Medicinera kanin

vinkelina

Trådstartare
:banghead:

lite så känner jag mig. Var just och hämtade ut min kanin från veterinären efter kastrering. Och fick med mig en hel påse mediciner som skall sprutas i munnen. Primeran 3x dag och värkmedicin 2xdag 😬

detta med en kanin som inte vill bli lyft eller fångad. Fick inga tips heller hur jag skall göra, var assistenten som vidarebefordra från veterinären.

såååå. Någon som har några konkreta tips åt mig. Vi har jobbat 4 månader med att han skall acceptera att bli klappad och vill inte förstöra det.
 
Jobbigt läge. Jag har haft kaniner, numera har jag bara marsvin som är aningens mer behändiga, men hantering vid medicinering tycker jag ändå är hyfsat lika.

Det första jag skulle testa är om det går att få honom att frivilligt ta sprutan i munnen. Om det är Metacam du fått som smärtstillande så har jag hittills inte träffat på en enda en som inte tycker det är jättegott. Jag håller fram sprutan mot munnen så att de känner lukten, och när de sedan börjar slicka/tugga på den så matar jag ut lite medicin i taget.

Är det små mängder medicin som inte smakar alltför illa så kan det fungera att droppa den på en pellets, eller något annat som suger upp medicinen, och mata honom med den. Knäckebröd kan också fungera, om han gillar sånt.

Som sista utväg så skulle jag fånga in och tvångsmata. Sprutan snett in i munnen bakom framtänderna.
 
Äter kaninen? Primperan är för att hålla igång magen. Om kaninen redan är igång och äter skulle jag nog i så fall vänta med den.
Som ovan skrev så gillar många djur metacam och slickar i sig det med god aptit.
 
:banghead:

lite så känner jag mig. Var just och hämtade ut min kanin från veterinären efter kastrering. Och fick med mig en hel påse mediciner som skall sprutas i munnen. Primeran 3x dag och värkmedicin 2xdag 😬

detta med en kanin som inte vill bli lyft eller fångad. Fick inga tips heller hur jag skall göra, var assistenten som vidarebefordra från veterinären.

såååå. Någon som har några konkreta tips åt mig. Vi har jobbat 4 månader med att han skall acceptera att bli klappad och vill inte förstöra det.
Gör en kaninburrito.
Lägg ut en handduk på golvet. Sätt kaninen mitt på. Vik in ena sidan över frambenen och runt huvudet, gör likadant med andra änden av handduken så har du en kanine som är ”inrullad” i handduken med bara huvudet framme. Du kan då lättare hålla i kaninen medan du stoppar in sprutan i mungipan och ger medicinen. Finns säkert massa bilder eller videos om du googlar.
DEB586E7-18AA-4292-98BB-F21CB6DC756D.jpeg
 
Gör en kaninburrito.
Lägg ut en handduk på golvet. Sätt kaninen mitt på. Vik in ena sidan över frambenen och runt huvudet, gör likadant med andra änden av handduken så har du en kanine som är ”inrullad” i handduken med bara huvudet framme. Du kan då lättare hålla i kaninen medan du stoppar in sprutan i mungipan och ger medicinen. Finns säkert massa bilder eller videos om du googlar.Visa bifogad fil 69902

Lite knepigt om de är sprattliga men det bästa knepet jag testat ändå. Man ska oftast göra rätt "hårt" (inte ta i då men vara fast typ).
 
Lite knepigt om de är sprattliga men det bästa knepet jag testat ändå. Man ska oftast göra rätt "hårt" (inte ta i då men vara fast typ).
Det är ju detta som är det bästa till sprattlig kanin, eftersom de inte kan sprattla när de är inrullade (man ska rulla tight).
Används frekvent inom veterinärvården speciellt till aggressiva kaniner.
 
:banghead:

lite så känner jag mig. Var just och hämtade ut min kanin från veterinären efter kastrering. Och fick med mig en hel påse mediciner som skall sprutas i munnen. Primeran 3x dag och värkmedicin 2xdag 😬

detta med en kanin som inte vill bli lyft eller fångad. Fick inga tips heller hur jag skall göra, var assistenten som vidarebefordra från veterinären.

såååå. Någon som har några konkreta tips åt mig. Vi har jobbat 4 månader med att han skall acceptera att bli klappad och vill inte förstöra det.

Beror lite på hur kaninen bor men är den frigående eller i en box så Locka/styr/putta in i en transportbur, lyft upp buren på litet bord (höjden gör att de gärna inte hoppar iväg), öppna (gärna sådan transport som man kan ta av toppen på), en hand på kaninens huvud och spruta in i munnen. Klia lite lugnande innan locket åker på igen och kaninen släpps ner.

Viktigast är att man aldrig jagar eller fysiskt håller fast en kanin, mycket bättre att först lungt få kaninen ’fast’ på liten yta. Antingen med transportbur eller galler. Brukar säga att när kaninen börjat sprattla det är då förtroendet man byggt upp tar en törn.

Burrito som beskrivs ovan kan fungera men jag är själv inget fan annat än på aggressiva eller bara ovilliga djur. Största problemet med rädda kaniner är att få in de i burriton på ett bra sätt.
 
Beror lite på hur kaninen bor men är den frigående eller i en box så Locka/styr/putta in i en transportbur, lyft upp buren på litet bord (höjden gör att de gärna inte hoppar iväg), öppna (gärna sådan transport som man kan ta av toppen på), en hand på kaninens huvud och spruta in i munnen. Klia lite lugnande innan locket åker på igen och kaninen släpps ner.

Viktigast är att man aldrig jagar eller fysiskt håller fast en kanin, mycket bättre att först lungt få kaninen ’fast’ på liten yta. Antingen med transportbur eller galler. Brukar säga att när kaninen börjat sprattla det är då förtroendet man byggt upp tar en törn.

Burrito som beskrivs ovan kan fungera men jag är själv inget fan annat än på aggressiva eller bara ovilliga djur. Största problemet med rädda kaniner är att få in de i burriton på ett bra sätt.
Han är frigående men bor nattetid i mitt kontor där buren är, men han är lös där inne. Just att få honom till handduken ser jag som problem, just nu är han färdigt sur på mig pga transport då jag var tvungen att jaga honom lite för att få fast honom.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästvård För ca 1 månad sen var min häst lite ovillig att gå, ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta, men han blev snabbt sämre, ville...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 787
Senast: bettysmatte
·
Däggdjur För två veckor sedan köpte jag en 12 veckors, fransk vädursunge som enligt uppfödaren skulle vara "social och tillgiven". De första...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Ferrari
·
Hästhantering Har en 4½år gammal kille som är väldigt misstänksam mot nya människor. Han är min egen uppfödning, som liten vara han alltid nyfiken på...
Svar
5
· Visningar
1 709
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp