Bukefalos 28 år!

Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Dumt ;)

skolan skall ju vara en läroanstalt, ingen social tillställning (missförstå mig rätt).

Det är ju för elevens egen skull som denne borde gå om, för att tillgodogöra sig en viss mängd kunskap. Om man inte gjort det under läsåret, så saknar man ju grunden för att gå vidare i utbildningsstegen, då blir ju allt bara jobbigare och svårare i stället.

Stödundervisningen borde väl i rimlighetens namn sättas in under läsåret? så att så många som möjligt når årskursens mål.
Svarar båda:
Några av föräldrarna har svårt att se att deras barn har begränsningar i sina förmågor.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Jag förstår, men då kanske det är bättre att låta dem flytta :)

Ser hur patetisk hela diskussionen blir (alltså föräldrar/skola) - typ får jag inte som jag vill så flyttar jag mina pengar, läs barn.

Uppenbarligen behöver även vissa föräldrar utbildas, eller tas ifrån valmöjligheter där valen uppenbarligen inte handlar om utbildning utan om makt. Illa, illa.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Du vill alltså stärka lärarnas auktoritet och uppvärdera yrket? Är du beredd att även höja lärarlönerna, i o m de ökade ansvaret som i ett sådant fall läggs på dem?

Självklart, med högre krav måste lönerna och statusen öka.
Det kan ju hos de privata uppvägas av högre elevavgifter.
Dessa ska naturligtvis skolan själva få sätta.

Hos den kommunala skolan måste man ju gå den politiska vägen för att göra de erforderliga omprioriteringarna.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Jag förstår, men då kanske det är bättre att låta dem flytta :)

Ser hur patetisk hela diskussionen blir (alltså föräldrar/skola) - typ får jag inte som jag vill så flyttar jag mina pengar, läs barn.

Uppenbarligen behöver även vissa föräldrar utbildas, eller tas ifrån valmöjligheter där valen uppenbarligen inte handlar om utbildning utan om makt. Illa, illa.

Man kanske ska förorda en mer utbredd användning av preventivmedel?:devil:
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Detta rimmar illa med alla jobbskatteavdrag.

Det är ju det omprioriteringar handlar om.
Man röstar som man anser passar en bäst.
Har föräldrarna jobb så innebär ju avdraget att man har 2 månadslöner extra att lägga på utbildningen för de egna barnen.

Tas avdragen bort så ...blir det ju de facto mindre för ens egna barn eller hur.

Men man kanske kan rösta för mindre pengar till SoC eller vägarna eller.........:crazy:
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Självklart, med högre krav måste lönerna och statusen öka.
Det kan ju hos de privata uppvägas av högre elevavgifter.
Dessa ska naturligtvis skolan själva få sätta.

Hos den kommunala skolan måste man ju gå den politiska vägen för att göra de erforderliga omprioriteringarna.

Verkligen receptet för en icke segrergerad skola där folk får välja det som passar dem bäst ( och inte plånboken då).
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Det är ju det omprioriteringar handlar om.
Man röstar som man anser passar en bäst.
Har föräldrarna jobb så innebär ju avdraget att man har 2 månadslöner extra att lägga på utbildningen för de egna barnen.

Tas avdragen bort så ...blir det ju de facto mindre för ens egna barn eller hur.

Men man kanske kan rösta för mindre pengar till SoC eller vägarna eller.........:crazy:
Javisst. Skatteavdrag för välgörenhet är redan genomfört. Vilket osökt får mig att tänka på situationen i USA, där skatteunderlaget inte riktigt räcker till för att driva samhällsapparaten.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Eller evig försörjningsplikt från föräldrarnas sida om de inte motiverar och ser till att sina barn åtminstone går ut grundskolan med (godkända) betyg i alla ämnen.

Som sagt, jag är inte speciellt insatt i skolfrågor, men om det nu är så att friskolorna väljer bland eleverna, så låt då föräldrar som inte ställer krav på sina barn, flytta. Friskolorna kommer ju att vägra ta emot dem om de underpresterar.

Jag är helt inne på att föräldrarna inte skall lägga sig i skolans arbete och förvaltning.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Och sedan när agerar människor i gemen rationellt ;)

Om de nu får två månadslöner extra, så lär knappast dessa pengar gå till utbildning, då har säkert nytt kök, eller något annat nytt högre prioritering :)
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Ett land eller ett samhälle kan knappast byggas på de rikas välgörenhet och därigenom godtycke, som Du säger USA är ett lysande exempel på att detta inte fungerar.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Verkligen receptet för en icke segrergerad skola där folk får välja det som passar dem bäst ( och inte plånboken då).
Jag har inte argumenterat för ett osegregerat samhälle eller skola eftersom jag anser att verkligheten visar att det är en utopi.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Javisst. Skatteavdrag för välgörenhet är redan genomfört. Vilket osökt får mig att tänka på situationen i USA, där skatteunderlaget inte riktigt räcker till för att driva samhällsapparaten.

Njae vad jag vet så håller vi väl fortfarande topp tre vad det gäller skattetryck i världen, så det är långt kvar till USAstandard.;)
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Och sedan när agerar människor i gemen rationellt ;)

Om de nu får två månadslöner extra, så lär knappast dessa pengar gå till utbildning, då har säkert nytt kök, eller något annat nytt högre prioritering :)

Så fungerar det i en demokrati, folk väljer vad de vill göra med sina pengar
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Eller evig försörjningsplikt från föräldrarnas sida om de inte motiverar och ser till att sina barn åtminstone går ut grundskolan med (godkända) betyg i alla ämnen.

Som sagt, jag är inte speciellt insatt i skolfrågor, men om det nu är så att friskolorna väljer bland eleverna, så låt då föräldrar som inte ställer krav på sina barn, flytta. Friskolorna kommer ju att vägra ta emot dem om de underpresterar.

Jag är helt inne på att föräldrarna inte skall lägga sig i skolans arbete och förvaltning.
Den kommunala skolan är, genom skollagen, skyldiga att ta emot alla elever. Vi har skolplikt i Sverige, det innebär att alla barn mellan 6 och 16 år är tvungna att gå i skolan. Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen går i skolan.
 
Sv: Med fingrarna i syltburken fast tvärt om..

Men strävan är väl att nå dit?
KL
Björklund har bestämt sig för att inrätta ett Skolforskningsinstitut, där man samlar landets främsta pedagogiska experter, för att lösa problemen i skolan... Kanske skulle lyssna på "gräsrötterna"?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 247
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp