Maxgiva av grovfoder...

ylvalill

Trådstartare
Det här blir en lite konstig fråga, jag vet det, men jag behöver ändå få höra någon annans åsikt om detta.

Efter att ha läst en massa inlägg i detta forum bland annat om hästar som svälter och dylikt har jag börjat fundera på att höja grovfodergivan till min häst rejält. Problemet är att jag inte kan ge honom fri tillgång eftersom han äter tills han dör i så fall, utan jag måste begränsa givan till maximal mängd han kan äta utan att må dåligt av det.

I dagsläget får han ca 11 kg hösilage (mycket torrt), 1 kg lusern hackad strå (räknas väl som grovfoder?) samt 1 kg halm att pilla med när den andra maten är slut (han får kraftfoder också). Detta är vad jag har förstått en ganska normal giva till en häst på ca 600 kg i lätt träning och kompletterat med kraftfoder skall det gott och väl täcka hästens behov enligt alla konstens regler.

Bakgrunden till att jag inte vågar ge honom fri tillgång på grovfoder är föjande. Förra året då det var så kallt att torvbäddarna i våra boxar frös lade vi in halm i boxarna (ca 1,5 bal/box). På morgonen när jag kom till stallet hade mitt matvrak satt i sig all sin mat + så gott som all halmen! Han mådde inte bra på flera dagar efter det. Han äter helt enkelt tills maten är slut eller tills man tar honom ifrån maten...

Min häst har svårt att hålla hullet uppe så jag är absolut inte rädd att han skall bli tjock av för mycket grovfoder, jag vill bara inte att han skall äta så att han mår dåligt... Hur mycket vågar jag ge honom? (Självklart får jag öka givan gradvis).

Nån som har nåt att säga i den här frågan?
 
Hästar äter inte tills de dör... De moffar i sig mycket i början på fri tillgång, men på rätt kort tid reglerar de intaget själva.
 
Min förra fjording på 400 kg stod på fri tillgång på hö och halm ett helt år och mådde prima. Han åt 7 kg hö och 8 kg halm. :eek: Plus nästan 1 kg kraftfoder. Han var rund och go' och i lagom hull på detta. Men det tog ju några veckor innan jag insåg att han faktiskt mådde bra på dessa enorma mängder grovfoder... :D

Hans mamma går just nu på 14 kg hö, då min mamma ger henne en halv bal hö om dagen och sedan är pappa där och ger henne ytterligare en halv bal för han tror att mamma inte gett henne någonting. Hon är ganska lycklig för tillfället. :d

Maxgivan skulle jag gissa är cirka 3 kg ts per 100 kg häst. Alltså ungefär 18 kg till din häst... :D

Nåja, nu har jag snurrat till det lite för dig i alla fall. :rofl: Tack för utrymmet...

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Var det en engånsföreteelse, det där att han tömde boxen på hjalm?

I så fall har du svaret DÄR på varför han inte mådee bra efteråt. Även halmen gör nämligen att det blir kaos i tarmfloran, vilket ger ont i magen. Halm är ju som vilket annat fodermedel som helst, behöver vänjas in successivt för att tarmfloran ska ställa in sog på att kunna ta emot det.
Det handlade nog alltså inte om att han ätit för mycket, utan att han vräkt i sig massor av "nytt" fodermedel...
 
Tyvärr var det ingen engångsföreteelse, vi hade hästarna på halm nästan 2 veckor under vintern, det var samma visa varje dag. Även innan det var han van att få halm (dock bara 1-2 kg) för att "balansera upp" hösilaget, så magen borde varit van vid halm.

Har svårt att tro att drygt 22 kg grovfoder på ett dygn inte är för mycket... Magen blev ju rund som en ballong på honom och han orkade knappt röra sig.
 
Min ena häst är likdan med halm!
Får han "pysselhalm" äter han bara litegrann, men när jag försökte ställa honom på halm i stället för spån, så åt han som mest mer än 20 kg/dygn! :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp