Maxflex sadlar

feel

Trådstartare
Ska prova en Maxflex på min häst men har dålig koll på hur deras bommar funkar. Som jag förstår det är det någon slags flexbom som har bomlösas fördelar men är samtidigt stabila.

Finns det några nackdelar med detta? Är en "vanlig" bomsadel att föredra (tänker på tryckfördelningen).
 
Sv: Maxflex sadlar

puttar upp. Med tanke på att bommen är så flexibel, kommer den att ligga still då? känns som om den kommer att kunna glida fram?
 
Sv: Maxflex sadlar

De har ju koppjärn så vidden fram ändras inte utan det är väl mer i längdriktning och baktill som de sviktar vad jag förstått :)
 
Sv: Maxflex sadlar

jo iof, men sadelmakaren trodde att risken va stor för att de kan glida fram då bommen överlag är så flexibel, så det vore kul å höra hur de funkat för dom som har en sådan
 
Sv: Maxflex sadlar

Jag har ingen Maxflex men har provridit i två stycken av modellen Bella. Underbart skön sadel och hade den bara passat min häst hade jag köpt den. :love: Ingen av dem två jag testade gled fram och jag förstår inte varför dem skulle göra det heller?

När man red så kände man att det sviktade lite, men ingen som störde mig i alla fall. :)
 
Sv: Maxflex sadlar

Jag har en maxflex Fina, en superskön sadel för kortryggade hästar.
Bommen som är av plast som sviktar typ som starekk sadlara, man kan alltså röra sadeln upp och ner och åt sidled men man får ta i för att göra detta.
Alltså inget man gör lika lätt som typ med sensationssadlarna eller de från hööks sk bladsadlar.

Den ser ut som en vanlig sadel, den har ju en bom men den flexar, och man byter vidden med hjälp av koppargärn och bommen blir inte böjdare ju mer man viddar fram eftersom den är gjord av plast.

Det som är så bra med sadeln är att den är så kort, min häst har en anläggningsyta p å47 cm och har denna utan problem så de är mkt korta sadlarna 43 cm nått i 17.

Bommen går att få i rak eller lite mer böjd profil samt med kilbossor eller rundbossor så det är en mkt flexibel sadel,
Jag är supernöjd verkligen, super läderkvalite och snygga att se på och billiga=)

1656083_10152553633928998_530722362_n_zpsd657cdfa.jpg
 
Sv: Maxflex sadlar

Är det Fina som beskrivs som islandssadel? Ser väldigt fin ut, misstänker att den kan funka på min dam också.
 
Sv: Maxflex sadlar

Är det Fina som beskrivs som islandssadel? Ser väldigt fin ut, misstänker att den kan funka på min dam också.

Ja det är det men vill nog inte kalla den för isis modell den har för djupt säte för de.Misstänker att de vom vill kunna tölta och kunna förflytta sig mer i sadeln blir lite låsta.
Men det där är ju en smaksak så man får nog testrida och se vad man tycker själv.

Ja jag älskar färgerna på sadeln, jag vill ju ha brun sadel och fick 2 färad=)
 
Sv: Maxflex sadlar

Min häst går med en Innova Dressyr II, samma som Maxflex Melina tror jag det är. Har inte upptäckt några nackdelar med den typen av bom, det har bara varit positivt särskilt med tanke på hans svåra rygg. Just eftersom den flexar kan han röra sig mycket bättre och får bättre tryckfördelning än med en sadel som har vanlig bom.
Jag upplever inte att sadeln glider, varken fram eller bak.
 
Sv: Maxflex sadlar

Tack för alla svar! Har fått hem en Melina idag. Ska testa den i morgon, och jag hoppas verkligen att den kommer att passa. Blev lite skraj när jag såg hur groteskt vid den va framtill, känns som om den kommer att trilla ner på manken typ. jämförde den med min deuber & partner sadel som oxå är xw, men den blir inte alls så vid framtill och bossorna/kanalen hamnar ju rätt nära manken på den, och det är då ingen risk att det kommer göra med melinan
 
Sv: Maxflex sadlar

Jag har ingen Maxflex men har provridit i två stycken av modellen Bella. Underbart skön sadel och hade den bara passat min häst hade jag köpt den. :love: Ingen av dem två jag testade gled fram och jag förstår inte varför dem skulle göra det heller?

När man red så kände man att det sviktade lite, men ingen som störde mig i alla fall. :)

Vad var det som gjorde att de inte passade på din häst?
 
Sv: Maxflex sadlar

Min häst går med en Innova Dressyr II, samma som Maxflex Melina tror jag det är. Har inte upptäckt några nackdelar med den typen av bom, det har bara varit positivt särskilt med tanke på hans svåra rygg. Just eftersom den flexar kan han röra sig mycket bättre och får bättre tryckfördelning än med en sadel som har vanlig bom.
Jag upplever inte att sadeln glider, varken fram eller bak.

Har de bara bytt namn på dom, lr har de ändrat på ngt mer?
 
Sv: Maxflex sadlar

ok!

Provade den på stillastående häst nu ikväll, måste ha en mindre strl på järnet, så jag får invänta det å se hur det kommer å bli.
 
Sv: Maxflex sadlar

ok!

Provade den på stillastående häst nu ikväll, måste ha en mindre strl på järnet, så jag får invänta det å se hur det kommer å bli.

Men du kan ju provrida i den ändå trots detta bara att du paddar upp med tjock schabrak så fyller du ju ut vidden=)
 
Sv: Maxflex sadlar

Fin sadel!
Ser bra ut och har en överkomligt pris, intressant!

Är det någon som har mer information hur som är uppbyggda och utformade invändigt?
Jag har tittat på hemsidan, men den enda bild jag hittar är på en naken sits?!
Hur har dom gjort när dom byggt in sitsen (som är i plast ser man) i sadeln?
 
Sv: Maxflex sadlar

Fin sadel!
Ser bra ut och har en överkomligt pris, intressant!

Är det någon som har mer information hur som är uppbyggda och utformade invändigt?
Jag har tittat på hemsidan, men den enda bild jag hittar är på en naken sits?!
Hur har dom gjort när dom byggt in sitsen (som är i plast ser man) i sadeln?

Dom har byggt in "bommen" precis som en vanlig sadel med träbom, det är bara att denna "bom" är av plast och flexar åt alla håll:)

Gå in på den tyska hemsidan där har d mer utförlig beskrivning=)
 
Sv: Maxflex sadlar

Vill inte rida mer än nödvändigt i den ifall jag inte ska ha den. Hon skulle skicka rätt järn, får det i morgon, så jag testar då. Är det bara jag som reagerat på att kanalen är hemskt vid fram? Bossorna hamnar ju långt ner på sidan av ryggen.
 
Sv: Maxflex sadlar

Min häst är ett stort halvblod men hyfsat mycket manke. Eftersom hon har gått med en för trång sadel ett längre tag har hon lite muskler vid manken. Hon är tyvärr i den åldern nu att hon förmodligen aldrig kommer muskla upp sig så pass mycket så att en Maxflex skulle passa. Ville inte köpa en sadel för 12.000 kr som förmodligen aldrig kommer ligga perfekt på min häst. Himla synd det där för det är riktigt sköna sadlar! Provsatt också en Fina, som jag tyckte var skönast av alla, men den skulle definitivt inte ha nog med mankfrihet för min häst O_o
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
675
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 686
Senast: Guldaskig
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp