Intressant siffra, och med tanke på att den grupp som utsätts för mest våld är unga män. Så man kan undra vad våldet kostar överhuvudtaget..
Vi kan säkert lägga på mäns våld mot unga män också, för att få en bättre siffra över vad mäns våld kostar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant siffra, och med tanke på att den grupp som utsätts för mest våld är unga män. Så man kan undra vad våldet kostar överhuvudtaget..
absolut. Vi har pratat om det en hel del på jobbet. Och jag har berättat om historier jag förut nästan skämts för. När män utsatt mig för närmanden jag inte bett om...Allmän fråga till er alla:
Har #metoo öppnat upp till fler diskussioner i er vardag?
Allmän fråga till er alla:
Har det varit något oväntat? Någon som haft åsikter man inte trott?
Någon som uttryckt att de får lära sig nya saker av det här?
Jag tycker mig märka att många som tidigare inte brytt sig plötsligt insett att det verkligen är ett stort problem. Hur man kunnat missa det tidigare är iofs en gåta, men det är ju ändå bra. Och det är en bra utgångspunkt för diskussioner. Sedan tycker jag personligen att det känns lättare att prata om övergrepp jag varit med om nu, även med människor som jag inte känner så väl.
Allmän fråga till er alla:
Du använde ordet "horor" om kvinnor som säljer sex, "en övervägande majoritet av hororna är kvinnor" skrev du, utöver det lekte du med tanken att kalla även civila kvinnor för horor (att du har ett stycke där du avsäger dig ansvaret för ditt skrivna resonemang ändrar fortfarande inte det faktum att du använde ordet horor), inget av det är ok. Det finns flera neutralare benämningar som du hade kunnat välja, men du valde det nedsättande, föraktfulla ordet "horor".Vad jag menade framkommer i allra högsta grad längst ner på mitt inlägg. Att du väljer att inte ta upp det är naturligtvis din sak. Men det stod bla att jag inte står för den åsikten du kritiserar.
Men ta ett snack med både socialtjänst och polis så lär du dig i vilken omfattning kriminaliteten dras till sockerbiten prostitution.
Nog sagt.
Förutom citatet från min text
"Nu vill jag bara understryka, det är ju en logisk fortsättning på ditt resonemang...ingenting jag själv stöder eftersom jag hävdar, män överlag begår inte övergrepp, endast en försvinnande minoritet."
. Å ena sidan drar du konkret nytta av det jobb dessa människor gör, å andra sidan svänger du nu runt, du biter den hand som föder dig och kallar dem för horor.)
Vadå fritt val, de flest väljer inte att bli våldtagna och trakasserade. Menar du att det är mitt eget val att bli våldtagen eller nypt i häcken om jag inte klär mig i en gammal säck och dricker vatten så jag att jag åtminstone är nykter och ful om jag blir våldtagen?Med tanke på att jag skrev " Med den vetskapen gör var och sitt eget val." så står det dig naturligtvis fritt att välja burka om du vill, det är ju som jag säger ditt val.
Vadå fritt val, de flest väljer inte att bli våldtagna och trakasserade.
Jag tror inte en enda inte förstår vad LBB vill ha sagt, problemet är att det enda LBB vill framföra i diskussioner som denna är att kvinnor är ansvariga de också för att de blir våldtagna. De ska minnas se till att dricka mindre, se till att ha rätt sällskap och klä sig mer annars väljer de att kratta ridbanan för de stackars männen.Alltså, jag hade egentligen inte tänkt skriva i den här tråden eftersom folk verkar glömma hjärnan någon annanstans så fort detta ämne kommer upp. Ämnet har stötts och blötts så många gånger och det slutar alltid i samma.
Jag förstår faktiskt vad lbb menar, vilket det verkar som de flesta andra av er som gormar här INTE gjort.
Mäns våld mot kvinnor är ett reellt problem, ett stort problem. Sexualbrotten ökar tragiskt nog i vårt samhälle. Det är ALLTID förövarens fel att denne begår ett övergrepp - oavsett vem denne begår det mot.
MEN
det lbb vill ha sagt är att i ren självbevarelsedrift bör man som kvinna (och kanske som man också eftersom de utsätts för andra brott än av sexuell karaktär) tänka sig för t ex när man konsumerar alkohol. Inte för att man inte får dricka sig redlös utan för att man utsätter sig själv för en onödig risk om man gör det. Vi vet alla att det finns monster där ute - både kvinnor och män men oftast är de män. Oavsett hur vi än uppfostrar våra söner eller what not så kommer det alltid finnas personer där ute som vill andra illa - oavsett om det är genom att de vill våldta, råna eller mörda. Så är det bara. Det kommer vi inte komma ifrån. Det har alltid funnits och kommer väl dessvärre alltid att finnas.
Så, som kvinna bör man alltså iaktta viss försiktighet ute i samhället. Det är tråkigt att det är på så vis men nu är det som det är och hur mycket rätt vi än har att både supa oss stupfulla eller springa nakna på gatan så är det ett faktum att det är bättre att låta bli. För sin egen skull. Så att inte något av dessa monster tar för sig.
Ungefär som att man är i sin fulla rätt att lämna sitt hus olåst när man reser på semester, sin bil olåst med nycklarna i när man går in på jobbet eller sin plånbok på bardisken när man går på toa men hur många skulle ens komma på tanken att göra det? Risken att det blir inbrott, att bilen blir stulen eller att plånboken är borta när man kommer ut igen är helt enkelt för stor så de flesta låter bli.
Det är DET lbb menar.
Som kvinna bör du alltså iaktta en viss försiktighet. Inte för att du inte har rätt att skita i det utan helt enkelt för din egen självbevarelsedrift. Better safe than sorry.
Super man som kvinna sig full och redlös och sedan blir våldtagen så är det ju ett lika vidrigt övergrepp för det och förövaren är den som bär det fulla ansvaret för sitt övergrepp MEN kvinnans liv är förstört. Det bir inte mindre förstört för att hon faktiskt hade rätt att göra så.
Ett övergrepp som kanske hade kunnat undvikas om man ihade iakttagit försiktighet istället.
Jag säger kanske för som sagt så händer det ju saker även mot nyktra människor. Men det är en helt annan sak än diskussionen om alkoholintag.
"duckar för shitstormen"
Alltså, jag hade egentligen inte tänkt skriva i den här tråden eftersom folk verkar glömma hjärnan någon annanstans så fort detta ämne kommer upp. Ämnet har stötts och blötts så många gånger och det slutar alltid i samma.
Jag förstår faktiskt vad lbb menar, vilket det verkar som de flesta andra av er som gormar här INTE gjort.
Mäns våld mot kvinnor är ett reellt problem, ett stort problem. Sexualbrotten ökar tragiskt nog i vårt samhälle. Det är ALLTID förövarens fel att denne begår ett övergrepp - oavsett vem denne begår det mot.
MEN
det lbb vill ha sagt är att i ren självbevarelsedrift bör man som kvinna (och kanske som man också eftersom de utsätts för andra brott än av sexuell karaktär) tänka sig för t ex när man konsumerar alkohol. Inte för att man inte får dricka sig redlös utan för att man utsätter sig själv för en onödig risk om man gör det. Vi vet alla att det finns monster där ute - både kvinnor och män men oftast är de män. Oavsett hur vi än uppfostrar våra söner eller what not så kommer det alltid finnas personer där ute som vill andra illa - oavsett om det är genom att de vill våldta, råna eller mörda. Så är det bara. Det kommer vi inte komma ifrån. Det har alltid funnits och kommer väl dessvärre alltid att finnas.
Så, som kvinna bör man alltså iaktta viss försiktighet ute i samhället. Det är tråkigt att det är på så vis men nu är det som det är och hur mycket rätt vi än har att både supa oss stupfulla eller springa nakna på gatan så är det ett faktum att det är bättre att låta bli. För sin egen skull. Så att inte något av dessa monster tar för sig.
Ungefär som att man är i sin fulla rätt att lämna sitt hus olåst när man reser på semester, sin bil olåst med nycklarna i när man går in på jobbet eller sin plånbok på bardisken när man går på toa men hur många skulle ens komma på tanken att göra det? Risken att det blir inbrott, att bilen blir stulen eller att plånboken är borta när man kommer ut igen är helt enkelt för stor så de flesta låter bli.
Det är DET lbb menar.
Som kvinna bör du alltså iaktta en viss försiktighet. Inte för att du inte har rätt att skita i det utan helt enkelt för din egen självbevarelsedrift. Better safe than sorry.
Super man som kvinna sig full och redlös och sedan blir våldtagen så är det ju ett lika vidrigt övergrepp för det och förövaren är den som bär det fulla ansvaret för sitt övergrepp MEN kvinnans liv är förstört. Det bir inte mindre förstört för att hon faktiskt hade rätt att göra så.
Ett övergrepp som kanske hade kunnat undvikas om man ihade iakttagit försiktighet istället.
Jag säger kanske för som sagt så händer det ju saker även mot nyktra människor. Men det är en helt annan sak än diskussionen om alkoholintag.
"duckar för shitstormen"
Varför är det alltid den som blir utsatt som ska ändra på sig? Varför är det kvinnan som blir taget från sitt hem när hon blir utsatt för våld i nära relation istället för mannen? Varför är det den som blir mobbad som får byta klass istället för den som mobbar?Så, som kvinna bör man alltså iaktta viss försiktighet ute i samhället. Det är tråkigt att det är på så vis men nu är det som det är och hur mycket rätt vi än har att både supa oss stupfulla eller springa nakna på gatan så är det ett faktum att det är bättre att låta bli. För sin egen skull. Så att inte något av dessa monster tar för sig.
Nu går drevet igen.Jag vet inte vem som har rätt, men Aftonbladet skriver
Vad är det då som har hänt? Vad är det vi vet?
2011 polisanmäler en medieprofil en av Aftonbladets medarbetare för våldtäkt. Den ska ha ägt rum fem år tidigare, 2006, på en fest. Polisen inleder en förundersökning och flera förhör hålls. 2012 beslutar åklagare att lägga ned utredningen eftersom ”brott ej kan styrkas”. Samma år publicerar Aftonbladet också en intervju med medieprofilen där hon får berätta sin version. I förrgår gick medieprofilen ut och namngav Aftonbladets medarbetare i samband med kampanjen #metoo och under de senaste dygnen har allt fler på sociala medier blivit kritiska mot Aftonbladet som ”låter våldtäktsmannen jobba kvar”. Kritik riktas också mot att vi inte publicerar hans namn.
.
Alltså, jag hade egentligen inte tänkt skriva i den här tråden eftersom folk verkar glömma hjärnan någon annanstans så fort detta ämne kommer upp. Ämnet har stötts och blötts så många gånger och det slutar alltid i samma.
MEN
Det är DET lbb menar.
"duckar för shitstormen"
Jag tror att de flesta förstår vad lbb menar, och jag förstår vad du menar. Men jag håller inte med. Ja, som jag har skrivit i tidigare inlägg i den här tråden så finns det mycket som jag undviker. Just för att jag, som kvinna, är rädd. Men det ska inte behöva vara så. Och därför behöver vi alla (ja, alla!) kämpa för att få till en förändring. Och den förändring börjar med MÄNNEN.
Jag förstår hur du menar och visst är det så - det är sorgligt och för j*vligt men det är så. I ren självbevarelsedrift finns det somligt man kanske ska tänka på. Tyvärr. Medan vi försöker få till en ändring.Alltså, jag hade egentligen inte tänkt skriva i den här tråden eftersom folk verkar glömma hjärnan någon annanstans så fort detta ämne kommer upp. Ämnet har stötts och blötts så många gånger och det slutar alltid i samma.
MEN
Det är DET lbb menar.
"duckar för shitstormen"