Bukefalos 28 år!

Medborgarlön för att frigöra resurser? (utbruten från Äta nyttigt är dyrt)

Både likalön och medborgarlön, tänker jag rätt ofta på. Det är något absurt i att jag nu med ett trevligt jobb som lämnar mig på gott humör, tjänar mycket mer än när jag hade ett jättetungt jobb som åt min fritid genom att jag var trött, alternativt måste skynda mig att lägga mig så att jag inte blir trött nästa dag. Det gäller ju inte bara mig, om vi säger så.

Politiskt och opinionsmässigt är det väl dock helt döfött.
 
Hur ska man göra med de jobben eller arbetsuppgifterna ingen vill göra utan att få något extra för det, men som ändå behövs göras?
KL

I de flesta teorierna om medborgarlön, så handlar det inte om "alla ska få samma lön oavsett", utan det handlar istället om att alla i arbetsför ålder, oavsett om man kan, eller för den delen vill arbeta, får en en lön, som motsvarar en lägsta rimlig nivå för att överleva, alltså äta, bo, och ha kläder på kroppen från staten.

Den som vill arbeta, får givetvis lön för detta, och den lönen varierar då på sedvanligt sätt, så att det blir "lönsamt" att utbilda sig, göra karriär (om man vill det), byta jobb, eller för den delen att ha något av de där jobben så få vill ha, eftersom man då har tillgång till mera pengar.

Tanken är snarast att alla sjuka, alla med funktionsnedsättningar, alla som är fyrkantiga kuggar som inte passar i runda hål, kan leva ett rimligt liv, no questions asked.

Det behövs inte en massa hantering av sjukskrivningar, dribblande med folk som inte förmår jobba fullt ut, tjafs med nästan omöjliga beredskapsjobb.

Delar av sådant som försäkringskassan och delar av socialtjänsten kan läggas ner, och resurser t.ex. därfrån frigöras så att man kan ägna sig mer åt omsorg åt medborgarna.
 
KL

I de flesta teorierna om medborgarlön, så handlar det inte om "alla ska få samma lön oavsett", utan det handlar istället om att alla i arbetsför ålder, oavsett om man kan, eller för den delen vill arbeta, får en en lön, som motsvarar en lägsta rimlig nivå för att överleva, alltså äta, bo, och ha kläder på kroppen från staten.

Den som vill arbeta, får givetvis lön för detta, och den lönen varierar då på sedvanligt sätt, så att det blir "lönsamt" att utbilda sig, göra karriär (om man vill det), byta jobb, eller för den delen att ha något av de där jobben så få vill ha, eftersom man då har tillgång till mera pengar.

Tanken är snarast att alla sjuka, alla med funktionsnedsättningar, alla som är fyrkantiga kuggar som inte passar i runda hål, kan leva ett rimligt liv, no questions asked.

Det behövs inte en massa hantering av sjukskrivningar, dribblande med folk som inte förmår jobba fullt ut, tjafs med nästan omöjliga beredskapsjobb.

Delar av sådant som försäkringskassan och delar av socialtjänsten kan läggas ner, och resurser t.ex. därfrån frigöras så att man kan ägna sig mer åt omsorg åt medborgarna.
👍🏼 Det är precis så här jag tänker mig det hela.
 
Det låter ju fint i teorin om att ha en grundlön och sedan är en "riktig" lön på det om du har ett jobb en trevlig bonus men jag förstår inte hur det ska fungera i praktiken?

Var ska pengarna till medborgarlönen komma ifrån?
Om 40% av befolkningen bestämmer sig för att de inte behöver jobba, vad händer då?

Och framförallt vad händer med marknaden? Med dubbla löner blir köpkraften större och priser pressas upp, i slutändan kräver det kanske att man oavsett är tvungen att skaffa ett jobb och då är det ju egentligen ingen skillnad.

Sedan får man inte glömma att även om många "system" vi har idag fungerar skitdåligt så ger de arbetstillfällen. En enorm effektivisering av detta leder till mycket färre jobb.
 
Ser inte att det skulle göra nån större skillnad för de flesta av gemene man som idag får sjukpenning/sjukersättning/går på försörjningsstöd/a-kassa. En medborgarlön som täcker det basala lär ju inte vara speciellt mycket högre än de existensminimumnivåerna.

Pengarna skulle ju i såna fall vara i stort desamma. De skulle bara tas från annat håll, eller tänker ni som propagerar för en medborgarlön att den ska vara helt kravlöst att få och på nivån nånstans mellan låg/medellön för heltidsarbete?
 
Om 40% av befolkningen bestämmer sig för att de inte behöver jobba, vad händer då?

Hittills har jag inte sett något förslag som skulle innebära att medborgarlönen skulle vara så pass hög att man inte behöver arbeta. Det beror väl på förvisso, kanske har man väldigt låga levnadskostnader, men experimentet i Finland rörde väl sig om ca 6000 kr i månaden.
 
Jag tror inte på medborgarlön. Vem skulle betala den liksom? De 50% som väljer att jobba??


Själv har jag sagt i 10 års tid att JA för 6h-arbetsdag OM arbetsgivarskatterna sänks till, säg hälften.

Ett företag som idag är öppet 8h/dag kan va öppet 12h/dag (eller mer) med 2-skift. Mer jobbtillfällen, mer skatteintäkter för staten, mer jobb utfört för företagen... win win
 
Skulle det i så fall innebära att t. ex. ung frisk vuxen får samma pengar att leva på om hen väljer att inte jobba, som en ensamstående trebarnsmor som inte kan jobba pga sjukdom? För i så fall känns det väldigt orättvist.
 
Skulle det i så fall innebära att t. ex. ung frisk vuxen får samma pengar att leva på om hen väljer att inte jobba, som en ensamstående trebarnsmor som inte kan jobba pga sjukdom? För i så fall känns det väldigt orättvist.

Det finns ju ingen "färdig" modell kring medborgarlön, mig veterligen, däremot flertalet teorier kring hur det skulle kunna fungera. Så vad det skulle innebära beror väl på vad för teori man utgår ifrån?
 
Skulle det i så fall innebära att t. ex. ung frisk vuxen får samma pengar att leva på om hen väljer att inte jobba, som en ensamstående trebarnsmor som inte kan jobba pga sjukdom? För i så fall känns det väldigt orättvist.
Jag kanske är dum (är trött också) nu men jag funderar på vad som är orättvist i det. Är det orättvist mot den sjuke att en frisk person får lika mycket pengar som hen? Trots att de lägger ungefär lika mycket tid åt samhället s.a.s? (Pengarna är enligt teorin bara tillräckligt så att man lever ett drägligt liv.) Orättvist att den friske kan välja att jobba eller inte till skillnad från den sjuke? Orättvist pga den sjuke har barn att betala för också? I det sista fallet antar jag dock att den sjuke får mera pengar i slutändan pga barnbidragen.
Jag är bara nyfiken och funderade på detta.
 
Jag finner tanken intressant, speciellt med tanke på de som faller mellan stolarna idag och skulle leva tryggare med en grundlön åtminstone. Men är osäker på hur det skulle funka i praktiken då jag inte litar på den mänskliga faktorn ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag vet att det på buke och i andra sammanhang framförs att det minsann inte är dyrare att äta ekologiskt än inte, och det antyds att...
33 34 35
Svar
686
· Visningar
42 729
Senast: Petruska
·
Mat Hej! I år har jag tänkt ta min ridning och tävlande en nivå högre. Det kommer behövas lägga ännu mer tid i sadeln för att nå dit...
2
Svar
29
· Visningar
3 019
Senast: Speedway
·
Kropp & Själ Då jag märkt att definitionen på att äta bra kan variera en hel del så blir jag lite nyfiken på hur ni definierar att äta nyttigt eller...
Svar
10
· Visningar
1 704
Senast: fejko
·
R
Äldre Jag vill gärna ha tips på bra restauranger i Stockholm, helst på Söder. Vi ska gå ut och äta på lördag så inget ställe med lång kö...
2
Svar
20
· Visningar
1 833
Senast: Silkisif
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp