Nyttig snabbmat från grunden- recept

En favorit i två varianter som går fort är med stekt eller färdiggrillad kyckling (går bra med vilket kött som helst iofs).

Variant 1:
Strimla köttet och Stek/värm på i stekpannan. Tillsätt färskost av valfri smak, jag brukar ha vitlök och örter, samt hacka soltorkade tomater och vänd ner. Låt det bli varmt och ät med ris eller pasta. Man kan spä med lite matlagningsgrädde eller mjölk om man vill ha lite mer flytande sås.
Tar inte längre tid att göra än vad riset/ pastan tar att koka 😊 Koka frysta grönsaker tillsammans med pastavattnet eller på sidan om.

Variant 2:
Strimlat kött som steks/värms på.
Koka färsk pasta. Rör ihop kött och pasta med valfri créme fraich och ha en liten sallad till. Går väldigt fort då färsk pasta inte kokar så länge.
Båda varianterna fungerar utmärkt att göra mycket av och frysa ner. Och det fungerar bra att använda sig av överblivet kött från dagen före.

Pasta carbonara och korvstroganoff går också fort att göra och är gott att värma dagen efter eller frysa ner.

Lycka till 😊
 
Kan lägga till att om jag inte hinner laga mat någon dag brukar jag ibland ta rökt eller gravad lax, keso och en avokado. Du kan lägga till grovt bröd och kokt ägg om du vill ha det ännu mer matigt. God och nyttig snabbmat som jag står mig på länge.
 
Om jag har någon köttbit elelr överbliven fisk i kylskåpet kokar jag snabbnudlar till. (Funkar med marill i burk också).

Men jag tillsätter lite röda linseer och kokar tillsammans med nudlarna. De har ungefär samma koktid. Sista minuten häller jag i en näve frysta ärtor. Blir matigare och så får man lite grönt också.

Tycker nudlarna är så erbarmligt tråkiga som de är men orkar inte greja med såser och annat. Min variant går supersnabbt och jag gillar det.
 
Du behöver en crock-pot :) Och att bli en fena på att använda den. Du kan då ha hela nyttiga goda måltider klara när du kommer hem, bara att äta, förutsatt att du gärna äter potatis till maten. Man kan lägga med potatis på morgonen så har man den klar också.

Andra fördelar är att det är lätt att göra mycket mat vilket innebär att man då alltid har färdig mat i frysen och även mat till lunchlådor dagen efter eller middag flera dagar bara att värma om man så vill. Man kan också göra "freezer meals", dvs om man har ont om tid i vardagarna så kan man när man har tid och varit och handlat göra klart fryspåsar med måltider (protein, kryddor, grönsaker) som man har i frysen och sen bara har att ta upp från frysen kvällen innan för att lägga i sin gryta ihop med vätska följande morgon så har man middagen klar på kvällen när man kommer hem utan att ha lagt mer än nån enstaka minuts tid jobb på det den dagen.

Jag älskar min ännu efter två år och den har använts oerhört mycket mer än jag någonsin kunde föreställa mig.
 
Jag har också ont om tid för matlagning på vardagar. Vi gör storkok med flera rätter 2 gånger i veckan. Har då matlådor för både lunch och middag alla dagar. Lägger en hel del i frysen så att det alltid finns lite olika färdiga matlådor där och så har vi oftast en eller två rätter i kylen.

Just potatis undviker jag. Men pressad potatis och även potatismos funkar bättre att värma. Vi har ofta pasta, ris, rotfrukter osv i våra matlådor.

Mat är ju generellt lite mer tråkigt att värma men man får ju prioritera. Är det viktigast att ha nylagad mat varje måltid eller är det viktigast få att ihop livet?
 
Pastarätter är lätt att göra och enkelt att variera

Under tiden man kokar pastan hinner man göra såsen. Vi brukar göra baconpasta

Stek bacon. ta ur lägg på papper så värsta fettet försvinner. Torka ur stekpannan
Fräs lök, släng i strimlade sockerärtor slå på grädde och lägg i baconen Låt koka ihop. -Klart

Det kan man Variera i det oändliga. Storkok 1 gång i veckan och matlådor. Jag brukar göra lasagne och gulaschgryta lätta att plocka upp och värma.

Matmuffins är något vi brukar ha hemma också. Goda att äta kalla eller varma och man står sig ett tag på detta.
 
Är inte det lite samma sak som att göra långkok i ugnen på låg temp?

Grundprincipen är lik, ja, men med en slow cooker så har du möjlighet att ställa in timer så att den går igång när du vill och den slår också automatiskt över på varmhållning när tillagningstiden är över. Lite fler finesser som förenklar det hela med andra ord.
 
Du behöver en crock-pot :) Och att bli en fena på att använda den. Du kan då ha hela nyttiga goda måltider klara när du kommer hem, bara att äta, förutsatt att du gärna äter potatis till maten. Man kan lägga med potatis på morgonen så har man den klar också.

Andra fördelar är att det är lätt att göra mycket mat vilket innebär att man då alltid har färdig mat i frysen och även mat till lunchlådor dagen efter eller middag flera dagar bara att värma om man så vill. Man kan också göra "freezer meals", dvs om man har ont om tid i vardagarna så kan man när man har tid och varit och handlat göra klart fryspåsar med måltider (protein, kryddor, grönsaker) som man har i frysen och sen bara har att ta upp från frysen kvällen innan för att lägga i sin gryta ihop med vätska följande morgon så har man middagen klar på kvällen när man kommer hem utan att ha lagt mer än nån enstaka minuts tid jobb på det den dagen.

Jag älskar min ännu efter två år och den har använts oerhört mycket mer än jag någonsin kunde föreställa mig.
Kan bara hålla med - också en crock pot-fan :) !

Jag älskar att tillaga hel kyckling i min. Brukar bli på helgen, och då äter vi kyckling med potatis/ugnspotatis och sås dag ett. Sedan brukar det finnas kött till minst ett mål till, och då blir det någon god (och enkel) gratäng eller soppa. Fördelen med crock-potten här är att köttet blir OTROLIGT mört, och att det i princip blir noll svinn. Köttet bara trillar av benen, och det blir väldigt lite som inte går att använda på kycklingen :up: !
 
Kan bara hålla med - också en crock pot-fan :) !

Jag älskar att tillaga hel kyckling i min. Brukar bli på helgen, och då äter vi kyckling med potatis/ugnspotatis och sås dag ett. Sedan brukar det finnas kött till minst ett mål till, och då blir det någon god (och enkel) gratäng eller soppa. Fördelen med crock-potten här är att köttet blir OTROLIGT mört, och att det i princip blir noll svinn. Köttet bara trillar av benen, och det blir väldigt lite som inte går att använda på kycklingen :up: !
Hmm.. Kan nog funka bra med allt vilt- och egetuppfött kött vi har som lätt blir för segt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har inte så mycket tid och lust för storkok och matlådor så till lunch på jobbet äter jag oftast tortellini med en färdig kelda-sås...
2
Svar
28
· Visningar
3 838
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 841
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp