Maxgiva för kraftfoder?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare BJÖRKIS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 743
B

BJÖRKIS

Är väl 0,4 kg/100 kg häst och utfodringstillfälle? Eller är jag ute på hal is? :confused:

Gäller spannmål i alla fall. Att tänka på är ju att magsäcken rymmer ca 10 liter och fodret vandrar vidare ut i tarmarna när en viss mängd foder kommit ner. Så ger man för stor volym hinner det inte syras igenom.

Min åring har lite svårt för att äta kraften på morgonen (vill komma ut och leka), är det ok att ge honom allt på kvällen istället då han har mer ro? Han skulle då få 0,5 kg Havre, 0,2 kg Betfor, 0,1 kg Mineraler samt lite tillskott såsom salt, vitaminer mm. Det blir ju sammanlagt runt 0,8 kg, och det är väl inte för mycket på ett tillfälle?

Då får han äta all sin kraft på kvällen, har bra värden på mitt grovfoder så mer kraft behövs inte, :bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
37
· Visningar
5 004
Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 371
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 290
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka