Medryttare eller inte? :S

U

UniCorn1

Hejsan, har funderat över att bli medryttare nästa år till hösten kanske, så jag har lite frågor om det här med medryttare...

1. Är det några speciella egenskaper man måste ha för att vara medryttare som är väldigt viktiga?

2.Hur mycket kunskap bör man ha om hästar etc?
Nässta höst är jag 15 år och har ridigt i ca 1,5år + för flera år sen (smanlagt kanske 2,5 - 3år). Vet en aning om häst sköttsel och har provat att jobba i stall några veckor med mycket positiv feedback, så jag vet hur daglig sköttsel & etc. går till i allmänhet ;P Dock är jag rädd för att jag inte har de kunskaper som krävs smen jag vet inte hur mycket man bör kunna om hästar & etc. :confused:

3. Bör man vara själv eller bör man kanske vara medryttare med en/flera kompis/vuxen som är lte mer erfaren/ rutinerad?

4.Vad bör man göra som är viktigt innan man bestämmer sig? Och om man blir det vad ska man tänka på?
Det kanske är bäst att umgås med hästen en liten tid först eller?

5. Kommer inte på några mer frågor just nu så om det är något ni tycker är viktigt att berätta för mig så verse god, tar vänligt emot all hjälp

Blir jätte glad om ni svara på detta inlägg. :bow: Skulle vara till MYCKET hjälp.
Tack så mycket i förhand allihop :)
 
Sv: Medryttare eller inte? :S

1. det är viktigt att du är ansvarsfull (= kommer när du ska, gör det som ska göras), noggrann (halvmockade boxar och lerig uttrustning uppskattas sällan:grin:) och bryr dig om hästen. Och såklart att du inte tröttnar snabbt.

2. det beror ju på hästen och uppgifterna.
en snäll, kanske lite äldre häst som du motionsrider och ska ha foder upplagt/ boxen mockad i ett stall där det i princip alltid finns någon mer kunnig att fråga klarar man bara man vet hur man ska göra.
är det en svårare häst som ska tränas ordentligt så bör man inte bara ha kunskap utan mycket VANA. känsla går inte att lära in, det kommer med tiden. ska du hjälpa till med t.ex insläpp och sånt i stallet är det också bra med lite mer vana, eftersom hästar kan komma och gå i stallet, och du ska klara av att leda/fodra så gott som vilken som helst.

3. det är såklart bra om du har med någon du känner, men i ett stall där det finns folk att fråga och ridsällskap är det inte nödvändigt. det kan vara svårare att hitta två hästan än en (om du inte ska dela på en häst med en kompis)

4. innan du bestämmer dig ska du nog tänka igenom om du kommer att ha tålamod att fortsätta, även om hästen ex. skulle bli halt och bara skötas ett par veckor.
innan du bestämemr dig för en häst: prata med ägaren. har h*n en helt "tokig" uppfattning om hur hästen ska skötas (dvs helt olik din egen) kan det bli problematiskt, eftersom hästen kan bli förvirrad om ni gör på helt olika sätt.
provrid, be om att få komma ut ett par gången med ägaren och sköta/rida under uppsikt så du får en uppfattning om vad som ska göras och hur(jag fick göra detta på nuvarande medryttarhäst, otroligt bra!). ta tid att kela med hästen, rid lungt och försök bara känna efter hur den är/lära känna den.
se också till att det är en häst du verkligen känner dig trygg med eftersom du inte ridit så länge (jag har själv ridit 8,5 år, men mest på ridskola, och prioriterar fortfarande detta högsta av allt), det är så lätt att bli skrämd!:angel:

5. :idea:ett bra tips:Det är alltid bättre att ställa dumma frågor än att göra dumma misstag!


lycka till!
 
Sv: Medryttare eller inte? :S

Håller med om allt ovan:bow:

1. Ansvarfull, pålitlig och att man kan hålla det man kommer överens om. Sen är det ju viktigt att man förstår att hästen inte är någon leksak och tänker på dens bästa, men det är väl de flesta som rider medvetna om.:)

2. Jag har inte heller ridit så länge. När jag började vara medryttare hade jag ridit 1.5 år men det känns som om det räcker gott och väl om man väljer en snäll häst som redan kan grunderna, som en läromästare. Ska man rida och träna hästen krävs det ju att man kan mera. Men bara man känner att man hittar en häst man trivs med så. Tänk på att kemin mellan dig och hästägaren ska fungerar, annars kan det bli jobbigt. Men det brukar man ju märka när man kommer och provrider. Sen när man är nybörjare är det ju bra att vara öppen med att man kanske inte kan så mycket men att man vill lära sig, vet hästägarn om det och ändå väljer dig så vet du ju att han/hon inte har något emot en massa frågor.
Sen känns det väl också lättare när man ska provrida om han/hon vet om att man inte rider perfekt, då behöver man inte känna press på sig.

3.Första gången man rider hästen kan det vara bra att ta med sig någon, bara för säkerhets skull.

4. Tänk igenom vad vill göra med hästen och hur den helst ska vara. Om du vill ha en häst eller en ponny osv.

lycka till om du väljer att bli medryttare:) Det är jätteroligt och lärorikt:banana:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 419
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 976
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 939
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp