med eller utan bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mandis3n
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 802
M

Mandis3n

Hej!
Vet inte vart jag ska läggadenna tråd igentligen men testar här..
Tänkte fråga er bukare en sak och hoppas på svar..
Jag har en gammal travare som är under omskolning. Han är mkt känsklig för skänkeln och så fort man lägger ann skänkeln för att te.x flytta ut hoonm till spåret igen så fattar han galopp några steg innan han böejar bocka o sparka. Någon som kanske har någe tips på hur han ska bli lite " lungnare'" när de gäller skänklarna.
Sen till fråga nr 2. Han är mkt känslig i munnen och det känns på honom när man tar i tygeln att han inte gillar de så har nu funderat på att testa hackamore.. tror ni det är bra ide på honom?

/ Manda

Sv: med eller utan bett?

Det är nog inte någon dum ide att testa hack eller något annat betlöst alternativ. vad rids han på för bett nu? Har ni inte testat så prova rakt gummibett som många hästar pplever som "snällt" Jag tror nog att det bara är att fortsätta vara super försiktigt med skänklarna så ger det sig nog, et positia är ju att han tydligen tycker om galoppen =)

Säger som salasolen, använd så lite skänklar som möjligt. Rid mer med säte & lår. Ta det lugnt & hoppas att omskolningen går bra:)

Hackamore tror jag kan vara en bra idé, jag red bettlöst ett par månader på min foderhäst så att han skulle tycka ridningen var rolig innan jag slängde in metallsaker i munnen:D Hackamore var det som funkade bäst (har ponnyhack), man har visserligen sämre svängradie om man har en häst som inte lyssnar på neckreining(westernstyrning). Passa på att kolla tänderna om du har möjlighet, eller prova olika bett/äv bettlöst för att se vad han gillar, kanske 3-delad D-ringsbett m kopparrullar(har jag på min foderhäst som är superkänslig i munnen)

Senast ändrad:

Tack så mkt för svaren =)

Jo jag rider nu på vanligt 3 delat tränsbett.. kommer inte ihåg det speciella namnet men de är "guldfärgat"..
har testat att rida på ett rakt gummi bett innan men samma sak där .:P
men ska testa hack. nu så får vi se hur de går :D

/ manda

Jag tycker att ett hackamore låter som en utomordentligt dålig idé på en outbildad travare.

Hej... håller med! Att använda ett hackamore på en outbildad häst kan vara rent ut av farligt då "näsbladet" lätt kan gå av om hästen rycker till... så jag skulle istället testa något mjukare gummibett, inte det vanliga som är hårdare plast på.... //MW

om näsbladet går av har man satt hacket på tok för långt ner.

en helt outbildad travare skulle jag nog int heller sätta hack på, eftersom det kräver att hästen lyssnar bra på vikt och säteshjälperna...

varför inte prova ett sidepull istället om hästen inte trivs med bett? det är bettlöst men du kan ta ledande tygeltag etc med det, precis som med träns.

Hm, nej ett korrekt använt hack har inte av nosbladet om hästen rycker till. Har ridit på hack på omskolad travare & yngre häst som bara är inriden, ett felanvänt hack däremot(och i princip all utrustning som anv fel) kan skada hästen.

Fö så håller jag med FeatherCloud, prova ett sidepull först (gärna med repnos). Så funkar allt "som vanligt" som FC skriver.

Jag brukar rida på hack och blev nervös för att jag har det för långt ner :o Tror ej det, men var ska det sitta??

finns många trådar om det, men min grundregel är att det ska sitta ungefär som en engelsk nosgrimma, men överdelen på skänklarna ska inte kunna ligga o skava på hästens ganascher...

fjutten: ett felanvänt hack däremot(och i princip all utrustning som anv fel) kan skada hästen.
Det var det jag menade... hade lite bråttom när jag skrev inlägget :crazy: M

Liknande trådar

Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)... 2
Svar
27
· Visningar
4 669
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 874
Senast: Vogue
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 282
Senast: LuckyMe
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 503
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka