Bukefalos 28 år!

Medicinfråga, bupropion.

Men har du fått Mysimba rekommenderat till dig från någon läkare? Är det realistiskt att du får det utskrivet? Men låter klokt att prata med någon hur som helst, är det samma verksamma substans så kanske det inte finns så många fler viktminskningsfördelar heller? För om jag minns rätt så brukar många tappa aptit och minska i vikt när de står på Voxra?

Nej, det är jag själv som som vill ha eftersom det hämmar hungern som är mitt största problem. Voxra är inte godkänt som viktminskningsmedicin och har biverkning ökad ångest, vilket jag inte hittar om Mysimba.
Om det är realistiskt att skriva ut till en som har BMI 30+? Ja, det tror jag.

Länken har jag läst, men för mig är det mycket grekiska. Det jag förstår ser jag inte som nått konstigt. Däremot stod det ju om depression och läkarkontakt, den delen hade jag missat.
 
Nej, det är jag själv som som vill ha eftersom det hämmar hungern som är mitt största problem. Voxra är inte godkänt som viktminskningsmedicin och har biverkning ökad ångest, vilket jag inte hittar om Mysimba.
Om det är realistiskt att skriva ut till en som har BMI 30+? Ja, det tror jag.

Länken har jag läst, men för mig är det mycket grekiska. Det jag förstår ser jag inte som nått konstigt. Däremot stod det ju om depression och läkarkontakt, den delen hade jag missat.
Jodå, på fass står det att ångest är en mycket vanlig biverkning av Mysimba.
 
@MissFideli Psykiatrin tror jag inte skriver ut Mysimba eftersom det inte har en psykiatrisk indikation, utan det är VC du ska vända dig till. Mysimba är dock dyrt och om jag minns rätt så finns inga långtidsstudier (dvs att viktnedgången kan anses vara bestående) så VC kan nog vara tveksamma.

Dessutom ser jag nu att en kontraindikation för Mysimba är andra läkemedel med bupropion, så då är förskrivning helt utesluten tyvärr.
 
@MissFideli Psykiatrin tror jag inte skriver ut Mysimba eftersom det inte har en psykiatrisk indikation, utan det är VC du ska vända dig till. Mysimba är dock dyrt och om jag minns rätt så finns inga långtidsstudier (dvs att viktnedgången kan anses vara bestående) så VC kan nog vara tveksamma.

Dessutom ser jag nu att en kontraindikation för Mysimba är andra läkemedel med bupropion, så då är förskrivning helt utesluten tyvärr.

Jag har aldrig påstått att jag skulle ta Voxra och Mysimba samtidigt, vet inte var ni fått det ifrån? Jag frågar ju om huruvida Mysimba skulle ge samma uppiggande effekt som Voxra, varför skulle jag bry mig om det om jag ändå tänkt fortsätta med Voxra?
Att det inte subventioneras är jag fullt medveten om. Hurvida det är dyrt är en individuell åsikt, de 1000 kr den skulle kosta/månad skulle jag troligen kunna ta rakt av från allt godis, chips och enorma mängder mat jag äter idag eftersom jag är hungrig hela tiden.
 
Jag har aldrig påstått att jag skulle ta Voxra och Mysimba samtidigt, vet inte var ni fått det ifrån? Jag frågar ju om huruvida Mysimba skulle ge samma uppiggande effekt som Voxra, varför skulle jag bry mig om det om jag ändå tänkt fortsätta med Voxra?
Att det inte subventioneras är jag fullt medveten om. Hurvida det är dyrt är en individuell åsikt, de 1000 kr den skulle kosta/månad skulle jag troligen kunna ta rakt av från allt godis, chips och enorma mängder mat jag äter idag eftersom jag är hungrig hela tiden.
Min notis sa att jag var citerad här, men det ser bara ut som @Modest är. Men alltså, jag har aldrig trott att du menade att du skulle ta båda samtidigt. Jag har inte heller menat att det är två likvärdiga mediciner i och med att Mysimba inte bara består av bupropion, däremot så tycker jag det låter naturligt att man kan vänta sig att exempelvis ångest är en gemensam biverkning i och med bupropion. :)
 
Min notis sa att jag var citerad här, men det ser bara ut som @Modest är. Men alltså, jag har aldrig trott att du menade att du skulle ta båda samtidigt. Jag har inte heller menat att det är två likvärdiga mediciner i och med att Mysimba inte bara består av bupropion, däremot så tycker jag det låter naturligt att man kan vänta sig att exempelvis ångest är en gemensam biverkning i och med bupropion. :)

Därför en tidigare citering jag påbörjade men sedan ångrade, kom med. Den skulle inte med, därför tog jag bort den. Så det blev fel. Jag vet inte om just du skrivit det, men 2 har påpekat att jag nog inte ska ta båda samtidigt. Vilket jag aldrig tänkt göra heller. Jag får biverkningar av Orifarms paracetamol, men inte av Alvedon. Så för mig är det inte lika självklart.
 
Jag har aldrig påstått att jag skulle ta Voxra och Mysimba samtidigt, vet inte var ni fått det ifrån? Jag frågar ju om huruvida Mysimba skulle ge samma uppiggande effekt som Voxra, varför skulle jag bry mig om det om jag ändå tänkt fortsätta med Voxra?
Att det inte subventioneras är jag fullt medveten om. Hurvida det är dyrt är en individuell åsikt, de 1000 kr den skulle kosta/månad skulle jag troligen kunna ta rakt av från allt godis, chips och enorma mängder mat jag äter idag eftersom jag är hungrig hela tiden.

Förlåt, läste nog trådstarten tidigare och bara hoppade in med ett svar nu. Då förstår jag. Det är nog ändå en fråga för VC som i sin tur får konsultera psykiatrin. Läkemedlet är ganska nytt och jag tror inte att någon här kan svara på din fråga.

Jag menade dyrt för landstinget, inte summan du betalar. Vi måste ju hela tiden se till kostnadseffektivitet. Dock är det ju lite inbyggt i Mysimba då man avslutar efter en viss tid om man inte sett effekt.
 
Förlåt, läste nog trådstarten tidigare och bara hoppade in med ett svar nu. Då förstår jag. Det är nog ändå en fråga för VC som i sin tur får konsultera psykiatrin. Läkemedlet är ganska nytt och jag tror inte att någon här kan svara på din fråga.

Jag menade dyrt för landstinget, inte summan du betalar. Vi måste ju hela tiden se till kostnadseffektivitet. Dock är det ju lite inbyggt i Mysimba då man avslutar efter en viss tid om man inte sett effekt.

Jag frågade inte om medicinen heller, utan om det verksamma ämnet. Huruvida det är dyrt för landstinget med en medicin som inte är subventionerad har jag ingen aning om. Att det skulle vara dyrare än en helsubventionerad GBP-operation där det förekommer biverkningar som kräver vård resten av livet eller där man sett att vissa är lika överviktiga igen efter några år har jag dock svårt att tro.
 
Nån som är bra på medicin här? Jag funderar på att fråga om jag kan få ut Mysimba. Men ett av de verksamma ämnena är bupropion, vilket det också är i Voxra som jag äter. Vad jag förstått är risken för kramper stor om man överdoserar bupropion. Jag tar Voxra för att det piggar upp utöver den antidepressiva hjälpen. Men är det bupropion som piggar upp eller nått annat? För i så fall borde man få samma resultat av Mysimba? Och bör jag vända mig till vårdcentralen eller psykiatrin med detta?
Hoppas på hjälp här, annara får jag ringa :)

Citerar TS istället så kanske jag förstår dina frågor lite bättre.

Det är bupropion som piggar upp, Voxra innehåller inte något annat.
Mysimba innehåller dels en annan dos bupropion och dels ett motverkande ämne, vars kombinerade effekt troligen bara är studerat utifrån preparatets indikation. Dvs om du får samma uppiggande effekt eller ej kanske det inte finns en enda studie på och är således omöjligt att svara på i nuläget.
 
Jag menade dyrt för landstinget, inte summan du betalar. Vi måste ju hela tiden se till kostnadseffektivitet. Dock är det ju lite inbyggt i Mysimba då man avslutar efter en viss tid om man inte sett effekt.
Vilken kostnad har landstinget när läkemedlet inte är subventionerat? Förutom att skriva receptet.
 
Nej, det är jag själv som som vill ha eftersom det hämmar hungern som är mitt största problem. Voxra är inte godkänt som viktminskningsmedicin och har biverkning ökad ångest, vilket jag inte hittar om Mysimba.
Om det är realistiskt att skriva ut till en som har BMI 30+? Ja, det tror jag.

Länken har jag läst, men för mig är det mycket grekiska. Det jag förstår ser jag inte som nått konstigt. Däremot stod det ju om depression och läkarkontakt, den delen hade jag missat.
Men har du någon kontakt med vården sedan innan för viktminskningen? Jag ställer mig lite tveksam till att någon seriös läkare skriver ut Mysimba utan att andra försök till livsstilsförändringar och viktminskning gjorts eller görs samtidigt och i samråd med vården. Men det kanske är så du tänker, att du deltar i något program?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 979
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 908
Senast: Bri
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
931
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad nynnar ni på?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp