Medryttare och mockning

Hur lång tid tar det för dig att mocka så att stallägaren blir nöjd?

Egentligen kan jag tycka att eftersom hon får rida gratis så borde hon acceptera att göra mer jobb än om hon hade betalt för att vara medryttare.
Allt bajs ska vara borta till sommaren så ju mer noga man är nu desto mindre jobb blir det till våren.
Men ungefär 20-30 minuter kanske då är all skit borta.
 
Kan ju tillägga att den jätteleriga perioden så får man såklart ta det som går då det är omöjligt att ta helt rent och snöar det så är det ingen som behöver stå och skotta fram bajs, är det fruset, vilket det är här, så får man hacka lite dock för att få bort det.
 
Ja, alltså, det tar tid att mocka en box också och strö den efteråt. 20-30 min känns inte orimligt m.t.p. att hon rider gratis hos dig.
Ja det gör ju det.
Vi har en box till förfogande och jag har sagt att jag sköter den, mockar om dom stått inne en stund och ströar osv, samt att jag sköter ligghallen med att mocka och ströa.
Så det är bara själva hagen som ska mockas.
 
Jag tycker inte det är orimligt att medryttaren ska mocka hagen. Nu har jag ju mest haft mina hästar i samma hage så jag fått mocka åt dem, men även de som delar plockar väl knappast upp bara den egna hästens? De flesta som har stått i samma stall som mig har delat upp så att de mockar olika dagar.

Förstår inte riktigt heller logiken bakom. Ska hon inte mocka något alls tycker hon, bara för att det står en annan häst i hagen med? Hon slipper ju mocka box+hage och får istället mocka hage, det borde gå på typ samma tid?

Nä, om dealen alltid varit sköta sysslor på sina dagar (vilket jag tycker är ett helt rimligt erbjudande), då är det bara att sköta sina åtaganden och fortsätta vara medryttare - eller sluta och hitta en häst där erbjudandet passar bättre.
 
Ja, alltså, det tar tid att mocka en box också och strö den efteråt. 20-30 min känns inte orimligt m.t.p. att hon rider gratis hos dig.
Jag föreställer mig att det kan vara skillnad med lösdrift hage om själva jobbet också blir väldigt tungt. Det är ju stor skillnad på att bocka en box och gå med skottkärran till gödselplattan (ofta nära, torrt på marken) och att släpa runt på tung skottkärra i lerig hage och sen kanske gå en lite längre sträcka till gödselplattan. Samma tid men kanske väldigt mycket tyngre arbete.
 
Jag föreställer mig att det kan vara skillnad med lösdrift hage om själva jobbet också blir väldigt tungt. Det är ju stor skillnad på att bocka en box och gå med skottkärran till gödselplattan (ofta nära, torrt på marken) och att släpa runt på tung skottkärra i lerig hage och sen kanske gå en lite längre sträcka till gödselplattan. Samma tid men kanske väldigt mycket tyngre arbete.
Här är det jättenära till gödselplattan.
Tungt att köra skottkärran i lera men vi har inte så långa lerperioder.
Och man behöver ju inte stå och sila spån i hagen utan bara skyffla dyngan i kärran.
 
Det är jag som är hästägaren och medryttaren har vetat från start att det ingår mockning av hagen. Hon började för ett år sedan.
Hon har ridit gratis två gånger i veckan och fått träna med hästen och ridlektioner gratis.
Båda hästarna i hagen är mina men medryttaren rider bara den ena.
Däremot var det bara en stor häst i hagen och en shettis när hon började då mockade hon till dom och gjorde mat och gav mat osv men i somras tog jag hem min andra stora häst som varit ute på foder och hon har nu uttryckt till min andra medryttare att det finns missnöje om att mocka till båda, hon har inte sagt något till mig men när jag fick höra det började jag fundera på om det var orimligt av mig att anta att hon fortsätter mocka hela hagen på sina dagar om jag inte orkar vara där.
Lämnar hon halva mockningen så blir det för mycket till mig dagen efter så jag inte orkar rida exempelvis.
(Jag har en hjärntumör och har kronisk värk i kroppen mm så det är inte lathet, jag behöver ibland vara ledig från stallet dom dagarna som hon har "sin" häst för återhämtning)
Vissa av hennes dagar är jag där med den andra hästen och då hjälps vi ju åt.
Stallägaren är noga med hagen ska vara ren och då hagen är ganska liten så håller jag med men det är ju en del jobb det är det.


Med det upplägget gratis ridning och gratis lektioner hade jag gladeligen mockat hela hagen. Hade jag fått betala en del för medryttarhäst så hade jag inte varit lika pigg på det utan då tyckt det varit mer rimligt med en till två skottkärror.
 
@Islandshästryttare

En till Två skottkärror ÄR hela hagen 😊
(Om man mockar ordentligt varje dag)
Då är det ju verkligen ingenting att diskutera kan jag tycka.

OT
I stallet jag står går min häst ihop med stallägarens tre hästar, jag mockar en full skottkärra i hagen varje dag. Det är givetvis inte allt bajs som finns i hagen men det är en mängd som med råge motsvarar den mängden bajs som min häst tillför per dag och lite till. Sen vilken häst det är som bajsat varje specifik hög är oväsentligt. De enda dagarna jag inte mockar är om det är extremväder eller om jag har extremt bråttom, men då tar jag igen det en annan dag. Är det superblött och tungt så lastar jag bara skottkärran till hälften och går två ggr istället, man måste inte göra det jobbigare än nödvändigt.
 
Du kan ju säga till henne att om hon vill betala för att vara medryttare tex 1500-2000:- per månad så kan hon slippa mocka hagen så kan du betala någon annan att göra det jobbet. Låter som hon inte fattat att hon har ett väldigt förmånligt upplägg med dig.
 
Jag hade blivit lite störd om jag hade som krav på mig att mocka hela hagen varje gång jag var i stallet. Mest för att 1. hagen delas av hästar med flera ägare, så då bör vi dela på bördan., 2: jag betalar en summa som om än är långt ifrån vad en häst kostar, så mer än symboliskt samtidigt som det är en äldre häst jag inte kan träna allt för hårt.

Om jag inte betalat så hade jag utgått från att det antingen är för att hästägaren vill ha hjälp med extra hjälp med sysslor, eller för att jag tillför hästen något ridmässigt som ägaren inte klarar av. Jag hade det senare upplägget ibland i perioder när jag var i sena tonåren/ tidiga 20-års åldern.
 
Här är det jättenära till gödselplattan.
Tungt att köra skottkärran i lera men vi har inte så långa lerperioder.
Och man behöver ju inte stå och sila spån i hagen utan bara skyffla dyngan i kärran.

Hett tips:

Använd en stor tubtrug istället för skottkärra när det är lerigt. Man får promenera mer, men det är betydligt mindre jobbigt när det är dåligt skottkärreföre och man kan jobba med korta pass.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Är "medryttare" i lösdriftsstall och stallägaren mockar alla hagar (likaså fyller stallägaren på nytt vatten i hagarna, fixar höpåsar till alla hästar som inte har fri tillgång) och det enda de inackorderade egentligen gör är att ta hand om sin häst + mockar boxen om man använt en box och hästen gjort sina behov.

Hjälpte hästens ägare i somras under en vecka och erbjöd mig då att mocka till hästen då hon stod i sjukbox när jag väl ändå var där och lyckades pricka in samma tid som stallägaren var där. Hon hade dock extra koll och fixade underlaget (typ spån och mer sand) så det momentet behövde jag inte göra. Vet att hästens hästkompis ägare brukar rengöra vattenbaljan i deras hage med jämna mellanrum med så det enda stallägaren egentligen oftast gör i den hagen är att utfodra och mocka (självklart kollas vatten vid behov med).

Innan hästen hamnade i det stallet gjorde jag allt sin tillhörde hästeriet kring den hästen (mocka, fixade vatten, gjorde höpåsar mm). Jag betalar inget och får egentligen göra vad jag vill om det nu är att gå ut på promenad, tömköra osv. Brukar även vara med vid skoning då ägaren oftast jobbar. När jag är där längre perioder, som i somras när hästen behövde medicin och ägaren var bortrest fick jag bensinpengar, annars kräver jag heller inget för att jag hjälper henne.

Har aldrig betalat för att vara medryttare, utan hjälpt hästens ägare med allt som tillhörde hästens skötsel de dagar jag var ute. Vi har heller inga kontrakt men en outsagd regel är ju om jag gör sönder något pga slarv så får jag ju stå för det, vid olycka så nej.

Skulle t.ex. nuvarande stallägare kräva att vi mockar hagarna själva så skulle vi kunnat ta varannan gång (ena dagen sköter vi det, andra dagen den andra hästägaren). Men att sitta och tänka "det är 10 högar och min kanske är skyldig till 5" och bara ta 5 är ju löjligt, ingår hela hagen så är det ju hela hagen som gäller.
 
Men om hon inte uttryckt något till dig så tycker jag nog det är ett ickeproblem ännu. Jag förstår din frågeställning ang rimligheten, absolut! Men att man klagar till någon att det är drygt att mocka hela hagen åt två hästar tycker jag låter normalt i november 🙈 det behöver ju inte innebära att man tycker det är orimligt att faktiskt göra det.
Jag mockar hela hagen åt 4 hästar typ varje dag och det är ju ett elände! 2 av hästarna är mina och vi hjälps åt på helgen.
Jag klagar ofta för det är ju drygt.🤓Men mina hästar står där jättebilligt så självklart fixar jag.
 
Men om hon inte uttryckt något till dig så tycker jag nog det är ett ickeproblem ännu. Jag förstår din frågeställning ang rimligheten, absolut! Men att man klagar till någon att det är drygt att mocka hela hagen åt två hästar tycker jag låter normalt i november 🙈 det behöver ju inte innebära att man tycker det är orimligt att faktiskt göra det.
Jag mockar hela hagen åt 4 hästar typ varje dag och det är ju ett elände! 2 av hästarna är mina och vi hjälps åt på helgen.
Jag klagar ofta för det är ju drygt.🤓Men mina hästar står där jättebilligt så självklart fixar jag.
Nej hon har inte sagt något till mig men det var uttryckligen den andra hästen som var problemet
och hon undrade hur den andra medryttaren gjorde nu när den är i hagen.
Klagar gör jag också, för kul är det inte.

Jag tycker att det är jättejobbigt att behöva hjälp så det blir ganska känsligt, det är ändå mina hästar och mitt ansvar.
 
Nej hon har inte sagt något till mig men det var uttryckligen den andra hästen som var problemet
och hon undrade hur den andra medryttaren gjorde nu när den är i hagen.
Klagar gör jag också, för kul är det inte.

Jag tycker att det är jättejobbigt att behöva hjälp så det blir ganska känsligt, det är ändå mina hästar och mitt ansvar.
Jag vet bara hur lätt det är att det blir fel, när man får höra av någon annan vad någon sagt, att återberättelsen inte alls var så som menades.
Det kan säkert vara den andra hästen som det klagades över. Men det är ju inte säkert det är ett verkligt bekymmer.
Men känner du dig osäker så ta upp det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 508
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 036
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 722
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp