Wikipedia:
Sexuella trakasserier är när en person blir utsatt för kränkande behandling eller bemötande av sexuell natur, som kränker den utsattas värdighet och/eller personliga integritet. Ett exempel på sexuella trakasserier kan vara när en person blir utsatt för fysisk beröring, blickar eller kommentarer som personen ifråga själv upplever som kränkande.

Umo.se:

Exempel på sexuella trakasserier:

• Att ta på någon på ett sätt som den inte gillar.
  • Att skicka meddelanden om sex till någon som inte gillar det, till exempel genom sms eller chatt.
  • Att visa sig själv på ett sexuellt sätt för någon som inte vill det, till exempel i webbkameran.
  • Att ta bilder på någon som sen sprids utan att personen vill det.
  • Att visa eller sätta upp sexuella bilder som känns obehagliga för andra.
  • Att sprida sexuella rykten om någon, som att den personen har haft sex med många.

Lite ot, men vill påpeka att också fyra- och femåringar kan mobba, göra illa med flit, manipulera o.s.v.
De är redan då fullt kapabla till att såra andra med flit, och det är inte ens ovanligt.
Bra påpekande - som barn fick jag tänderna utslagna så där blev en stor glugg i fram, men som tur var var det mjölktänderna, så utseendemässigt rättade det till sig.

Något man bör ha i åtanke och som jag tycker märks tydligt i den här tråden att inte alla har, vilket innebär att därmed diskuterar folk lite olika saker fast de avser diskutera samma sak.

Det är för mig en gåta att man ens kan tänka i banorna att dagisbarn ägnar sig åt trakasserier i dess egentliga mening. Dvs att medvetet göra olämpliga saker i syfte att göra någon ledsen/sårad/upprörd/etc, som vissa i den här tråden på fullaste allvar påstår.

Går man efter definitionen av vad just trakasserier faktiskt betyder, så är inte heller ett nyp i rumpan i krogkön trakasserier. Jävligt olämpligt, ovälkommet och säkerligen anmälningsbart som sexuellt ofredande av någon grad; JA! men såvida inte nyparen följer en hela kvällen och upprepade gånger nyper i rumpan/tafsar/beter sig som ett vider så är det faktiskt per definition inte trakasserier.
Anledningen till att jag tog upp barn tidigare var inte kanske för att allt små pojkar gjort mot flickor är sexuella trakasserier/trakasserier i sig, utan det är själva agerandet kring det hela som sedan kan leda till värre saker i äldre åldrar.
Lärare "godkänner" pojkens knuffande av flickan och normaliserar detta när denne säger att pojken bara gillar flickan. Flickan får lära sig att när hon blir utsatt för vissa saker är det för att pojken bara inte kan uttrycka sig, eller till och med att det är ett sätt för pojken att visa sin ömhet/intresse. Pojken får i sin tur lära sig att flickor inte har ett eget val, att det är okej att pojken lägger sina händer på flickan och att våld är ett acceptabelt beteende.

Dagens avlyssnade samtal på traktens fikeri.
Män i ålder 70-80, "goa gubbar", samhällets stöttepelare, småföretagare, mina gamla klasskompisars föräldrar förfasar sig över Timells avskedande och att det är väl minsann inte så farligt. Lite får väl fruntimmer tåla.
Då kommer den riktigt obehagliga repliken;
- Och det här med våldtäkt inom äktenskapet. Viket trams.
Spyr på dom.

Dagens avlyssnade samtal på traktens fikeri.
Män i ålder 70-80, "goa gubbar", samhällets stöttepelare, småföretagare, mina gamla klasskompisars föräldrar förfasar sig över Timells avskedande och att det är väl minsann inte så farligt. Lite får väl fruntimmer tåla.
Då kommer den riktigt obehagliga repliken;
- Och det här med våldtäkt inom äktenskapet. Viket trams.
Spyr på dom.
Det värsta är väl snarare hur länge han fått hålla på.

Undrar just hur många dessa "Goa gubbar" berikat med sitt synsätt :cautious:

Läste nån annanstans att en tjej hört sina kollegor snacka om Timell och det var väl inte så farligt och det typiska dessa män säger.

Hon orkade inte ta upp en debatt med dom och nu anser hon att hon typ håller med för att hon inte orkade ta upp det till diskussion. Silent agreement.

Är det så det ska bli nu? Att nästa steg är att vi kvinnor måste säga ifrån så fort vi hör sånt prat för annars är vi inte feminister?

Läste nån annanstans att en tjej hört sina kollegor snacka om Timell och det var väl inte så farligt och det typiska dessa män säger.

Hon orkade inte ta upp en debatt med dom och nu anser hon att hon typ håller med för att hon inte orkade ta upp det till diskussion. Silent agreement.

Är det så det ska bli nu? Att nästa steg är att vi kvinnor måste säga ifrån så fort vi hör sånt prat för annars är vi inte feminister?
Det avgör man själv vilka strider man vill ta eller inte.

:confused::confused:
Jag förstår inte vad du yrar om.

Jag hänger inte riktigt med. Hon orkade inte ta debatten = dålig feminist? Är det så du menar?

Sa hon "jag orkade inte ta debatten så jag är ingen feminist"? Eller va? :confused:

Ja, hon kände så. Att eftersom hon inte tog debatten så bidrog hon till att situationen är som den är gällande sexuella övergrepp.
Jag fick känslan av att hon ansåg att säger man inte ifrån när detta ämne diskuteras så "håller man med i det tysta" och är en dålug feminist.

Ja, hon kände så. Att eftersom hon inte tog debatten så bidrog hon till att situationen är som den är gällande sexuella övergrepp.
Jag fick känslan av att hon ansåg att säger man inte ifrån när detta ämne diskuteras så "håller man med i det tysta" och är en dålug feminist.

Jaha. Det håller jag absolut inte med om. En del strider slösar bara energi och inget annat. Har full förståelse för att man inte orkar säga ifrån varje gång sexistisk idioti visar sitt ansikte.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka