Maxmängd olja?

A

aspartam

Jag håller på och trixar med en foderstat till en bekant.

Hur mycket maxmängd olja kan man ge en häst på 450 kg?

Tack på förhand! :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Hej! Ett generellt svar, vad jag tror: Jag har inte hört att olja i sig ska vara direkt skadligt. Däremot är det i det närmaste "ren energi", vilket bör innebära att man inte kommer upp i särskilt stora kvantiteter om man i övrigt ger en normal foderstat baserad på stråfoder - även om energivärdena i övrigt foder är låga.

Vi får se om någon annan här kan ge ett mer precist svar . . .
 
Man kan ge rätt mycket olja, MEN helt ovetenskapligt så tycker jag att det om man ger för tsor mängd inte verkar tas upp lika bra. Jag gav valacken rätt mycket olja på hans svårfödda tid, och upp till 3 dl/dag (uppdelat på 1 dl/mål) gav resultat men om jag gav mer än 3 dl/dag eller mer än 1 dl/mål så var det resultatlöst?

Men 3 dl är iaf ingen fara för din pålle (min väger 400).

MEN, ska man upp i så höga energitillskott att man vill ge mer än 3 dl olja så är det bättre att lägga på ett kraftfoder istället som täcker den energi man vill åt. proteinet är ju sällan problem om man får lite mer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Ja som ovan eg, Har nu pysslat och trixat med hästens foderstat och upplever att det banne mig aldrig stämmer vad foderstatsprogrammet...
Svar
14
· Visningar
849
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 151
Senast: super
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp