"Problemet" med frågan i sig är att män oftast inte anser sig vara sextrakasserade när en kvinna tafsar/kommenterar fysiska företräden, för naturligtvis är det inte bara EN kvinna som betett sig som ett svin. Det finns gott om kvinnor som beter sig exakt lika olämpligt som män. Skillnaden är att det beteendet upplevs och hanteras totalt olika av mottagaren beroende på om det är en man eller kvinna.
Dessutom anses man vara fullständigt extra korkad och felkopplad i huvudet om man om man tar illa vid sig om man som man blir tafsad på av en kvinna eller får sexuellt anspelade kommentarer om sitt utseende eller vad man gör för tillfället - särskilt om det kommer från kvinnor.

Dessutom anses man vara fullständigt extra korkad och felkopplad i huvudet om man om man tar illa vid sig om man som man blir tafsad på av en kvinna eller får sexuellt anspelade kommentarer om sitt utseende eller vad man gör för tillfället - särskilt om det kommer från kvinnor.

Tyvärr är det ju så, så mörkertalet när det kommer till kvinnors sextrakasserier mot män lär vara enormt.

Ehm, alltså förlåt men ja förstår inte riktigt vad du menar.
Sexbrott begås typiskt av män. Män står för majoriteten av sexbrott. Det är ett typiskt manligt brott. Precis som våldsbrott är.

Menar du att du tror att män inte står för majoriteten av sex-och våldsbrott?
Det jag motsätter mig till är att det skulle vara ett typiskt manligt beteende, det är det inte. Du kan kanske förstå det om man istället skriver det som "typiskt mänskligt beteende". Det är väl inte typiskt för människor att trakassera sexuellt?

Det jag motsätter mig till är att det skulle vara ett typiskt manligt beteende, det är det inte. Du kan kanske förstå det om man istället skriver det som "typiskt mänskligt beteende". Det är väl inte typiskt för människor att trakassera sexuellt?

Ja. det finns ju knappt en endaste kvinna som inte är utsatt. Så visst är det ett ganska typiskt beteende. Flera försvarar och normaliserar ju beteendet dessutom och "boys will be boys" och att "han slåss/retas för att han gillar dig" är ganska vanliga uttryck.
Det är inte bara några få som gör det. Det är ganska vanligt och många är inte ens medvetna om det.

Varför låtsas som att alla oavsett kön står för lika sex- och våldsbrott när det inte är så?

"Problemet" med frågan i sig är att män oftast inte anser sig vara sextrakasserade när en kvinna tafsar/kommenterar fysiska företräden, för naturligtvis är det inte bara EN kvinna som betett sig som ett svin. Det finns gott om kvinnor som beter sig exakt lika olämpligt som män. Skillnaden är att det beteendet upplevs och hanteras totalt olika av mottagaren beroende på om det är en man eller kvinna.
Tänkte när jag blev utsatt eller snarare efteråt .Tänk om det varit ombytta roller och det hade varit jag som gjort så vilket jävla liv det hade blivit men tänkte när det hände att det kanske är normalt för hennes yrkeskategori och helt normalt

Ja. det finns ju knappt en endaste kvinna som inte är utsatt. Så visst är det ett ganska typiskt beteende. Flera försvarar och normaliserar ju beteendet dessutom och "boys will be boys" och att "han slåss/retas för att han gillar dig" är ganska vanliga uttryck.
Det är inte bara några få som gör det. Det är ganska vanligt och många är inte ens medvetna om det.

Varför låtsas som att alla oavsett kön står för lika sex- och våldsbrott när det inte är så?
Det är en helt annan sak än att det skulle vara ett typiskt manligt beteende.

Män som inte förstår skillnaden på strukturer och individer. Hur svårt kan det vara? Ingen säger ju att kvinnor ALDRIG begår övergrepp..

Jag hade nog förutom att skicka fakta och statistik även frågat vem som säger att kvinnor aldrig begår övergrepp.

Hur avgör man vad som beror på struktur respektive individ?

Strukturer kan ses som återkommande mönster i agerande oberoende av individer.

Dvs när jag hamnar i en viss grupp av relativt homogena personer kan jag förutse vad som kommer att hända. För mig är det strukturellt.

En person som agerar på ett sätt som inte är typiskt gruppen, dvs som exempel Jesus som agerade mot strukturer i många sammanhang, det blir individuellt. En kvinna som agerar brottsligt på likadant sätt som 50 män gör är inte typisk för gruppen kvinna men möjligen typiskt för gruppen chef.

Såhär började det. Det känns lite som att du vänder och vrider på orden just nu.

Det är ett strukturellt problem att män begår sexuella övergrepp. Du frågade vem som bestämmer det och fick förklaring på vad strukturellt innebär.

Vad är det du diskuterar emot egentligen?

Såhär började det. Det känns lite som att du vänder och vrider på orden just nu.

Det är ett strukturellt problem att män begår sexuella övergrepp. Du frågade vem som bestämmer det och fick förklaring på vad strukturellt innebär.

Vad är det du diskuterar emot egentligen?
Det har inte visats hur det är ett strukturellt problem. Stegen är ungefär att eftersom de allra flesta personer som begår brott X är män så begår män brott X för att de är män.

Om man återkopplar till något som vallhund undrade om, hur det ser ut i samkönade relationer, så är partnervåld ungefär lika vanligt i lesbiska förhållande som i heterosexuella förhållanden. Det är dessutom inte vanligare att den vad ska man kalla det, "manligt kodade" butchen är den aggressiva parten utan det är jämnfördelat.

Om partnervåld vore något som var manligt så skulle det inte förekomma i samkönade kvinnliga relationer i så stor utsträckning och det borde om något vara den mer "manliga" parten (förenkling och inget värdesättande, för diskussionens skull) som står för större delen av våldet vilket inte är fallet.

Då är det mer rimligt att tro att våldet inte är relaterat till att personen är man så mycket som att män har större möjlighet att utöva våld mot kvinnor och andra män.

OM det nu är så.. Så måste man ju alltid fundera på hur ens beteende tas emot. Jag kan skämta otroligt grovt om saker som kanske kan såra folk när jag tex är med min kille eller min bästa vän. För vi är alla såna som kan just skämta om sånt och ingen blir illa berörd. Men vi alla ser ju till att uppföra oss annorlunda när vi inte VET om sånt landar väl.

Så får man ju liksom göra med det här ämnet med. Man kan inte anta att det man själv gillar/är ok med är ok för någon annan.

Sen ärligt talat så vet jag inte så många killar som varit med om att tjejer tjatat sig till sex när de inte vill, våldtäkter, att de "lilla gubben:as", får sämre löner, antas vara hemma med barnen, ska städa/laga mat etc.
Jag är jävligt säker på att extremt få tjejer i min skola sprang runt under skoltid och klämde killar mellan benen/på rumpan eller försökte dra av dem kläderna i högstadie. Däremot gjorde ungefär 1/3 minst av killarna det.

Och ärligt talat har jag under alla år som väldigt flitig festare mött en KLAR överrepresentation av män som tafsar och inte kvinnor(som då ibland tafsat främst på någon man).
Lesbiska kvinnor har inte kladdat på mig när jag varit på gay-klubb. De har stött på en mer civiliserat.
Och de har aldrig blivit sura och gått till personangrepp eller försökt tjata när jag avböjer kontaktförsök.

Jag förstår givetvis att det finns kvinnor som begår övergrepp, sexuellt trakasserar etc. Men jag tror faktiskt inte att problemet är att män bara tar emot. Jag tror inte de behöver ta emot ens hälften så mycket.

Det har inte visats hur det är ett strukturellt problem. Stegen är ungefär att eftersom de allra flesta personer som begår brott X är män så begår män brott X för att de är män.

Om man återkopplar till något som vallhund undrade om, hur det ser ut i samkönade relationer, så är partnervåld ungefär lika vanligt i lesbiska förhållande som i heterosexuella förhållanden. Det är dessutom inte vanligare att den vad ska man kalla det, "manligt kodade" butchen är den aggressiva parten utan det är jämnfördelat.

Om partnervåld vore något som var manligt så skulle det inte förekomma i samkönade kvinnliga relationer i så stor utsträckning och det borde om något vara den mer "manliga" parten (förenkling och inget värdesättande, för diskussionens skull) som står för större delen av våldet vilket inte är fallet.

Då är det mer rimligt att tro att våldet inte är relaterat till att personen är man så mycket som att män har större möjlighet att utöva våld mot kvinnor och andra män.

Så du tror att båda könen utövar lika mycket våld och övergrepp i samhället?

Inte tänkt på hur det ser ut i stora mästerskap i olika sporter? Hur polisinsatserna är i städerna då?
Vilka som varnas från vem när man är ute, på festivaler, fester och dejter? Vem som begår mest mord och vem som står för värst våld i relationer?

Allt är lika? Både män och kvinnor står för lika del vålds- och sexbrott?
Har du kollat in brå?

Varför tror du att män har större möjlighet att utöva våld?

Jo det har det. Kolla först in brå, sen kollar du på vilka som oftast är offren, vilka som oftast är förövarna. Vilka som varnas och vilka de varnas för. Kolla sen in övriga världen.

Så du tror att båda könen utövar lika mycket våld och övergrepp i samhället?

Inte tänkt på hur det ser ut i stora mästerskap i olika sporter? Hur polisinsatserna är i städerna då?
Vilka som varnas från vem när man är ute, på festivaler, fester och dejter? Vem som begår mest mord och vem som står för värst våld i relationer?

Allt är lika? Både män och kvinnor står för lika del vålds- och sexbrott?
Har du kollat in brå?

Varför tror du att män har större möjlighet att utöva våld?
Va? Jag har sagt att män stor för större delen av brotten. Män har större möjlighet att utöva våld för man är fysiskt starkare. En kvinna som ska våldta en man som inte vill bli våldtagen och är vid sina sinnens fulla bruk kommer få väldigt svårt att göra så. På samma sätt får du svårt att spontant misshandla en man utan tillhyggen eller planering.

Jo det har det. Kolla först in brå, sen kollar du på vilka som oftast är offren, vilka som oftast är förövarna. Vilka som varnas och vilka de varnas för. Kolla sen in övriga världen.
Brotten anpassas efter vad man KAN göra, kvinnor t.ex. verkar hålla på med andra sorts brott som förskingring..

"The latest FBI crime statistics show that nationwide more women were arrested for embezzlement than men. "

http://www.kgw.com/news/investigations/pink-collar-crimes/407971299

Va? Jag har sagt att män stor för större delen av brotten. Män har större möjlighet att utöva våld för man är fysiskt starkare. En kvinna som ska våldta en man som inte vill bli våldtagen och är vid sina sinnens fulla bruk kommer få väldigt svårt att göra så. På samma sätt får du svårt att spontant misshandla en man utan tillhyggen eller planering.

Brotten anpassas efter vad man KAN göra, kvinnor t.ex. verkar hålla på med andra sorts brott som förskingring..

"The latest FBI crime statistics show that nationwide more women were arrested for embezzlement than men. "

http://www.kgw.com/news/investigations/pink-collar-crimes/407971299

Så män använder inte tillhyggen eller drogar kvinnor alt utnyttjar kvinnor som är däckade eller sover?

Alltså förlåt men värsta ursäkten ever. Det är jättelätt att hitta tillhyggen om man nu vill slå någon.
Det är dessutom ganska lätt att våldta om man faktiskt vill. Män kollar ju sina drinkar mindre så är väl bara att droppa lite roofy om nu kvinnor lika gärna vill våldta.

Strukturerna märks från dagisålder (hur vi bemöter de olika könen), till reklam, till prostitution, till politik, till löner, till vilka jobb som har lägst löner, till brott, till ja, allt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Vi som letar häst II
  • Födda-24
Tillbaka