Sen kan jag inte låta bli att förundras över personer som är ihop med, gifter sig med, har barn med såna här män samtidigt som man klagar över att män beter sig som svin. Som aktuellt nu tänker jag på Karolina Ramqvist, uttaland feminist och motståndard till gubbslem.. hon sitter nu tyst och håller Fredrik Virtanen i handen? Om inte dessa kvinnor tar avstånd från och säger ifrån till män som gör såna här saker, vem ska då göra det?

Första steget när något händer är att säga "Sluta tafsa, ge fan i min kropp", det andra steget är att ta avstånd från denna och andra personer som har gjort detta. Vad sänder det för signaler när man har förhållanden och fortsätter att omge sig med dessa män? Ta avstånd, se till att det kostar att göra dessa saker.
Och ännu ett inlägg där fokus flyttas från vad mannen gjort till "den hemska kvinnan som skulle kunna vara tillsammans med honom". Varför ens ta upp detta, så sjukt onödigt!

Sen kan jag inte låta bli att förundras över personer som är ihop med, gifter sig med, har barn med såna här män samtidigt som man klagar över att män beter sig som svin. Som aktuellt nu tänker jag på Karolina Ramqvist, uttaland feminist och motståndard till gubbslem.. hon sitter nu tyst och håller Fredrik Virtanen i handen? Om inte dessa kvinnor tar avstånd från och säger ifrån till män som gör såna här saker, vem ska då göra det?

Första steget när något händer är att säga "Sluta tafsa, ge fan i min kropp", det andra steget är att ta avstånd från denna och andra personer som har gjort detta. Vad sänder det för signaler när man har förhållanden och fortsätter att omge sig med dessa män? Ta avstånd, se till att det kostar att göra dessa saker.

Det är inte alltid så lätt att göra som det är för dig att skriva om det. Det är ju delvis därför kampanjen är så bra och välbehövd - vi behöver bana väg för de kvinnor som råkat och fortfarande råkar illa ut idag.
De är inte ensamma, och männen som beter sig på det här viset ska inte kunna komma undan med det längre.

Senast ändrad:
Det är inte alltid så lätt att göra som det är för dig att skriva om det. Det är ju delvis därför kampanjen är så bra och välbehövd - vi behöver bana väg för de kvinnor som råkat och fortfarande råkar illa ut idag.
De är inte ensamma, och männen som beter sig på det här viset ska inte kunna koma undan med det längre.
Det kan mycket väl vara så att jag helt enkelt är en så mycket senare produkt av samhället att jag helt enkelt inte förstår hur hon och andra kvinnor kan förhålla sig så accepterande till problemen. Dvs kanske är hon så formad att det är normaliserat, jag vet inte. Men oavsett vilket så känner jag att det är bättre att jag reagerar och reflekterar över det snarare än att se hennes beteende som det som är ok och normalt.

Jag förstår hur du menar och allt det där är dåliga saker och jag ifrågasätter inte din upplevelse eller siffror. Det jag undrar är att när saeta säger att i princip alla män har ägnat sig åt övergrepp så blir jag förvånad över att hon tycker att det är så stor andel (dvs närmare 100%) och undrar då om skillnaden ligger i vad hon anser vara övergrepp.

Hon definierar en mängd (i princip alla) men inte vad i princip alla har gjort.

"Dåliga saker"?

Om tafsande på bröst och rumpa och brölande är nivån så håller jag inte med, jag tror inte i princip alla män har gjort något sådant.

Det tror jag. Och efter att ha diskuterat med många av mina manliga vänner den senaste veckan så har det framkommit hur även dom gjort liknande saker. Majoriteten av alla män tror jag faktiskt har gjort något. Det betyder inte att de är dåliga människor, det betyder att det är så normen ser ut. Jag har själv varit en av dom som bortförklarat det med att "han menade inget, han råkade bara nudda". Och som jag sa, det behöver inte ske i vuxen ålder utan jag tror mycket sker på dagis/skola.

Det kan mycket väl vara så att jag helt enkelt är en så mycket senare produkt av samhället att jag helt enkelt inte förstår hur hon och andra kvinnor kan förhålla sig så accepterande till problemen. Dvs kanske är hon så formad att det är normaliserat, jag vet inte. Men oavsett vilket så känner jag att det är bättre att jag reagerar och reflekterar över det snarare än att se hennes beteende som det som är ok och normalt.

Reagerar och reflekterar är just vad hundratusentals kvinnor gör just nu, medan du mest verkar sitta och ifrågasätta om de inte överdriver litegrann?
Det spelar ingen roll när du är född eller hur du är uppväxt - när du är mitt uppe i en situation eller en förtryckande/våldsam relation är de inte så jäkla lätt att bara spotta i näven och "inte acceptera" hur man blir behandlad.
Igen - det handlar inte om vad offret gör eller inte gör, utan om förövaren. I just den här frågan - mannen.

Jag förstår hur du menar och allt det där är dåliga saker och jag ifrågasätter inte din upplevelse eller siffror. Det jag undrar är att när saeta säger att i princip alla män har ägnat sig åt övergrepp så blir jag förvånad över att hon tycker att det är så stor andel (dvs närmare 100%) och undrar då om skillnaden ligger i vad hon anser vara övergrepp.

Hon definierar en mängd (i princip alla) men inte vad i princip alla har gjort.

Jag sa inte att majoriteten av alla män våldtar. Däremot tror jag att de flesta män någon gång i sitt liv har gjort något som kan kallas för sexuella trakasserier.

Reagerar och reflekterar är just vad hundratusentals kvinnor gör just nu, medan du mest verkar sitta och ifrågasätta om de inte överdriver litegrann?
Det spelar ingen roll när du är född eller hur du är uppväxt - när du är mitt uppe i en situation eller en förtryckande/våldsam relation är de inte så jäkla lätt att bara spotta i näven och "inte acceptera" hur man blir behandlad.
Igen - det handlar inte om vad offret gör eller inte gör, utan om förövaren. I just den här frågan - mannen.
Vart har jag ifrågasatt om det inte överdrivs? Citera gärna.

Jag sa inte att majoriteten av alla män våldtar. Däremot tror jag att de flesta män någon gång i sitt liv har gjort något som kan kallas för sexuella trakasserier.
Nej och det som du senare definierade med tafsande på rumpa och bröst håller jag inte med om heller.

Om varför kvinnor stannar.... - Läs på om normaliseringsprocessen.

Seriöst - är det HELT omöjligt för dig att diskutera något som är negativt med (vissa) män beteende??? Först var det att det faktiskt finns kvinnor som ger sig på män också. Och nu att kvinnor gifter sig och får barn med män som uppför sig illa.

Första steget är inte alls "sluta tafsa på min kropp". Det Metoo försöker göra är att flytta ansvaret FRÅN kvinnorna TILL männen (där det hör hemma). Så att första steget i stället är "jag vet att jag inte får tafsa på någon annan kropp än min egen utan att ha fått tillåtelse".

Vad är det med dig - är det helt omöjligt att föreställa dig att någon man gör något fel och borde ta ansvar för det? Att inte allt är kvinnors ansvar?

Vart har jag ifrågasatt om det inte överdrivs? Citera gärna.

Jag har inget direktcitat (orkar helt uppriktigt inte gå igenom trettiofem sidor, det är nästan midnatt.), men för mig kommer det upp som en känsla i messen gång på gång.
Så många kan det inte vara.
Det tror jag inte.
Vad räknas egentligen?

Istället för att helt enkelt läsa inläggen som sprids över hela världen och acceptera att de här människorna inte ljuger om sina upplevelser.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka