Allmän fråga till er alla:
Har #metoo öppnat upp till fler diskussioner i er vardag?

Jag tycker mig märka att många som tidigare inte brytt sig plötsligt insett att det verkligen är ett stort problem. Hur man kunnat missa det tidigare är iofs en gåta, men det är ju ändå bra. Och det är en bra utgångspunkt för diskussioner. Sedan tycker jag personligen att det känns lättare att prata om övergrepp jag varit med om nu, även med människor som jag inte känner så väl.

Jag tycker mig märka att många som tidigare inte brytt sig plötsligt insett att det verkligen är ett stort problem. Hur man kunnat missa det tidigare är iofs en gåta, men det är ju ändå bra. Och det är en bra utgångspunkt för diskussioner. Sedan tycker jag personligen att det känns lättare att prata om övergrepp jag varit med om nu, även med människor som jag inte känner så väl.

Jag håller med. Kanske inte så mycket i min närmsta bekantskapskrets, men i det perifera åtminstone.

Sedan verkar det finnas den där klicken som verkar tycka att bagatellartade händelser inkluderas i me too-debatten och att inte de hör dit. Men, tycker jag, det är det som är bra med me too-debatten - att det inte bara handlar om brott som kan mätas statistiskt, handlingar som kan lagföras och som begås av en liten klick män. Utan att det även handlar om helt vanliga normaluppfostrade och sannolikt normalbegåvade män som ideligen tror att det är okej att småtafsa lite diskret, kommentera kroppsform, leverera sexistiska skämt, osv. Män som tror att de har rätt att jucka mot en snygg tjejs rumpa bara för att hon råkar stå vid en bar inne på en nattklubb. Sannolikt skulle de aldrig få för sig att att ta för sig från en vilt främmande människas tallrik inne på restaurang oavsett hur god maten såg ut, så självbehärskningen är förmodligen inte det som felar.

Problemet är inte mäns självbehärskning. Det handlar om den attityd som en mycket stor andel män har gentemot kvinnor. Det handlar om kvinnors status i samhället. Det handlar om vad så många män tror är okej att göra med kvinnor och säga till kvinnor bara för att vi är kvinnor. Kvinnors status i samhället har visserligen blivit oändligt mycket bättre, men me too-debatten visar att det faktiskt är en bra bit kvar.

Just bredden och mängden av vittnesmål är ju själva grejen, så mycket som har legat under ytan. Nu får det möjlighet att komma upp till ytan. Bara det, att kunna berätta om saker som man tidigare skämts över trots att det inte varit ens eget fel, att äntligen våga/kunna det är en lättnad för många, det märker jag. För mig med.

Sedan hoppas - och tror faktiskt - att det kan få påverkan på lång sikt. Har hört män som jag aldrig någonsin trodde att jag skulle höra diskutera sexuella övergrepp göra det. För visso iofs mest bestående av "ojoj, många som är rädda nu, som vet att de har gått över gränsen och när som helst kan det explodera i ansiktet på dem".

Men den rädslan kanske kan få vissa att tänka innan de handlar i fortsättningen.

Allmän fråga till er alla:
Har #metoo öppnat upp till fler diskussioner i er vardag?

Ja, det tycker jag! Jag och mina nära vänner har diskuterat det här länge i flera omgångar, men nu har jag även haft ett flertal diskussioner på mitt arbete och i andra umgängeskretsar som mer rör "bekanta" snarare än nära vänner. Jag upplever dels att en del män är förvånade över hur många det är som drabbas, men också att flera män har haft ganska kloka reflektioner och börjat prata med sina söner på ett sätt de kanske inte gjort tidigare. Idag hade vi dock en man på jobbet som drog det tröttsamma "ska man inte ens våga berömma någons tröja nu". Men han blev bestämt motsagd och tystad av ett flertal av oss andra. Och kunde väl tillslut erkänna att han tog tillbaka det.

Vad jag menade framkommer i allra högsta grad längst ner på mitt inlägg. Att du väljer att inte ta upp det är naturligtvis din sak. Men det stod bla att jag inte står för den åsikten du kritiserar.

Men ta ett snack med både socialtjänst och polis så lär du dig i vilken omfattning kriminaliteten dras till sockerbiten prostitution.
Nog sagt.
Förutom citatet från min text
"Nu vill jag bara understryka, det är ju en logisk fortsättning på ditt resonemang...ingenting jag själv stöder eftersom jag hävdar, män överlag begår inte övergrepp, endast en försvinnande minoritet."
Du använde ordet "horor" om kvinnor som säljer sex, "en övervägande majoritet av hororna är kvinnor" skrev du, utöver det lekte du med tanken att kalla även civila kvinnor för horor (att du har ett stycke där du avsäger dig ansvaret för ditt skrivna resonemang ändrar fortfarande inte det faktum att du använde ordet horor), inget av det är ok. Det finns flera neutralare benämningar som du hade kunnat välja, men du valde det nedsättande, föraktfulla ordet "horor".

Avhumanisering och respektlöshet i allmänhet har en stor del i förekomsten av övergrepp och det är något vi alla bör protestera mot vare sig måltavlan är kvinnor i sexindustrin eller kvinnor i allmänhet, därför påpekade jag givetvis det olämpliga i att du använde ett så grovt nedsättande ord om en redan stigmatiserad och utsatt grupp. Det är den typen av ord som förövare kan använda för att ursäkta övergrepp och våld, "De är ändå bara horor", därför är det extra problematiskt. För mig och många andra är det faktiskt helt självklart att inte kalla andra människor för horor sådär i förbifarten, men i ditt fall är det tydligen inte lika självklart eftersom det var just det du gjorde.

(Dessutom når det hela kanske en ännu lägre nivå med tanke på hur du själv sitter med fingrarna i kakburken. Du har tidigare beskrivit hur du underlättar andras sexköp för att hålla ditt eget företag flytande, de människor du kallar horor är alltså de som i praktiken ger dig mat på bordet eftersom ditt företag enligt din egen utsago har en så svag konkurrenskraft att det riskerar att falla samman om du inte hänvisar kunder till sexindustrin. Å ena sidan drar du konkret nytta av det jobb dessa människor gör, å andra sidan svänger du nu runt, du biter den hand som föder dig och kallar dem för horor.)

Med tanke på att jag skrev " Med den vetskapen gör var och sitt eget val." så står det dig naturligtvis fritt att välja burka om du vill, det är ju som jag säger ditt val.
Vadå fritt val, de flest väljer inte att bli våldtagna och trakasserade. Menar du att det är mitt eget val att bli våldtagen eller nypt i häcken om jag inte klär mig i en gammal säck och dricker vatten så jag att jag åtminstone är nykter och ful om jag blir våldtagen?

Vadå fritt val, de flest väljer inte att bli våldtagna och trakasserade.

Jag tror inte att det är någon som väljer att bli våldtagen. Alltså, om en "väljer" att bli det, typ i rollspel? Så är det ju ingen våldtäkt på riktigt. Då är det ju skådespel. Och det är skillnad. Men jag tror att det var det du kanske menade? :)

Alltså, jag hade egentligen inte tänkt skriva i den här tråden eftersom folk verkar glömma hjärnan någon annanstans så fort detta ämne kommer upp. Ämnet har stötts och blötts så många gånger och det slutar alltid i samma.

Jag förstår faktiskt vad lbb menar, vilket det verkar som de flesta andra av er som gormar här INTE gjort.

Mäns våld mot kvinnor är ett reellt problem, ett stort problem. Sexualbrotten ökar tragiskt nog i vårt samhälle. Det är ALLTID förövarens fel att denne begår ett övergrepp - oavsett vem denne begår det mot.

MEN

det lbb vill ha sagt är att i ren självbevarelsedrift bör man som kvinna (och kanske som man också eftersom de utsätts för andra brott än av sexuell karaktär) tänka sig för t ex när man konsumerar alkohol. Inte för att man inte får dricka sig redlös utan för att man utsätter sig själv för en onödig risk om man gör det. Vi vet alla att det finns monster där ute - både kvinnor och män men oftast är de män. Oavsett hur vi än uppfostrar våra söner eller what not så kommer det alltid finnas personer där ute som vill andra illa - oavsett om det är genom att de vill våldta, råna eller mörda. Så är det bara. Det kommer vi inte komma ifrån. Det har alltid funnits och kommer väl dessvärre alltid att finnas.

Så, som kvinna bör man alltså iaktta viss försiktighet ute i samhället. Det är tråkigt att det är på så vis men nu är det som det är och hur mycket rätt vi än har att både supa oss stupfulla eller springa nakna på gatan så är det ett faktum att det är bättre att låta bli. För sin egen skull. Så att inte något av dessa monster tar för sig.

Ungefär som att man är i sin fulla rätt att lämna sitt hus olåst när man reser på semester, sin bil olåst med nycklarna i när man går in på jobbet eller sin plånbok på bardisken när man går på toa men hur många skulle ens komma på tanken att göra det? Risken att det blir inbrott, att bilen blir stulen eller att plånboken är borta när man kommer ut igen är helt enkelt för stor så de flesta låter bli.

Det är DET lbb menar.
Som kvinna bör du alltså iaktta en viss försiktighet. Inte för att du inte har rätt att skita i det utan helt enkelt för din egen självbevarelsedrift. Better safe than sorry.

Super man som kvinna sig full och redlös och sedan blir våldtagen så är det ju ett lika vidrigt övergrepp för det och förövaren är den som bär det fulla ansvaret för sitt övergrepp MEN kvinnans liv är förstört. Det bir inte mindre förstört för att hon faktiskt hade rätt att göra så.
Ett övergrepp som kanske hade kunnat undvikas om man ihade iakttagit försiktighet istället.

Jag säger kanske för som sagt så händer det ju saker även mot nyktra människor. Men det är en helt annan sak än diskussionen om alkoholintag.

"duckar för shitstormen"

Senast ändrad:
Alltså, jag hade egentligen inte tänkt skriva i den här tråden eftersom folk verkar glömma hjärnan någon annanstans så fort detta ämne kommer upp. Ämnet har stötts och blötts så många gånger och det slutar alltid i samma.

Jag förstår faktiskt vad lbb menar, vilket det verkar som de flesta andra av er som gormar här INTE gjort.

Mäns våld mot kvinnor är ett reellt problem, ett stort problem. Sexualbrotten ökar tragiskt nog i vårt samhälle. Det är ALLTID förövarens fel att denne begår ett övergrepp - oavsett vem denne begår det mot.

MEN

det lbb vill ha sagt är att i ren självbevarelsedrift bör man som kvinna (och kanske som man också eftersom de utsätts för andra brott än av sexuell karaktär) tänka sig för t ex när man konsumerar alkohol. Inte för att man inte får dricka sig redlös utan för att man utsätter sig själv för en onödig risk om man gör det. Vi vet alla att det finns monster där ute - både kvinnor och män men oftast är de män. Oavsett hur vi än uppfostrar våra söner eller what not så kommer det alltid finnas personer där ute som vill andra illa - oavsett om det är genom att de vill våldta, råna eller mörda. Så är det bara. Det kommer vi inte komma ifrån. Det har alltid funnits och kommer väl dessvärre alltid att finnas.

Så, som kvinna bör man alltså iaktta viss försiktighet ute i samhället. Det är tråkigt att det är på så vis men nu är det som det är och hur mycket rätt vi än har att både supa oss stupfulla eller springa nakna på gatan så är det ett faktum att det är bättre att låta bli. För sin egen skull. Så att inte något av dessa monster tar för sig.

Ungefär som att man är i sin fulla rätt att lämna sitt hus olåst när man reser på semester, sin bil olåst med nycklarna i när man går in på jobbet eller sin plånbok på bardisken när man går på toa men hur många skulle ens komma på tanken att göra det? Risken att det blir inbrott, att bilen blir stulen eller att plånboken är borta när man kommer ut igen är helt enkelt för stor så de flesta låter bli.

Det är DET lbb menar.
Som kvinna bör du alltså iaktta en viss försiktighet. Inte för att du inte har rätt att skita i det utan helt enkelt för din egen självbevarelsedrift. Better safe than sorry.

Super man som kvinna sig full och redlös och sedan blir våldtagen så är det ju ett lika vidrigt övergrepp för det och förövaren är den som bär det fulla ansvaret för sitt övergrepp MEN kvinnans liv är förstört. Det bir inte mindre förstört för att hon faktiskt hade rätt att göra så.
Ett övergrepp som kanske hade kunnat undvikas om man ihade iakttagit försiktighet istället.

Jag säger kanske för som sagt så händer det ju saker även mot nyktra människor. Men det är en helt annan sak än diskussionen om alkoholintag.

"duckar för shitstormen"
Jag tror inte en enda inte förstår vad LBB vill ha sagt, problemet är att det enda LBB vill framföra i diskussioner som denna är att kvinnor är ansvariga de också för att de blir våldtagna. De ska minnas se till att dricka mindre, se till att ha rätt sällskap och klä sig mer annars väljer de att kratta ridbanan för de stackars männen.

Jag valde en gång att ta diskussionen med @landsbygdsbo (lyckas inte tagga, bannad igen?) om att männen var de som våldtog och de borde dricka mindre för att minska risken, men det tyckte han var lönlöst att påpeka då de inte riskerar något så kommer de inte att dricka mindre.

Det blir hopplöst ensidigt när någon menar att ena könet ska anpassa sitt leverne så att de ska slippa bli våldtagna, egentligen oavsett anledning. Låt folk ta vilka risker de vill med att leva utan att trycka upp i nyllet på dem att de tar risker. Det är riskfyllt att vara kvinna när det gäller övergrepp alldeles oavsett om man gillar att festa eller inte.

MEN

Det är DET lbb menar.

"duckar för shitstormen"

Jag tror att de flesta förstår vad lbb menar, och jag förstår vad du menar. Men jag håller inte med. Ja, som jag har skrivit i tidigare inlägg i den här tråden så finns det mycket som jag undviker. Just för att jag, som kvinna, är rädd. Men det ska inte behöva vara så. Och därför behöver vi alla (ja, alla!) kämpa för att få till en förändring. Och den förändring börjar med MÄNNEN.

Varför är det alltid den som blir utsatt som ska ändra på sig? Varför är det kvinnan som blir taget från sitt hem när hon blir utsatt för våld i nära relation istället för mannen? Varför är det den som blir mobbad som får byta klass istället för den som mobbar?
Vi uppfostrar dessa monster att det är okej att ta för sig. Kvinnors kroppar tillhör inte dem. Det börjar i skolan när tjejer får stå ut med att killar knuffas, tafsar osv för "han gör bara så för att han gillar dig". Noll konsekvens för han som begår övergreppet, vi normaliserar och säger att det är okej, och när övergreppet väl sker så är det den utsatta som tas från situationen, inte den som utför övergreppet. "Det är tråkigt att det är på så vis men nu är det som det är". NEJ. Vi ska INTE normalisera detta. Det är INTE som det är. Det måste sluta NU.

@Zoya

TS tog rubriken Me2 och skrev:
Nu går drevet igen.Jag vet inte vem som har rätt, men Aftonbladet skriver

Vad är det då som har hänt? Vad är det vi vet?
2011 polisanmäler en medieprofil en av Aftonbladets medarbetare för våldtäkt. Den ska ha ägt rum fem år tidigare, 2006, på en fest. Polisen inleder en förundersökning och flera förhör hålls. 2012 beslutar åklagare att lägga ned utredningen eftersom ”brott ej kan styrkas”. Samma år publicerar Aftonbladet också en intervju med medieprofilen där hon får berätta sin version. I förrgår gick medieprofilen ut och namngav Aftonbladets medarbetare i samband med kampanjen #metoo och under de senaste dygnen har allt fler på sociala medier blivit kritiska mot Aftonbladet som ”låter våldtäktsmannen jobba kvar”. Kritik riktas också mot att vi inte publicerar hans namn.

.

Finner inga ord.

MEN

Det är DET lbb menar.

"duckar för shitstormen"

Ja, om jag undviker bilar, stan, gator och trafik så är risken att få livet förstört i en trafikolycka väsentligt mindre. Hästeriet med dess risker ska vi inte ens prata om!
Sådana risker tar jag flera timmar om dagen, varje dag - rent vansinne om jag inte vill ha livet förstört, egentligen.

Metoo handlar inte om alkoholintag - typ hälften av de gånger jag blivit utsatt är det som spik nykter. Metoo handlar om trakasserier och övergrepp.
Om vi kan få lite färre karlar att agera idiotiskt i de mest oväntade sammanhang så bättrar högst troligt siffrorna sig även i de fall där alkohol är inblandat. Tror du inte att det kan finnas så många karlar som faktiskt tycker de har rätt att trakassera kvinnor sexuellt så kan jag rekommendera t.ex. gruppen "Stå upp för Martin Timell" på Facebook. Mycket intressant läsning där. Eller gör en sökning på ordet sliddjur i flashbacks forum.
Där, i de attityderna, tycker iaf jag att det grundläggande problemet ligger. Alkohol kan späda på det - om det redan finns i grundsynen och värderingarna. Så, vet du, jag tycker vi börjar i den änden. :)

Jag tror att de flesta förstår vad lbb menar, och jag förstår vad du menar. Men jag håller inte med. Ja, som jag har skrivit i tidigare inlägg i den här tråden så finns det mycket som jag undviker. Just för att jag, som kvinna, är rädd. Men det ska inte behöva vara så. Och därför behöver vi alla (ja, alla!) kämpa för att få till en förändring. Och den förändring börjar med MÄNNEN.

Nej, det ska inte behöva vara så men tyvärr är det ju så (likväl som med att lämna hus, bil olåst m.m.) och då måste man ju dessvärre ta de försiktighetsåtgärder som krävs för att man inte sk abli utsatt.
De allra flesta män är ju faktiskt, som tur är, hyvens karlar (!) och de som inte är det är det tyvärr stor risk att vi inte lyckas omvända. Vi måste naturligtvis försöka ändå men under tiden så tänker i alla fall inte jag "utmana ödet".

MEN

Det är DET lbb menar.

"duckar för shitstormen"
Jag förstår hur du menar och visst är det så - det är sorgligt och för j*vligt men det är så. I ren självbevarelsedrift finns det somligt man kanske ska tänka på. Tyvärr. Medan vi försöker få till en ändring.

Men grejjen med lbb är väl att han tar upp det hela tiden, oavbrutet, efter att alla konstaterat att det tyvärr är så i samhället, ältar han det om och om igen. Och jag begriper inte varför.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka