :)
 
Ja, alltså, onlineaffärer i all ära men jag hade verkligen velat få kolla själv först, och dessutom gärna få se alla modeller. Taur har bara två modeller inne, men jag har iaf bokat tid med dem för att prova dessa.

Skall dock åka till en annan sadelutprovare innan dess också som har mycket begagnat, hittar jag något annat som funkar så tar jag det.
Gråter typ varje gång jag ser en bild på oss, hästen börjar gå jättefint men jag kan inte sitta i min sadel :'( Skänklar dras för långt bak, så man hamnar i framvikt, och när man då vill fälla tillbaka överlivet så blir det svank och anksits.
 
Vad jobbigt när man inte sitter bra :/ jag har. Motsatta problemet med min dressyrsadel. Hästen tycker verkligen inte om den längre men jag älskar den, den fungerar jättebra på min andra häst så vill inte sälja den heller ;) på den hästen den är tänkt till så blir jag för låst
 
Well... Jag beställde min sadel i mitten av maj, tror det var 12 maj. Har fått bekräftelse och allt, till och med UC, nån vecka efter beställning. Den har fortfarande inte kommit. I slutet på juli efterlyste jag den och då skulle den komma i en leverans första veckan i augusti. Inte ett ljud.

Nu har dessutom min häst blivit utdömd och nån fin sadel lär jag inte behöva (även om jag ska behålla hästen). Så jag funderar på att annulera beställningen, vilket ju borde vara ok även moraliskt efter en leveranstid på minst 3,5 månad när det är utlovad 6-8 veckors leverans..?
 
Well... Jag beställde min sadel i mitten av maj, tror det var 12 maj. Har fått bekräftelse och allt, till och med UC, nån vecka efter beställning. Den har fortfarande inte kommit. I slutet på juli efterlyste jag den och då skulle den komma i en leverans första veckan i augusti. Inte ett ljud.

Nu har dessutom min häst blivit utdömd och nån fin sadel lär jag inte behöva (även om jag ska behålla hästen). Så jag funderar på att annulera beställningen, vilket ju borde vara ok även moraliskt efter en leveranstid på minst 3,5 månad när det är utlovad 6-8 veckors leverans..?
Ring och förklara så borde vilken vettig affär som helst ta tillbaka sadeln. (Vad var det för en förresten? )
 
Ring och förklara så borde vilken vettig affär som helst ta tillbaka sadeln. (Vad var det för en förresten? )
Det är en Fina, eller borde vara en Fina. Jag vacklar hela tiden, vill egentligen ha sadeln, men mycket har ändrats sen jag beställde och då plus att det har dragit ut så på tiden.
 
Tyvärr många jag har hört som har haft problem med leveranser av sadlar köpta från Hästaffären.

Jag var också inne på att köpa en Maxflex i våras och vacklade mellan olika modeller - jag mejlade tillverkaren och fick väldigt bra svar, så ett tips är att ni gör det ni som har funderingar!

Sen blev det ingen Maxflex för mig i slutändan i alla fall, men jag tycker fortfarande de är intressanta!
 
Är sugen på en maxflex fina till min överbyggda islandshäst med bred obefintlig manke. (Tjock e hon också, ska ner ca 60 kg)

Vågar jag? Har ingen jag kan varken känna klämma sitta eller prova..
 
Jag beställde en provsadel från ovan nämda affär i slutet av jan. Sista exet var just sålt så lev i mitten-slutet av feb. Den kom i början av maj. provade sadeln på gången, bytte till ett vidare järn, vilket inte var helt lätt. Efter 30 min provridning hade "fickan" runt ortspetsen släppt i sömmen. Inte nöjd. Sadeln åkte till bax utan problem, tillverkningsfel.

Bortsett från det var emilion för svängd till min. Finan skulle vara rakare enligt dom, men för lång.

Har nu en maxflex allround/hopp till min andra pålle. Den passar ok på hans lite svängda rygg men tyvärr gillar jag inte sätet, för smalt vid sittknölarna, så får nog säljas.
 
Nu är sadeln på väg till mig. Jag hoppas såklart att den ska passa, oavsett om jag bara kan rida rakt fram i skritt i skogen:o

Nya hästen passar den nog inte tyvärr, han har begåvats med hög manke. Så det är ju lite synd.
 
Hämtade ut min sadel idag, och nej, den får åka tillbaka. Dels är jag otroligt besviken på färgen, sadeln är röd... Inte oak/brun. Och kanalen är väldigt smal, jag får knappt plats med 3 fingrar mellan, på min stora häst är det inte aktuellt alls.
För övrigt var den skön att sitta i, tyckte min position blev helt ok och den låg helt ok trots för trångt järn. Men den kanalen kommer inte funka.

D081BC5A-0A0E-434F-ACD2-5D814A8D63A9_zps3lz4howe.jpg


Jo, jag vet, hon är tjooooock:angel:
A2B2DF2D-43F6-4689-963E-4DAB5C287328_zpsoswzhomi.jpg


C171B301-A7EC-496B-8441-D0A47CBB933F_zpstiztxdl4.jpg
 
Kanalen blir bredare ju bredare koppjärn du lägger i. Om du har medium/smalt koppjärn blir det 3 fingrar, har du medium/wide och/eller wide blir det 4 fingrar.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 250
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 371
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp