Bukefalos 28 år!

medryttare och ledsen häst

Lusselina

Trådstartare
min lilla häst ska få en medryttare.
tjejen är kanon, rider mjukt och fint (så som jag vill).
går både i skolan,jobbar och har häst. så en dag i veckan är det tänkt så jag kan jobba den kvällen.
men här är problemet.

just nu lär dom känna varandra. och i förrgår var dom ute i skogen. lucia hade vart snäll och uppfört sig. allt verkade bra. men igår när jag kom till stallet så stod hon och hängde. tog in henne i stallet och fick krama och prata med henne länge innan hon blev glad igen.
hon verkar se det här som att jag överger henne. även fast jag ver i stallet den dagen hon red så verkar hon få för sig detta.

det här har hänt en annan gång med en annan tjej som skulle rida henne. hästen blir ledsen. då trodde jag att det var något fel med skötaren. men nu verkar det visa sig att det inte var det eftersom hon gör samma sak nu.

visserligen vet jag att vi har skapat väldiga band till varandra de här åren. men inte så här tajt?

ska jag fortsätta med skötaren. hästen kanske vänjer sig vid den nya ryttaren och förstår att jag inte överger henne för detta? eller ska jag ta handom henne själv trots att jag egentligen bör jobba så jag har råd med stallhyran?
det är knepigt, men kanske är det bäst att försöka skola in henne på den nya rutinen?:confused:
 
Sv: medryttare och ledsen häst

Jag tycker du ska ge henne en chans, man lär inte känna varandra på en gång, ge dom minst en månad tillsammans.
 
Sv: medryttare och ledsen häst

Tycker oxå att du bör ge dom mer tid..förstår om det känns jobbigt för vem vill se sin häst deppig??!
Men i längden tror jag det bara är nyttigt om hon vet att du kan vara borta utan att överge henne!
 
Sv: medryttare och ledsen häst

Precis så blev min häst också... När jag äntligen tagit mod till mig att hitta en medryttare. Hon kom och skulle provrida. Mitt hjärta som oftast älskar ALLA människor såg skiiiitsur ut! Så fort jag gick ut gnäggade han efter mig. När hon red sparkade han bakut och höll på. Jag höll på att skämmas ihjäl, särskilt som jag berättat om hur go´ han är och att min pojkvän som ridit tre ggr gallopperar själv ute på honom (I know - min boyfriend är en naturbegåvning:love: ).

Medryttaren verkade stornöjd ändå...(?) Jag tänkte själv att jag får väl ge det lite tid, men sen kom min mamma och skulle rida några dagar senare och då var min häst som han brukar igen! Jag var tvungen att säga nej till medryttaren. Kanske känner våra hästar på sig mer än vi tror? Eller så är det bara en vanesak för dem!
 
Sv: medryttare och ledsen häst

Jag tycker du skall fortsätta "skola in" medryttaren. Du kanske blir sjuk, skadad eller måste åka bort så att du inte KAN sköta om hästen, då är det väl bättre att det finns någon som vet hur hästen och stallet fungerar än att du kanske måste anlita någon helt okänd. För mig känns det som en säkerhet att ha en medryttare en gång i veckan. Det kan ju faktiskt hända mig något.
 
Sv: medryttare och ledsen häst

Tycker också att du kan fortsätta med fler provgånger. tom en mån=4 ggr är inte särskillt mkt (som någon föreslog) att lära känna en häst/människa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 800
Senast: Nepenthe
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 010
Senast: linlar1
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: MissFideli
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp