Historian om grodan som kokas levande är en myt, en vandringssägen som inte har någon sanning i sig. En groda som ligger i vatten som sakta värms upp kommer förflytta sig därifrån om den har någon möjlighet att göra det. Kanske säger det något.

Historian om grodan som kokas levande är en myt, en vandringssägen som inte har någon sanning i sig. En groda som ligger i vatten som sakta värms upp kommer förflytta sig därifrån om den har någon möjlighet att göra det. Kanske säger det något.
Du skojar? Du tror att normaliseringsprocessen är en myt? Att det på något sätt kan jämföras att vara i en destruktiv relation där man långsamt bryts ner av den man älskar och en groda som ligger i vatten som hettas upp där den inte har någon anledning att stanna?

Ja, helt sant att grodan är mer en parabel. Men det tar inte bort vad normaliseringsprocessen innebär. Läs gärna hela inlägget?

https://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_frog#As_metaphor

Senast ändrad:
"if you put a frog in boiling water, it will jump out.
if you put a frog in warm water and gradually turn up the heat until the water is boiling, the frog will remain there until it dies.

and that is an abusive relationship."

Av hela det inlägget fick du alltså bara med dig biten om grodan?

Eller anser du att normaliseringsprocessen är en myt den med?

Vad säger det? :confused:

Att du på riktigt tror att normaliseringsprocessen är en vandringssägen??

Att du tycker grodor är bättre än människor som fastnar i våldsamma relationer för grodorna sticker när det blir jobbigt?

Något annat??

Och jag tycker det är dålig stil att du har kvinnors handavtryck på din avatar (75% av dom som gjorde dom grottmålningarna var kvinnor) och verkar hata kvinnor så mycket att typ ALLT du skriver i såna här trådar om våld och trakasserier mot kvinnor är kritik mot kvinnor

Och jag tycker det är dålig stil att du har kvinnors handavtryck på din avatar (75% av dom som gjorde dom grottmålningarna var kvinnor) och verkar hata kvinnor så mycket att typ ALLT du skriver i såna här trådar om våld och trakasserier mot kvinnor är kritik mot kvinnor

Heeelt off topic, men intressant.
Varifrån kommer informationen om huruvida det var män eller kvinnor som gjorde grottmålningar? :)

Heeelt off topic, men intressant.
Varifrån kommer informationen om huruvida det var män eller kvinnor som gjorde grottmålningar? :)

Antropologen Dean Snow har studerat ett trettiotal paleolitiska grottmålningar (handavtryck) och har jämfört dessa med varandra. Han arbetade fram en metod för att kunna skilja kvinnors handavtryck från mäns och studerade därefter handavtrycken. Ca. 75 procent av dessa bedömdes komma från kvinnors händer.

Jag orkade inte leta reda på studien, men jag kanske kan återkomma om det.

ah, där blev det ett missförstånd.
Handavtryck hade jag inte haft så svårt att förstå, men när du skrev "grottmålningar" så blev jag förvirrad.
Jag trodde nämligen inte, och har inte hittat annan information, att man tyckte sig veta vem som huvudsakligen gjort grottmålningar...

och jo, jag är nog petig men det är nog inte riktigt rätt att sätta likhetstecken mellan grottmålningar och handavtryck...
om än förståeligt skrivmisstag.

Handavtryck hade jag inte haft så svårt att förstå, men när du skrev "grottmålningar" så blev jag förvirrad.
Jag trodde nämligen inte, och har inte hittat annan information, att man tyckte sig veta vem som huvudsakligen gjort grottmålningar...

och jo, jag är nog petig men det är nog inte riktigt rätt att sätta likhetstecken mellan grottmålningar och handavtryck...
om än förståeligt skrivmisstag.
Läs inlägget.... min fetning

Det finns inget belägg för ett sådant påstående när det gäller handavtrycken heller. Men påståendet är ett bra exempel på hur viktigt det är att kontrollera uppgifter.

Artikeln finns nedan i sin helhet och resultatet visade att det inte ens gick att förutsäga kön på nutida människor utifrån de handparametrar (förhållandet mellan fingerlängder) som mättes i studien, att då göra exakta uttalanden om några få handavbilder, tiotusentals år gamla, i ett par grottor är inte seriös vetenskap. Enligt Nature kom en annan forskare som istället mätte handstorleken fram till att det nästan uteslutande var unga män som gjort handavbilderna i grottorna, jag har inte läst den ursprungsartikeln så jag kan inte säga så mycket om det mer än att där också finns möjliga felkällor.

Länk till Snow's artikel för den som vill veta vad som är sant och vad som är myt:

Sexual Dimorphism in European upper paleolithic cave art

Senast ändrad av en moderator:
Det finns inget belägg för ett sådant påstående när det gäller handavtrycken heller. Men påståendet är ett bra exempel på hur viktigt det är att kontrollera uppgifter.

Artikeln finns nedan i sin helhet och resultatet visade att det inte ens gick att förutsäga kön på nutida människor utifrån de handparametrar (förhållandet mellan fingerlängder) som mättes i studien, att då göra exakta uttalanden om några få handavbilder i ett par grottor, tiotusentals år gamla, är inte seriös vetenskap. Enligt Nature kom en annan forskare som istället mätte handstorleken fram till att det nästan uteslutande var unga män som gjort handavbilderna i grottorna, jag har inte läst den ursprungsartikeln så jag kan inte säga så mycket om det mer än att där också finns möjliga felkällor.

Länk till Snow's artikel för den som vill veta vad som är sant och vad som är myt:

Vad har nutida människors handstorlek med det här att göra och varför lägger du inte upp "den andra" forskarens resultat? :confused:

Intressant är hur mitt inlägg bemöttes, inlägget tog bara upp att historien om grodan som beskrevs som en sann historia, vetenskapligt belagd tom., inte är sann utan bara en vandringssägen, en myt, och att det visar på hur viktigt det är att gå på vad som är fakta, vad som är sant. Inte bara anamma berättelser för att de passar ens egna syfte och strunta i om det faktiskt är sant eller ej.

Ingen kan ha något att invända mot det, det är fullständigt grundläggande ändå så hoppar flera direkt på mig med vad som skulle kunna betecknas som näthat. Jag tycker DET är talande för er. .

Artikeln finns nedan i sin helhet och resultatet visade att det inte ens gick att förutsäga kön på nutida människor
Alltså..... har du ens läst? :confused: Snow säger om skillnaden mellan nutida och dåtida människor:

"I thought the fact that we had so much overlap in the modern world would make it impossible to determine the sex of the ancient handprints," said Snow. "But, old hands all fall at or beyond the extremes of the modern populations. Sexual dimorphism was greater then than it is now."

Artikeln finns nedan i sin helhet och resultatet visade att det inte ens gick att förutsäga kön på nutida människor utifrån de handparametrar (förhållandet mellan fingerlängder) som mättes i studien, att då göra exakta uttalanden om några få handavbilder, tiotusentals år gamla, i ett par grottor är inte seriös vetenskap. Enligt Nature kom en annan forskare som istället mätte handstorleken fram till att det nästan uteslutande var unga män som gjort handavbilderna i grottorna, jag har inte läst den ursprungsartikeln så jag kan inte säga så mycket om det mer än att där också finns möjliga felkällor.

Synd att forumet är som det är för annars är Snow's artikel intressant som exempel och skulle kunna vara utgångspunkt för hur vetenskapliga artiklar bör läsas och resultat tolkas och omvänt hur lätt och ofta det blir att de förvanskas.

Synd att forumet är som det är för annars är Snow's artikel intressant som exempel och skulle kunna vara utgångspunkt för hur vetenskapliga artiklar bör läsas och resultat tolkas och omvänt hur lätt och ofta det blir att de förvanskas.
Men du har ju inte ens läst artikeln??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka