Medföljande/lyxhustru

Vad tycker ni om detta?

Det pratas väldigt lite om människor som i en period inte jobbar.

Jag är sedan några år medföljande, utomlands varannat år och Lyxhustru i Sverige ca vartannat år. Dealen är att jag (och om möjligt 🐴) följer med och sedan får jag göra vad jag vill med min tid. Det är ett rätt vanligt upplägg där hushållsuppgifter inte ingår vi fruns arbete. Man kan läsa på distans, dricka latte, vara med eventuella småmonster, vara i stallet eller ta ströjobb.

Var gärna kritisk, typ det är dumt, men inte personpåhopp, typ du är dum tack 💐
Som sagt pension och att kunna sysselsätta sig. Bekanta åkte på ett treårskontrakt där hon inte fick ta ströjobb, det ingick i visumet. De hade med sig tre barn i skolåldern och hon höll på att klättra på väggarna innan hon kom in i ideella grupper som hon kunde jobba utan att få betalt. Hon konstatera även att hon aldrig hade varit så vältränad som under de åren. Nu fanns det en stor grupp andra svenskar under samma förhållanden som de umgicks med. Det var ett statligt uppdrag så även hon fick god ersättning för de åren och pluggade på distans.

Det beror nog mycket på hur man är som person om man står ut, och man ska vara nog med det ekonomiska och försäkringsbiten. Det kan bli ruskigt dyrt annars, man bör även kolla vilket visum som krävs och vad det innebär.
 
Vad menar du med ”dealen”? Är den mellan dig och din partner? Är man i ett seriöst förhållande så handlar det väl om kompromisser och/eller gemensam vilja när det gäller jobb utomlands. Beroende på bransch och land är det ju inte alltid helt enkelt för vem som helst att skaffa jobb heller, så det där ”lyxhustrulivet” kan ju lika gärna vara en uppoffring för att partnern ska kunna leva ut sin dröm.

Helt rätt tänkt. Klart det är kompromisser. Ville bara säga att det skiljer sig från hemmafru. Normalt har man städhjälp som medföljande, jag har städmake 🤪. Det är just det att jag ska ha tid att göra vad jag vill.
 
Det pratas mer om att vara hemma deltid med barnen. Det tycker jag är mer kvinnofälla, du kan ju inte göra ngt för dig själv den tiden du inte jobbar, utan för familjen. Jag kan ju plugga, lära mig språk, skaffa internationell arbetslivserfarenhet,blogga, träna ja vad jag vill.
Jag tycker det pratas överhuvudtaget om kvinnor som inte arbetar utan lever på mannen som ett samhällsproblem. Jag hade inga problem att studera, lära mig språk, blogga och träna när jag var med utomlands som hemmafru med barnen så ser inte alls vad skillnaden är sett utifrån den synvinkeln? Vi hade nanny och städerska så sådana grejer gjorde jag inte heller. Det är dock en lika stor kvinnofälla eftersom det inte ger pension etc oavsett med eller utan barn. Vilket märkligt argument liksom... Skaffa internationell arbetslivserfarenhet kan du väl inte mena att du går in som hemmafru för, då arbetar du ju?
 
Egentligen är det bara två problem jag kan se.

Det ena är ekonomiskt - hur ser framtiden ut? Ett gäng år utan egen inkomst kan få pensionen att bli minimal så småningom.
Det andra är mer mentalt. Som grannens mamma sa när granen inte ville följa sin sambo till USA i två år som "lyxhustru". Det skulle aldrig gå, A skulle starta ett världskrig
Dvs man riskerar att bli uttråkad och sakna intellektuell stimulans.

Varför tror du jag har 🐴 med mig?
Sedan pluggar jag på distans. Klart det blivit lite tråkigt med covid, men så är det för alla
 
Vad tycker ni om detta?

Det pratas väldigt lite om människor som i en period inte jobbar.

Jag är sedan några år medföljande, utomlands varannat år och Lyxhustru i Sverige ca vartannat år. Dealen är att jag (och om möjligt 🐴) följer med och sedan får jag göra vad jag vill med min tid. Det är ett rätt vanligt upplägg där hushållsuppgifter inte ingår vi fruns arbete. Man kan läsa på distans, dricka latte, vara med eventuella småmonster, vara i stallet eller ta ströjobb.

Var gärna kritisk, typ det är dumt, men inte personpåhopp, typ du är dum tack 💐

Jag har ingen åsikt gällande hur andra väljer att leva sitt liv.

Jag tror jag personligen skulle bli uttråkad av att inte göra något som utmanar mig. Men det går väl att lösa med diverse sysslor om man vill det.

Jag hade dock funderat kring både pension och vad som händer om man ev delar på sig. Kommer jag ha möjlighet att försörja mig, tex kan jag få ett jobb med vettig lön efter att inte gjort så mkt som går att sätta på CV:t eller får jag tillräckligt för att klara mig iaf etc?

Jag har vänner som levt så. Tyvärr pratades det en del negativt om hur de valt att leva bland vissa andra. Någon i stallet hade tex liknat livsstilen vid att vara hora. Helt galet och så klart mycket sårande när det kom fram på omvägar.
 
Jag tycker ingenting förutom det som redan påpekats angående det ekonomiska skyddet och huruvida man är beroende eller självständig.

Dock känner jag ang det ekonomiska att pension är en sak. Men sjukpenning och liknande. Om man skadas för livet t ex, och sitter där med sjukersättning på garantinivå - hur blir det då?

Så skulle jag vara lyxhustru skulle jag vilja vara vitt avlönad sådan så jag har en taxerad inkomst.

Jag tror själv inte jag skulle trivas, möjligen på halvtid. Men jag tycker inget särskilt om de som väljer det.

Jaf hade inget SGI att skydda tyvärr. Annars kan man plugga hela tiden.
 
Det vore inget för mig. Jag värnar min självständighet på tok för högt. Aldrig (!!!) att jag frivilligt skulle vara beroende av någon annans pengar för att leva det liv jag vill leva. Skulle vilja rycka på axlarna med ett ”to each her own”, om det inte vore för de kvinnofällor och könsroller det symboliserar.

Sen lägger jag, btw, betydligt mer på pension/månad än vad mina hästar kostar.
 
Hur blir man avlönad vitt i ett sådant fall? Är det ens möjligt? Om du vet.

Det borde vara teoretiskt möjligt. Maken i behov av lyxhustru får skapa ett företag och anställa lyxhustru och betala lön, pension och sociala förmåner från företaget. Företaget behöver dock även en inkomst såklart.

I praktiken gissar jag att det inte är ett önskvärt eller genomförbart sätt, inte minst för att det blir dubbelt så dyrt (minst).

Däremot vet jag fall när makens arbetsgivare anställt lyxhustrun på papper som sekreterare eller liknande och avlönat vitt. Enda syftet att möjliggöra hela familjens flytt utomlands.

Men att behöva förlita mig på att min make tar hand om mig ekonomiskt resten av livet oavsett vad är inget jag skulle vilja förlita mig på. Och vit lön är som sagt sannolikt uteslutet. Då skulle det krävas en såpass stor penninggåva att jag kände mig ekonomiskt säker no matter what resten av livet. Med andra ord - jag skulle bli på tok för dyr som lyxhustru :D
 
Jaf hade inget SGI att skydda tyvärr. Annars kan man plugga hela tiden.

Fast svaren blir ju allmänna. Och om du inte följt med maken kanske du kunnat arbeta och skaffa dig en SGI. Och du kan intw plugga dig till en SGI om du inte har studiemedel från CSN.

Ingen kritik mot dig utan allmänt. För mig innebär lyxhustrukonceptet att välja att avstå möjligheten att förvärvsarbeta.
 
Nar jag foljde med Maken pa utomlands job hade vi 3 barn mellan 3 ar och 12 sa den forsta tiden fanns hur mycket att gora som helst med skolor och ovrig anpassning. Dessutom var vi standigt inbjudna till "cocktail parties" pa Svenska och Amerikanska konsulaten i sta'n och det var ju spannande ... till att borja med.
Ett ar senare blev jag (som larare) tillfragad om jag inte ville vicka i en av barnens skolor ... och tackade ja da vick kandes precis lagom ... sedan blev det en heltid innom en termin. :cautious:
Nar jag fick nog av att jobba tog jag en till Master's degree och blev sedan lurad tillbaka till att undervisa igen.
Nar vi val kom pa plats visade det sig finnas hur manga mojligheter som helst om man bara ville jobba ... att shoppa, ata lunch, och umgas med "tanterna" fran Svenska konsulatet blev fort urtrakigt.
Via Amerikanska Ambassaden och konsulatet (dar vi larde kanna en hel del genom mitt jobb pa Amerikanska skolan) larde vi kanna ganska manga dar mannen var den medresande ... MYCKET befriande och interessant nar det inte fanns en enda manlig medresande i den Svenska motsvarigheten.
 
Som sagt pension och att kunna sysselsätta sig. Bekanta åkte på ett treårskontrakt där hon inte fick ta ströjobb, det ingick i visumet. De hade med sig tre barn i skolåldern och hon höll på att klättra på väggarna innan hon kom in i ideella grupper som hon kunde jobba utan att få betalt. Hon konstatera även att hon aldrig hade varit så vältränad som under de åren. Nu fanns det en stor grupp andra svenskar under samma förhållanden som de umgicks med. Det var ett statligt uppdrag så även hon fick god ersättning för de åren och pluggade på distans.

Det beror nog mycket på hur man är som person om man står ut, och man ska vara nog med det ekonomiska och försäkringsbiten. Det kan bli ruskigt dyrt annars, man bör även kolla vilket visum som krävs och vad det innebär.

Jag tycker det pratas överhuvudtaget om kvinnor som inte arbetar utan lever på mannen som ett samhällsproblem. Jag hade inga problem att studera, lära mig språk, blogga och träna när jag var med utomlands som hemmafru med barnen så ser inte alls vad skillnaden är sett utifrån den synvinkeln? Vi hade nanny och städerska så sådana grejer gjorde jag inte heller. Det är dock en lika stor kvinnofälla eftersom det inte ger pension etc oavsett med eller utan barn. Vilket märkligt argument liksom... Skaffa internationell arbetslivserfarenhet kan du väl inte mena att du går in som hemmafru för, då arbetar du ju?

Inom EU kan man alltid jobba. Grejejen är att det inte är min karriär som är i fokus. Jag får jobba om jag vill, men behöver inte. När det är dags att åka måste jag åka. Jobbar jag kan jag antingen köpa en dyr handväska eller sätta in extra på pensionen.
 
Jag har ingen åsikt gällande hur andra väljer att leva sitt liv.

Jag tror jag personligen skulle bli uttråkad av att inte göra något som utmanar mig. Men det går väl att lösa med diverse sysslor om man vill det.

Jag hade dock funderat kring både pension och vad som händer om man ev delar på sig. Kommer jag ha möjlighet att försörja mig, tex kan jag få ett jobb med vettig lön efter att inte gjort så mkt som går att sätta på CV:t eller får jag tillräckligt för att klara mig iaf etc?

Jag har vänner som levt så. Tyvärr pratades det en del negativt om hur de valt att leva bland vissa andra. Någon i stallet hade tex liknat livsstilen vid att vara hora. Helt galet och så klart mycket sårande när det kom fram på omvägar.

Jag skrattar bara när jag höt det. Tyvärr har ju en viss anka spätt på den myten. Jag och min man är super kära.
 
Fast svaren blir ju allmänna. Och om du inte följt med maken kanske du kunnat arbeta och skaffa dig en SGI. Och du kan intw plugga dig till en SGI om du inte har studiemedel från CSN.

Ingen kritik mot dig utan allmänt. För mig innebär lyxhustrukonceptet att välja att avstå möjligheten att förvärvsarbeta.

Man skyddar det gamla SGIt tror jag, överhoppningsbar tid.

Jo, kanske jag hade kunnat göra ngt vettigt av mitt liv 🤪
 
Fast svaren blir ju allmänna. Och om du inte följt med maken kanske du kunnat arbeta och skaffa dig en SGI. Och du kan intw plugga dig till en SGI om du inte har studiemedel från CSN.

Ingen kritik mot dig utan allmänt. För mig innebär lyxhustrukonceptet att välja att avstå möjligheten att förvärvsarbeta.

Visst är det så. Men i mitt fall blir det tid för reflektion, hittar kanske ngn bra företagside
 
Man skyddar det gamla SGIt tror jag, överhoppningsbar tid.

Jo, kanske jag hade kunnat göra ngt vettigt av mitt liv 🤪

Har du en SGI och börjar plugga skyddar du din gamla SGI så länge du studerar med studiemedel

Men du måste studera med studiemedel. Och det får man inte göra hur länge som helst osv. Och du måste läsa kurser som är studiemedelsberättigade. Och klara dem
 
Inom EU kan man alltid jobba. Grejejen är att det inte är min karriär som är i fokus. Jag får jobba om jag vill, men behöver inte. När det är dags att åka måste jag åka. Jobbar jag kan jag antingen köpa en dyr handväska eller sätta in extra på pensionen.
Som sagt. Oavsett vilket är du inte hemmafru/lyxhustru om du arbetar ;-) . Jag arbetade också efter en period utomlands, då arbetar man, oavsett vem som har den "viktigaste" karriären.
 
Har du en SGI och börjar plugga skyddar du din gamla SGI så länge du studerar med studiemedel

Men du måste studera med studiemedel. Och det får man inte göra hur länge som helst osv. Och du måste läsa kurser som är studiemedelsberättigade. Och klara dem

Nej från 1 juli 2018 gäller att det ska vara studiemedelsberättigande studier.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp