Varför man inte anmäler tror jag tex beror på rädsla. Jag anmälde inte övergrepp av rädsla. Jag var rädd, en person nästan min dubbla storlek som är gränslös och aggressiv.
Dessutom tror jag vi är så vana vid att höra att "ord står mot ord, ingen kommer tro en"
Det är klart det är tryggare och inte lika läskigt när flera gör detsamma.
Är så trött på män som inte fattar att den fysiska skillnaden kan innebära rädsla.
Sen kan man också utsätta sig för risker när man anmäler. Visst tycker jag man ska anmäla - Men förstår att folk inte vågar.
Det där med storleken och rädslan är intressant för det är något jag har påpekat tidigare här på forumet att det är en väldigt stor fysisk skillnad mellan män och kvinnor, vilket då ansågs inte vara sant. Enligt vad som påstods då så skulle inte män direkt ha större möjlighet att utöva fysiskt våld.

Jag läser på om den omtalade "kulturprofilen" och jag häpnar. Vilket prakt#rsel, en fruktansvärd människa. Men också - vad är det för en jevla miljö av kvinnor runt om honom som under många år accepterar ett sånt flagrant übersexistiskt #arsel att få hålla på som han gjort år efter år? Hans fru har uppenbarligenvarit mycket medveten om vad han gjort, alla dessa vittnesmål - v a r f ö r accepterades detta beteende? Jag fattar verkligen inte. Jag kan för mitt liv inte förstå denna våg av offermentalitet - vi lever i ett rättsamhälle och VARFÖR pekar man inte ut en sån här människa a'la weinstein år efter år efter år och sen när #metoo ser dagens ljus så plötsligt så är det rätt att outa honom? Varför var det inte det när han gjorde detta? Från första handen i någons underliv, första gången han tvingar in sin tunga i någon kvinnas mun? Jag tycker det är facking obegripligt. Män i min omgivning säger som kommentar på metoo-rörelsen att "peka ut asen som gör detta så ska vi kastrera dem, men snälla dra inte oss alla över en kam och likställ oss som inte gör detta, med as som exempelvis denna kulturprofil". Här på buke ylar många om att när jag och några andra pratar om eget ansvar för sig själv att vi skuldbelägger kvinnorna. Nej, nej nej - skulden har gärningspersonen, men alla har vi ett eget ansvar för oss själva och i fall där det finns en gärningsperson som kulturprofilen - då har alla tamefaen ett ansvar och att tillse att en människa som honom blir stoppad. Alternativt val är att låta det hända. Så som så många gjort.
Han BLEV utpekad offentligt i en artikelserie i Expressen redan 1997.... för 20 år sedan.....

Dåvarande ständige sekreterare i Akademien Sture Allén kontaktades av en av kvinnorna då också som berättade om vad hon och andra kvinnor varit med om men verkar som om Sture inte brydde sig så värst

Alltså eftersom det stod i tidningen om det så visste väl typ hela Sverige och absolut alla runt honom som jobbat med eller varit vän med honom?

Det där med storleken och rädslan är intressant för det är något jag har påpekat tidigare här på forumet att det är en väldigt stor fysisk skillnad mellan män och kvinnor, vilket då ansågs inte vara sant. Enligt vad som påstods då så skulle inte män direkt ha större möjlighet att utöva fysiskt våld.
Alltså du skrev ju i princip att anledningen till att fler män våldtar är för att kvinnor är för svaga för att våldta män och då var det några som inte höll med dig om det

BS säger jag. Så många kvinnor OCH män som sett dettta och inget gjort. Skämmes tamefan säger jag om varenda en av dem, och skäms på dig och de som tar dessa tysta gärningsmän och gärningskvinnor som låtit detta fortgå, i försvar. Vare sig det gäller kulturpersonligheten, Virtanen, Timell, eller Bromé eller vem det nu än månde vara. Skithögar som inget säger när en ser att en människa far illa av en annan människa - såna har jag inte i mitt liv. Jag ser bara människor som skulle kunna ståta med #ISaidNoMore.
Kan man inte se längre än sig själv är det ju lätt att kalla andas känslor och erfarenheter för BS. Självklart är det bra om alla övergrepp anmäls, men till skillnad från dig kommer jag inte att skuldbelägga de offer om de inte klarar av att anmäla och det skäms jag inte det minsta för.

Alltså du skrev ju i princip att anledningen till att fler män våldtar är för att kvinnor är för svaga för att våldta män och då var det några som inte höll med dig om det
Nej det var inte i princip vad jag skrev men det förklarar en hel del om det är så man väljer att tolka saker.

Citat?

Nej det var inte i princip vad jag skrev men det förklarar en hel del om det är så man väljer att tolka saker.

Iom att det är så många som "väljer att misstolka dig" kanske det är läge att fundera på hur du uttrycker dig mer än lägga det på andra?

Jag minns det också så. Du malde på sida efter sida om att kvinnor inte kunde våldta män pga sin ringa strl/muskelstyrka.
Och att det var därför män våldtog kvinnor.

Folk bemötte att vissa män är svagare än vissa kvinnor, samt lättare. Vissa kvinnor(bla jag själv) är tränade i att både ta stryk och att försvara sig/slåss/etc men kan iaf råka ut för övergrepp iom att så enormt mkt mer än storlek och styrka spelar in. Och rent tekniskt och styrkemässigt skulle iaf jag ha kunnat freda mig rent fysiskt mot de männen om jag bara vågade vara gränslös nog och skada dem. Men det är inte så lätt när man är hjärntvättad i att män har rätt till saker de egentligen inte har utöver att man känner dem och de innan bara varit väldigt gulliga. Man blir så jävla chockad över gränslösheten.
Och jag är både rätt vass, inte konflikträdd, orädd och van vid att impulsivt reagera hårt och bortstötande med mkt energi(iom jobb med problemhästar). Så även om man normalt reagerar så när ngt okänt slem äcklar sig kan det vara svårt mot folk man känner i vissa lägen.
Det finns som sagt enormt stora och starka kvinnor som inte våldtar och dito män.
Det är inte styrka som är avgörande. Det är gränslöshet/empatilöshet/maktmissbruk/etc.

Iom att det är så många som "väljer att misstolka dig" kanske det är läge att fundera på hur du uttrycker dig mer än lägga det på andra?

Jag minns det också så. Du malde på sida efter sida om att kvinnor inte kunde våldta män pga sin ringa strl/muskelstyrka.

Folk bemötte att vissa män är svagare än vissa kvinnor, samt lättare. Vissa kvinnor(bla jag själv) är tränade i att både ta stryk och att försvara sig/slåss/etc men kan iaf råka ut för övergrepp iom att så enormt mkt mer än storlek och styrka spelar in. Och rent tekniskt och styrkemässigt skulle iaf jag ha kunnat freda mig rent fysiskt mot de männen om jag bara vågade vara gränslös nog och skada dem. Men det är inte så lätt när man är hjärntvättad i att män har rätt till saker de egentligen inte har utöver att man känner dem och de innan bara varit väldigt gulliga. Man blir så jävla chockad över gränslösheten.
Och jag är både rätt vass, inte konflikträdd, orädd och van vid att impulsivt reagera hårt och bortstötande med mkt energi(iom jobb med problemhästar). Så även om man normalt reagerar så när ngt okänt slem äcklar sig kan det vara svårt mot folk man känner i vissa lägen.
Det finns som sagt enormt stora och starka kvinnor som inte våldtar och dito män.
Det är inte styrka som är avgörande. Det är gränslöshet/empatilöshet/maktmissbruk/etc.

Nej det jag påpekade var att de allra flesta män, även otränade män, kommer att vara starkare än de allra flesta kvinnor. Detta gör att män har mycket större möjlighetet att utöva våldsbrott mot kvinnor, det är inte vad som gör att man gör det, det gör att man KAN göra det.

Tittar du på statistik över hur offren för brott fördelar sig så kommer du se att kvinnor när det kommer till sådan som mord och misshandel kommer att oftare göra det mot barn och äldre, svagare personer, snarare än mot män. När kvinnor utövar våld/mord mot män så sker detta oftast när männen sover, är berusade osv.

Män begränsas inte på samma sätt i vad man kan göra och hur man kan göra det. Därför finns möjligheten att utföra våld och tvång om man av någon anledning vill.

Så det jag påstår är inte att män våldtar för att de är starkare men det faktum att man är starkare gör det mycket mer möjligt. En kvinna som skulle vilja våldta eller förgripa sig på en man, detta är mycket svårare rent praktiskt. Så en psykiskt sjuk man som vill utöva våld mot eller tvinga sig på en kvinna så kommer det vara möjligt. En kvinna skulle få svårt att göra det även om hon ville.

Man måste vilja, man måste kunna och sen ska man slutligen utföra det. Det betyder inte att man gör något för att man skulle kunna men däremot blir det svårt att göra något om man inte kan.

Men allt detta kan uppnås utan att lägga en skuld på gruppen. Det räcker att nämna att det är vanligt förekommande och visa hur ofta det förekommer utan att lägga skuld på gruppen. Just skulden på gruppen fyller ingen funktion.

Om det är ett väldigt vanligt problem som drabbar något som män håller kärt, vilket män gör om kvinnor, så kommer man att bry sig. Utan att lägga skuld på gruppen.

Det räcker att man pratar om vad man har blivit utsatt för och fortsätter göra så, man kan hålla sig till vad som faktiskt har hänt en och hur man förhåller sig till problemet.

Där får vi nog enas om att vi är oense.
Jag håller inte med helt enkelt.
Jag tror faktiskt det kan behövas att man lägger det på gruppen män. För så utbrett är problemet. Och det verkar inte gå in på annat vis.

Jag har både haft diskussioner live och på olika sätt på nätet. Och det är en enormt mängd män som inte insett hur utbrett problemet är. Och som alla gapar om att de minsann inte känner nåååågon som skulle göra nåååågot som ens liknade sexuella trakasserier.
Där sen kvinnor som är i samma bekantskapskrets/familj/arbetsplats etc kan räkna upp ett helt gäng som gubbarna känner.

Samma gubbar tror också kvinnor skojar när de tex i en sån diskussion på nätet blev tvungna att avbryta för att på ett helt tomt tåg ställde sig en man och tryckte sitt skrev mot kvinnan.
Ingen tjej trodde det skojades. Man vet så väl att det sker sånt dagligen.
De blev väldigt förvånade och tror nog att det var en snudd på orimlig slump att det skedde just där och då. Medan det för mig bara är "jaha, så är det väl jämt för en massa kvinnor..".

Så jo, vi måste ruska om alla sovande jävla män som tror att de inte känner någon, att de inget gjort etc..

Jag upplever att de som blir kränkta oftare faktiskt har gjort ngt utan att ens vara medvetna om det än de som rannsakar sig själva och uttrycker att de gjort fel.
Och de som vägrar självrannsakan kommer ju aldrig ens inse att de har en lite sunkig syn.
Och jag tycker det är sunkigt och jääävligt ego att i en så här viktig fråga börja gnälla om att "men hur ska man våga ragga nurå?", "inte ALLA män", "hur ska man våga vara ensam med en tjej" etc etc.
Så. jävla. oviktigt i förhållande till frågan.
Svälj egot en sekund och kolla på the big Picture liksom.

Där får vi nog enas om att vi är oense.
Jag håller inte med helt enkelt.
Jag tror faktiskt det kan behövas att man lägger det på gruppen män. För så utbrett är problemet. Och det verkar inte gå in på annat vis.

Jag har både haft diskussioner live och på olika sätt på nätet. Och det är en enormt mängd män som inte insett hur utbrett problemet är. Och som alla gapar om att de minsann inte känner nåååågon som skulle göra nåååågot som ens liknade sexuella trakasserier.
Där sen kvinnor som är i samma bekantskapskrets/familj/arbetsplats etc kan räkna upp ett helt gäng som gubbarna känner.

Samma gubbar tror också kvinnor skojar när de tex i en sån diskussion på nätet blev tvungna att avbryta för att på ett helt tomt tåg ställde sig en man och tryckte sitt skrev mot kvinnan.
Ingen tjej trodde det skojades. Man vet så väl att det sker sånt dagligen.
De blev väldigt förvånade och tror nog att det var en snudd på orimlig slump att det skedde just där och då. Medan det för mig bara är "jaha, så är det väl jämt för en massa kvinnor..".

Så jo, vi måste ruska om alla sovande jävla män som tror att de inte känner någon, att de inget gjort etc..

Jag upplever att de som blir kränkta oftare faktiskt har gjort ngt utan att ens vara medvetna om det än de som rannsakar sig själva och uttrycker att de gjort fel.
Och de som vägrar självrannsakan kommer ju aldrig ens inse att de har en lite sunkig syn.
Och jag tycker det är sunkigt och jääävligt ego att i en så här viktig fråga börja gnälla om att "men hur ska man våga ragga nurå?", "inte ALLA män", "hur ska man våga vara ensam med en tjej" etc etc.
Så. jävla. oviktigt i förhållande till frågan.
Svälj egot en sekund och kolla på the big Picture liksom.
Jag tror snarare att eftersom män nu inte har en uppfatning vad som sker eller har skett eftersom man faktiskt inte upplever det eller uppmärksammas på det så kommer man tro mindre på det när även de själva, som man vet är oskyldig, skuldbeläggs.

Vad andra gör har man aldrig 100% koll på, man kan bara förlita sig på erfarenheter och information. Den enda man har 100% koll på är en själv och knappt det. Om du blir upplyst om att den andra personen är en sådan nivå av idiot att du har svårt att förstå det för att det går mot din egen uppfattning om personen men slutligen kan du nog acceptera det. Om däremot du får veta att alla är idioter, inklusive du som du själv vet inte är det, då blir det lättare att slänga ut hela konceptet eftersom du vet att det inte stämmer om dig själv.

Därför tror jag att det är bättre och mer effektivt att konstant uppmärksamma på problemen och peka ut personer som gör saker snarare än att försöka chocka gruppen genom att kollektivt skuldbelägga. Jag tror det snarare är kontraproduktivt att göra det och får många att bli helt ointresserade av det.

Jag tror snarare att eftersom män nu inte har en uppfatning vad som sker eller har skett eftersom man faktiskt inte upplever det eller uppmärksammas på det så kommer man tro mindre på det när även de själva, som man vet är oskyldig, skuldbeläggs.

Vad andra gör har man aldrig 100% koll på, man kan bara förlita sig på erfarenheter och information. Den enda man har 100% koll på är en själv och knappt det. Om du blir upplyst om att den andra personen är en sådan nivå av idiot att du har svårt att förstå det för att det går mot din egen uppfattning om personen men slutligen kan du nog acceptera det. Om däremot du får veta att alla är idioter, inklusive du som du själv vet inte är det, då blir det lättare att slänga ut hela konceptet eftersom du vet att det inte stämmer om dig själv.

Därför tror jag att det är bättre och mer effektivt att konstant uppmärksamma på problemen och peka ut personer som gör saker snarare än att försöka chocka gruppen genom att kollektivt skuldbelägga. Jag tror det snarare är kontraproduktivt att göra det och får många att bli helt ointresserade av det.
Pratar du om dig själv?

Hagamannen är en liten man.... Kortväxt och inte speciellt muskulös.

Iom att det är orimligt att peka ut personer så spricker ju den planen.

Dels kan det bli snack om förtal. Och dels så kan det göra att den utsatte får det enormt mycket värre.

Och ja, jag tror det kan bli kontraproduktivt med vissa surgubbar som aldrig i livet skulle rannsaka sig själva om de inte blir tvungna pga att de riskerar förlora jobb/familj etc. Det finns många såna som blir anti.

Men jag tror att det finns en vinst för många kvinnor i att våga lägga det på män som grupp. Och jag tror det finns en vinst i att män som grupp genom nötande faktiskt kan börja ta ansvar för hur de beteer sig och hur samhället ser ut.

Vi har det ju globalt sett jäkligt bra i Sverige om man jämför med vissa andra länder. Men det är fortfarande en hel del kvar. Och det är en syn som genomsyrar samhället och inte bara individer.
Jag är själv skyldig till att tänka fel och ha fördomar etc. Det är jag inte ensam om.

Jag tror vi kollektivt måste börja ta ansvar. Och det är ju rätt vanligt att man krigar mer för det man själv påverkas av. Män påverkas inte så mkt av oförätter mot kvinnor som vi gör. Nu har vi nått ett läge där de iaf blir mer medvetna och man kan tvinga fram visst ansvar.

Jag är rätt leds på de sårade manliga egona. Jag hade skämts att uppföra mig så som många gnällgubbar gör nu.
Jag skulle aldrig ta åt mig av ngt som jag inte bör och om jag drogs in pga statistik i ngt och vet att jag inte är skyldig hade jag skitit i det och fokuserat på den här enormt viktiga frågan som faktiskt handlar om att folk får sina liv förstörda, begränsade etc och inte att jag och mitt ego fått oss en liten törn pga att jag är så ego att jag måste få allt att handla om mig..
För så ser jag det. Man måste inte ta allt så jävla personligt om man nu anser sig så felfri och utan skuld. Då vet man ju att det gäller resterande stora massan och att man själv är ett undantag.
För mig är det precis lika vansinnigt som att när någon berättar att den har terminal cancer gapa:
"Men jagdå! Jag har faktiskt ett myggbett!". Det är så jäkla orimligt att vara så självcentrerad i såna sammanhang.

Iom att det är orimligt att peka ut personer så spricker ju den planen.

Dels kan det bli snack om förtal. Och dels så kan det göra att den utsatte får det enormt mycket värre.

Och ja, jag tror det kan bli kontraproduktivt med vissa surgubbar som aldrig i livet skulle rannsaka sig själva om de inte blir tvungna pga att de riskerar förlora jobb/familj etc. Det finns många såna som blir anti.

Men jag tror att det finns en vinst för många kvinnor i att våga lägga det på män som grupp. Och jag tror det finns en vinst i att män som grupp genom nötande faktiskt kan börja ta ansvar för hur de beteer sig och hur samhället ser ut.

Vi har det ju globalt sett jäkligt bra i Sverige om man jämför med vissa andra länder. Men det är fortfarande en hel del kvar. Och det är en syn som genomsyrar samhället och inte bara individer.
Jag är själv skyldig till att tänka fel och ha fördomar etc. Det är jag inte ensam om.

Jag tror vi kollektivt måste börja ta ansvar. Och det är ju rätt vanligt att man krigar mer för det man själv påverkas av. Män påverkas inte så mkt av oförätter mot kvinnor som vi gör. Nu har vi nått ett läge där de iaf blir mer medvetna och man kan tvinga fram visst ansvar.

Jag är rätt leds på de sårade manliga egona. Jag hade skämts att uppföra mig så som många gnällgubbar gör nu.
Jag skulle aldrig ta åt mig av ngt som jag inte bör och om jag drogs in pga statistik i ngt och vet att jag inte är skyldig hade jag skitit i det och fokuserat på den här enormt viktiga frågan som faktiskt handlar om att folk får sina liv förstörda, begränsade etc och inte att jag och mitt ego fått oss en liten törn pga att jag är så ego att jag måste få allt att handla om mig..
För så ser jag det. Man måste inte ta allt så jävla personligt om man nu anser sig så felfri och utan skuld. Då vet man ju att det gäller resterande stora massan och att man själv är ett undantag.
För mig är det precis lika vansinnigt som att när någon berättar att den har terminal cancer gapa:
"Men jagdå! Jag har faktiskt ett myggbett!". Det är så jäkla orimligt att vara så självcentrerad i såna sammanhang.

Jag ser fortfarande inga fördelar med att säga män istället för vi, alla eller människor. Man måste inte ta det personligt men man måste inte heller benämna det som grupp. Jag ser inte att det är bättre än andra alternativ. Det funkar säkert men jag ser inga fördelar med det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Atletix
  • Brodd och skydd?
Tillbaka