Bukefalos 28 år!

Att äta nyttigt/sunt

gunhild

Trådstartare
Då jag märkt att definitionen på att äta bra kan variera en hel del så blir jag lite nyfiken på hur ni definierar att äta nyttigt eller sunt? Är det ok att äta godis eller ngt fett ibland? Hur ofta är det ok enligt din uppfattning? Hur ser en bra mathållning ut enligt dig? Hur äter du själv? Anser du att du äter nyttigt och hälsosamt? Hur mkt och hur ofta tycker du att man ska äta? Vad anser du vara nyttig respektive onyttig mat?
 
Min definition landar i så lite processad mat som möjligt. Rent kött, ren fisk och gärna gott om grönsaker och grönt.
Och ja, jag äter skapligt "nyttigt". Speciellt sommartid när det finns gott om mat i landen och snabbmat denieras som ihoprafsad blast, mangold, grönsaker och kryddor som blir soppa. :)
 
Är det ok att äta godis eller ngt fett ibland?
Hur ofta är det ok enligt din uppfattning?
Hur ser en bra mathållning ut enligt dig?
Hur äter du själv?
Anser du att du äter nyttigt och hälsosamt?
Hur mkt och hur ofta tycker du att man ska äta?
Vad anser du vara nyttig respektive onyttig mat?

Fett är inte onyttigt i sig och fett behöver man för att kroppen ska orka med och må bra, men klart att naturliga fetter i maten är bättre än procceserade fetter.

Nyttigt fett bör man äta dagligen.

Bra mathållning är mat lagad från grunden på bra råvaror.

Lagar all mat från grunden, bakar bröd, plockar bär, fiskar och jagar. Dvs köper så lite kött, fisk, bär, svamp som möjligt i butik.

Ja

Hur ofta och hur mycket man bör äta är extremt individuellt och utgår från ålder, kön, vikt, aktivitetsnivå och grundbehov så det är en omöjlig fråga att besvara

Nyttig mat = lagat från grunden på bra råvaror
Onyttig mat = snabbmat, hel och halvfabrikat
 
For mig ar en bra mathallning farska producter, bade vad det galler gronsaker och protein. Mycket gronsaker och lite starkelse, allt brod "multi grain". Liksom Gnist tycker jag att hel och halvfabrikat ar onyttig mat, jag undviker aven frusen mat, men det ar for att det inte ar lika gott.:p Naturliga fetter behovs for kroppen och jag valjer som regel nagon olja i min matlagning.

For MIG ar det bast att inte ata pa morgonen utan att vanta med dagens forsta mal till Lunch, ett mellanmal pa eftermiddagen och Middag pa kvallen. Da mar jag bast.
 
Det var många frågor och svaren skulle ju egentligen kräva en mindre avhandling. Men i sammanfattning så försöker jag själv äta så nyttigt jag förmår med hänsyn till dagsform och allt annat man ska hinna med på en dag. Jag äter nästan aldrig kött, någon gång i månaden kanske. Mycket fisk, grönsaker och ärtor/bönor. Jag försöker begränsa mängden fett och väljer helst olivolja när det går. Jag köper inga halv- eller helfabrikat. Jag äter inte lightprodukter. Om det nu ska vara grädde så är det bättre med vispgrädde som innehåller noll tillsatser. Jag äter hellre grädde mer sällan än att jag smaskar i mig modifierad stärkelse som inte låter så gott.
 
Jag försöker äta nyttigt och det går väl sådär. Bra mat jag äter tror jag i alla fall är vanlig filmjölk med solrosfrön o linfrön på till frukost. Ingen light o så nyttiga fetter i fröna. En banan till. Jag äter även en del knäckebröd med keso och skinka på, där är jag tveksam om skinkan är nyttig egentligen eftersom det är rökt rött kött.
Sen är det såklart bra att laga mat från grunden, vilket jag sällan gör, om det inte är potatismos eller pannkakor då, kanske inte jättenyttigt. Lösgodis äter jag en hel del och det kan verkligen inte vara nyttigt, dels kalorimässig men sen tänker jag på tillsatser och annat som finns i godis. Äter mycket frukt ca 2-6 st om dagen och det tror jag är bra.

Måste säg att jag är imponerad av er som lagar mat från grunden, och plockar bär!
 
Som flera sagt, ren mat lagad från grunden. Så lite "konstiga" tillsatser som möjligt även om jag tycker anti-E nummerhysterin är överdriven. Jag ser gärna att vissa matgrupper innehåller konserveringsmedel, jag vill inte bli sjuk av maten. Däremot gillar jag inte konstgjorda smakämnen och -förstärkare, smakar inte maten bra utan dem är det inte bra mat. De ämnena slipper man ju om man lagar mat från grunden.

Jag kan inte äta baljväxter, då ballar mig mage ur, så proteinet kommer från animalier. Jag försöker äta fisk till middag två gånger i veckan och ha en vegetarisk middag (laktovegetarisk) i veckan. Äter inte så mycket frukt men rätt mycket grönsaker. Grovt bröd tål inte min mage så när jag äter bröd är det ljust eller "halvljust" men det händer inte så ota.
 
Då jag märkt att definitionen på att äta bra kan variera en hel del så blir jag lite nyfiken på hur ni definierar att äta nyttigt eller sunt? Är det ok att äta godis eller ngt fett ibland? Hur ofta är det ok enligt din uppfattning? Hur ser en bra mathållning ut enligt dig? Hur äter du själv? Anser du att du äter nyttigt och hälsosamt? Hur mkt och hur ofta tycker du att man ska äta? Vad anser du vara nyttig respektive onyttig mat?

Oj, det är jättesvårt att kort redogöra för vad jag tycker är nyttig mat. Hemlagad från grunden med bra råvaror räcker liksom inte till. Det går jättebra att laga bara friterad mat hemma och använda bra råvaror... det gör det inte till nyttigt.

Men ett försök är kanske en varierad kost med huvudsakligen kokad, ugnsbakad eller rå mat. Mycket grönt, bär och frukt. Fokus på vegetabilier och kött, fisk och skaldjur ett par gånger i veckan. Fett oroar jag mig öht inte för (vilket inte betyder att jag äter särskilt fet mat) men jag brukar hålla mig till "rena" fetter som oljor och smör.

Jag handlar så mycket ekologiskt som mycket bla. för att minska mängderna bekämpningsmedel i maten. Känns inte helt kul att äta bekämpningsmedel.

Hur ofta och hur mycket beror ju på individ. Jag behöver äta mycket och ofta för att få i mig tillräckligt mycket energi och hålla vikten. Hade jag inte ammat och tränat 4 ggr/veckan hade jag inte behövt äta lika mycket. Min man behöver inte äta så himla mycket, men däremot ofta eftersom han är oerhört känslig för blodsockersvängningar.

Godis, kakor, bullar, bakelser, glass, snabbmat osv. går in under onyttigt men det kan ätas någon gång ibland.
 
Då jag märkt att definitionen på att äta bra kan variera en hel del så blir jag lite nyfiken på hur ni definierar att äta nyttigt eller sunt? Är det ok att äta godis eller ngt fett ibland? Hur ofta är det ok enligt din uppfattning? Hur ser en bra mathållning ut enligt dig? Hur äter du själv? Anser du att du äter nyttigt och hälsosamt? Hur mkt och hur ofta tycker du att man ska äta? Vad anser du vara nyttig respektive onyttig mat?

För mig handlar det om att verkligen ta reda på vad vi bör äta och vad vår kropp mår bäst av. Naturligtvis finns det individuella skillnader, men jag har svårt att tro att någon mår bäst av tallriksmodellen, någon LCHF och någon annan av att utesluta allt fett. Jag tror helt klart att det finns någon rimlig medelväg där i princip alla männsikor skulle må bäst.

Jag har själv läst på en del om kost för att jag vill göra så bra val som möjligt och äta så sunt som möjligt. Allt det självklara som processad mat, konstgjorda ämnen/kemikalier, socker och liknande är borträknat. Själv har jag landat i någon form av paleo-kost.

Det innebär att jag utöver vad som vanligtvis kallas skräpmat även har plockat bort all gluten, havre och till stor del baljväxter ur min kost. Anledningen är att vi äter för mycket av det och att dessa produkter är fruktansvärt processade idag.
 
Jag håller med Gnist och Tanten. Bra råvaror och mat lagad från grunden.

Tror att det mesta är okej att äta i lagom mängd. Ibland känns kladdkaka nyttigt (för humöret) och ibland lever jag på grönsaker, fetaost och oliver i flera dagar. I förrgår hade jag sån saltbrist efter hårt arbete och mycket vattendrickande att en påse chips kändes som rena hälsokosten! ;)

Så det står eller faller med "lagom". Jag äter sällan mer än 10-15 godisbitar eller en kula glass, så då känns inte godiset som nån större bov i sammanhanget.
 
För mig är nyttig mat mat (undantag pizza och hamburgare) och onyttig mat godis, kakor, chips och läskedrycker.

Godis eller chips äter jag på lördagar, kakor max en gång i veckan. Läskedrycker dricker jag aldrig.

Halvfabrikat finns det väl bättre och sämre
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 269
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har senaste tiden varit så otroligt illamående hela tiden, jag mår illa nästan hela dagarna men när jag äter är det hemskt. Det...
2
Svar
32
· Visningar
5 310
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 311
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 647
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp