Men allt detta kan uppnås utan att lägga en skuld på gruppen. Det räcker att nämna att det är vanligt förekommande och visa hur ofta det förekommer utan att lägga skuld på gruppen. Just skulden på gruppen fyller ingen funktion.
Om det är ett väldigt vanligt problem som drabbar något som män håller kärt, vilket män gör om kvinnor, så kommer man att bry sig. Utan att lägga skuld på gruppen.
Det räcker att man pratar om vad man har blivit utsatt för och fortsätter göra så, man kan hålla sig till vad som faktiskt har hänt en och hur man förhåller sig till problemet.
Där får vi nog enas om att vi är oense.
Jag håller inte med helt enkelt.
Jag tror faktiskt det kan behövas att man lägger det på gruppen män. För så utbrett är problemet. Och det verkar inte gå in på annat vis.
Jag har både haft diskussioner live och på olika sätt på nätet. Och det är en enormt mängd män som inte insett hur utbrett problemet är. Och som alla gapar om att de minsann inte känner nåååågon som skulle göra nåååågot som ens liknade sexuella trakasserier.
Där sen kvinnor som är i samma bekantskapskrets/familj/arbetsplats etc kan räkna upp ett helt gäng som gubbarna känner.
Samma gubbar tror också kvinnor skojar när de tex i en sån diskussion på nätet blev tvungna att avbryta för att på ett helt tomt tåg ställde sig en man och tryckte sitt skrev mot kvinnan.
Ingen tjej trodde det skojades. Man vet så väl att det sker sånt dagligen.
De blev väldigt förvånade och tror nog att det var en snudd på orimlig slump att det skedde just där och då. Medan det för mig bara är "jaha, så är det väl jämt för en massa kvinnor..".
Så jo, vi måste ruska om alla sovande jävla män som tror att de inte känner någon, att de inget gjort etc..
Jag upplever att de som blir kränkta oftare faktiskt har gjort ngt utan att ens vara medvetna om det än de som rannsakar sig själva och uttrycker att de gjort fel.
Och de som vägrar självrannsakan kommer ju aldrig ens inse att de har en lite sunkig syn.
Och jag tycker det är sunkigt och jääävligt ego att i en så här viktig fråga börja gnälla om att "men hur ska man våga ragga nurå?", "inte ALLA män", "hur ska man våga vara ensam med en tjej" etc etc.
Så. jävla. oviktigt i förhållande till frågan.
Svälj egot en sekund och kolla på the big Picture liksom.