Medryttare och mockning

Jag vet bara hur lätt det är att det blir fel, när man får höra av någon annan vad någon sagt, att återberättelsen inte alls var så som menades.
Det kan säkert vara den andra hästen som det klagades över. Men det är ju inte säkert det är ett verkligt bekymmer.
Men känner du dig osäker så ta upp det.
Absolut, jag förstår. Det är alltid svårt när det är andrahandsinformation.
 
Nej hon har inte sagt något till mig men det var uttryckligen den andra hästen som var problemet
och hon undrade hur den andra medryttaren gjorde nu när den är i hagen.
Klagar gör jag också, för kul är det inte.

Jag tycker att det är jättejobbigt att behöva hjälp så det blir ganska känsligt, det är ändå mina hästar och mitt ansvar.
Ta det lite lugnt, medryttaren kanske bara gnäller av sig litegrann. Det är ändå november, mörkt och ganska jobbigt just nu. Fokusera på något annat så märker du väl om medryttaren pratar med dig.

Jag tycker att det verkar som om du lyssnar på skvaller och jag skulle passa mig för den personen som berättade för dig och kanske, kanske, förmodligen varna medryttaren för den personen.
 
Om du skulle vara medryttare till en häst som går på lösdrift i en hage med en annan häst.
Samma ägare till båda hästarna. Hästägaren behöver ibland vara helt ledig från stallet då medryttaren är där.

Stallägaren, inte samma person som hästägaren, vill att hagen ska mockas varje dag.
Hur tänker du som medryttare här?
Jag räknar med att mocka.
 
Jag skulle meddelat medryttare om att det skvallras och frågat om personens inställning och försökt lösa problemet om det ens är ett problem.

Om det är rimligt eller inte för en viss person att utföra mer arbete än överenskommet ( dealen var ju snarare att mocka efter 1,5 häst eller kanske 1 och 1/3) beror på den personens förutsättningar. Det kan vara tid som inte räcker till, busstider som inte tillåter det, fysiska problem som ställer till det eller att man inte anser att arbetet är värt det. Det är ju varken rätt eller fel att inte vilja mocka för häst 2, det är en personlig bedömning av en egna preferenser och förutsättningar.
 
För mig beror det på vad som sagts. Jag har varit medryttare gratis på en häst där det fanns noll regler. Egentligen behövde jag bara rida eller promenera den häst som var "min". Men det hände ofta att jag mockade både boxar och hage åt alla tre, borstade alla tre, visiterade alla tre när jag ändå borstade, och smörjde allas utrustning. Mat fixade jag dock inte om jag inte blivit ombedd, kan så lätt bli fel annars. :)

Sen har jag varit på väg att bli medryttare till en häst där jag direkt efter att jag mockat första gången fick sms om att jag aldrig någonsin fick mocka igen och att ägaren i stället skulle höja priset för att vara medryttare. Jag frågade vad som var fel och om ägaren ville visa hur hen ville ha det men då fick jag veta att jag inte kan göra något annat än rida för att jag var ridskoleryttare. Så jag flydde. Trevlig häst men ägaren var sjukt otrevlig.
 
Det är jag som är hästägaren och medryttaren har vetat från start att det ingår mockning av hagen. Hon började för ett år sedan.
Hon har ridit gratis två gånger i veckan och fått träna med hästen och ridlektioner gratis.
Båda hästarna i hagen är mina men medryttaren rider bara den ena.
Däremot var det bara en stor häst i hagen och en shettis när hon började då mockade hon till dom och gjorde mat och gav mat osv men i somras tog jag hem min andra stora häst som varit ute på foder och hon har nu uttryckt till min andra medryttare att det finns missnöje om att mocka till båda, hon har inte sagt något till mig men när jag fick höra det började jag fundera på om det var orimligt av mig att anta att hon fortsätter mocka hela hagen på sina dagar om jag inte orkar vara där.
Lämnar hon halva mockningen så blir det för mycket till mig dagen efter så jag inte orkar rida exempelvis.
(Jag har en hjärntumör och har kronisk värk i kroppen mm så det är inte lathet, jag behöver ibland vara ledig från stallet dom dagarna som hon har "sin" häst för återhämtning)
Vissa av hennes dagar är jag där med den andra hästen och då hjälps vi ju åt.
Stallägaren är noga med hagen ska vara ren och då hagen är ganska liten så håller jag med men det är ju en del jobb det är det.
Läste detta först nu 🙈
Då är det ju sagt att jag ska mocka och då mockar jag. Hade inte funderat kring att det går två hästar i hagen alls :) Speciellt om det är gratis känns det ännu mindre rimligt att tjafsa om det.
 
@SkorpSmulan Jag hade tagit upp det med medryttaren. Sagt att jag har hört skvaller och frågat om det är något som skaver. Säger hen att allt är bra skulle jag släppa det och sett det som lite novemebergnäll och om inte hade jag frågat om hen vill betala för ridningen istället så att du i din tur kan betala någon för mockningen. Att mocka en skottkärra full är faktiskt inget att gnälla över. Er deal är ju helt fantastiskt bra för medryttaren och så stor skillnad lär det inte vara att mocka efter shettis eller storhäst. Visst kan högarna vara hälften så stora men antalet lär vara ungefär samma. Ja det kan vara drygt om det är dåligt skötta hagar med knädjup lera (vilket ni inte verkar ha) eller när allt är fastfruset men vad jag förstår har du en dialog med stallägaren och du och din medryttare kan göra dealen att ni mockar så snart det inte är fastfruset/översnöat längre gissar jag?
 
Ta det lite lugnt, medryttaren kanske bara gnäller av sig litegrann. Det är ändå november, mörkt och ganska jobbigt just nu. Fokusera på något annat så märker du väl om medryttaren pratar med dig.

Jag tycker att det verkar som om du lyssnar på skvaller och jag skulle passa mig för den personen som berättade för dig och kanske, kanske, förmodligen varna medryttaren för den personen.
Nåväl, nu är den personen som sa det till mig en nära vän som jag litar på och som har ställt upp till 110 % för mig och hästarna.
Jag tycker att du ska chilla lite med dina antaganden om mig och min vän.
Tack.
 
Vissa verkar tro att detta är en gigantisk grej.
Jag ville bara veta om det var helt orimligt eller ej, det var allt 🤷

Jag pratar med medryttaren om det blir aktuellt och blir det inte aktuellt så är det inget mer med det.
Om någon skriver om ett problem på forumet så utgår jag från att det är en hyfsat stor grej, småsaker klarar man själv utan input.

Om det är rimligt eller inte kan bara din medryttare uttala sig om. Hon ser det ur sin synvinkel, ingen annans. Det är trots allt hon som förväntas mocka och har koll på sina förutsättningar. Rimligen har du koll på att det inte handlar om extrema krav objektivt, utan att det är hyfsat normalt.
 
Senast ändrad:
Om någon skriver om ett problem på forumet så utgår jag från att det är en hyfsat stor grej, småsaker klarar man själv utan input.

Om det är rimligt eller inte kan bara din medryttare uttala sig om. Hon ser det ur sin synvinkel, ingen annans. Det är trots allt hon som förväntas mocka och har koll på sina förutsättningar. Rimligen har du koll på att det inte handlar om extrema krav objektivt, utan att det är hyfsat normalt.
Gör "man"?
Bara för att du gör det, jag kanske behövde lite hjälp med tankarna.
Jag ser inget fel med att dryfta lite allt möjligt på forumet.
Men tack för input. 👌
 
Gör "man"?
Bara för att du gör det, jag kanske behövde lite hjälp med tankarna.
Jag ser inget fel med att dryfta lite allt möjligt på forumet.
Men tack för input. 👌
Du behöver inte vara dryg, först tackar du för råden med att påstå att folk tror att frågan är gigantiskt och när jag förklarar så blir du ganska otrevlig.

Så tack för den virtuella örfilen, ha en bra kväll.
 
Du behöver inte vara dryg, först tackar du för råden med att påstå att folk tror att frågan är gigantiskt och när jag förklarar så blir du ganska otrevlig.

Så tack för den virtuella örfilen, ha en bra kväll.
Ja du, jag tycker att du var ruskigt otrevlig som försökte trycka in mig i "småsaker klarar man själv" och berätta för mig vad jag "rimligen" har koll på utan att känna mig så jag försökte förklara.

Det är jättemånga som har svarat väldigt fint i tråden men när "skvaller" började dras upp då ville jag säga att det inte ÄR en stor grej.
Simple as that.
 
Ja du, jag tycker att du var ruskigt otrevlig som försökte trycka in mig i "småsaker klarar man själv" och berätta för mig vad jag "rimligen" har koll på utan att känna mig så jag försökte förklara.

Det är jättemånga som har svarat väldigt fint i tråden men när "skvaller" började dras upp då ville jag säga att det inte ÄR en stor grej.
Simple as that.
Det är ju skvaller och du har gjort det till en stor grej själv när du lyssnar på skvaller och skriver om det på ett öppet forum. Jag skulle bli skitsur om jag sett någon skriva något sådant om mig på internet. Du verkar inte direkt anonym så det är högst möjligt att din medryttare har läst här eller att andra med anknytning till dig eller stallet gjort det.

Jag menade på inget sätt att trycka till dig när jag påtalade hur jag uppfattade ditt inlägg, det var för att förklara svaren som du uppenbarligen inte förstod varför folk gav dig.
 
Det är ju skvaller och du har gjort det till en stor grej själv när du lyssnar på skvaller och skriver om det på ett öppet forum. Jag skulle bli skitsur om jag sett någon skriva något sådant om mig på internet. Du verkar inte direkt anonym så det är högst möjligt att din medryttare har läst här eller att andra med anknytning till dig eller stallet gjort det.

Jag menade på inget sätt att trycka till dig när jag påtalade hur jag uppfattade ditt inlägg, det var för att förklara svaren som du uppenbarligen inte förstod varför folk gav dig.
Jag är fullt medveten om att folk jag känner kan läsa vad jag skriver, jag är inte korkad.
Men för att jag inte anser att det är en stor grej så tycker jag inte att det gör något om dom läser, för mig var det inte mer än en fundering om JAG gör fel.
Min fundering är om det är JAG som tänkt fel med mockningen. Varför ska jag inte få kunna prata av mig om det?
Jag HAR ganska svårt för att samla tankarna efter långvarig sjukdom och jag kan behöva hjälp ibland.

Du fortsätter dock att försöka trycka till mig med att jag "uppenbarligen inte förstår".
Hemskt trevligt av dig. Tack så mycket.
Du får gärna sluta nu.
 
Senast ändrad:
Nåväl, nu är den personen som sa det till mig en nära vän som jag litar på och som har ställt upp till 110 % för mig och hästarna.
Jag tycker att du ska chilla lite med dina antaganden om mig och min vän.
Tack.
Tär sanningen? Är du auktoritär? Törs medryttaren inte prata med dig?

Åh vad mycket frågor min lite frågande bedömning av att du skvallrar skapar. Så intressant.

Du pratar med en person om en tredje person och sen för du ut frågan på ett öppet forum där folk möjligen känner igen platsen eller situationen och du kallar inte det skvaller? Frågan var ju inte ens viktig nämner du. Allt detta gör du istället för att prata med medryttaren.

Okej. Lycka till. Som någon skrev , ”nu duckar jag för tomater” och håller andan ett tag. Ha de.
 
@SkorpSmulan Det blev lite hårt skrivet möjligen. Ber om ursäkt för det jag kan hålla med om det.

Jag kan tycka att du ska ge medryttaren ettt break. Det är november och du har ökat arbetsbelastningen. Att medryttaren klagar är väl inte udda. Begränsa mockningen i hagen till en kärra som är rimligt för en box. Kanske?
 
@SkorpSmulan Det blev lite hårt skrivet möjligen. Ber om ursäkt för det jag kan hålla med om det.

Jag kan tycka att du ska ge medryttaren ettt break. Det är november och du har ökat arbetsbelastningen. Att medryttaren klagar är väl inte udda. Begränsa mockningen i hagen till en kärra som är rimligt för en box. Kanske?
Tär sanningen? Är du auktoritär? Törs medryttaren inte prata med dig?

Åh vad mycket frågor min lite frågande bedömning av att du skvallrar skapar. Så intressant.

Du pratar med en person om en tredje person och sen för du ut frågan på ett öppet forum där folk möjligen känner igen platsen eller situationen och du kallar inte det skvaller? Frågan var ju inte ens viktig nämner du. Allt detta gör du istället för att prata med medryttaren.

Okej. Lycka till. Som någon skrev , ”nu duckar jag för tomater” och håller andan ett tag. Ha de.

Lite hårt 😒
Ge medryttaren en brejk säger du, har jag varit elak mot henne någonstans?
Bara för att jag har gått och funderat över om JAG har varit orimlig sedan hon har tagit upp det med andra än mig.
Jag är såklart den enda i hela världen som lyssnar på vad vänner säger till mig.
Bara för att jag ville prata av mig lite om rimligheten i MITT beteende så tycker du att du har rätt att lägga allt detta på mig.
Visst var det dumt att göra det på ett stort forum men jag vet att det finns mycket klokhet här förutom dom som vill försöka göra allt man skriver till något annat enligt deras eget huvud. Jag skulle inte skriva något här som jag inte tänker ska kunna läsas av dom jag känner.

Frågan är "viktig" för mig då det är skitjobbigt att behöva hjälp, att inte orka, det är sjukt jävla jobbigt att behöva lägga mitt arbete på någon annan. Jag har aldrig sagt att den inte är viktig, jag sa att det inte var en stor grej.
Visst är det "intressant" att jag blir lite ledsen och vill försöka förklara mig när du går på mig.
Väldigt intressant.
Varsågod för tomaterna (?) det blir en god soppa.

Om medryttaren tar upp detta med mig så kan vi prata om det om hon inte gör det då får det vara.
 
Senast ändrad:
Lite hårt 😒
Ge medryttaren en brejk säger du, har jag varit elak mot henne någonstans?
Bara för att jag har gått och funderat över om JAG har varit orimlig sedan hon har tagit upp det med andra än mig.
Jag är såklart den enda i hela världen som lyssnar på vad vänner säger till mig.
Bara för att jag ville prata av mig lite om rimligheten i MITT beteende så tycker du att du har rätt att lägga allt detta på mig.
Frågan är "viktig" för mig då det är skitjobbigt att behöva hjälp, att inte orka, det är sjukt jävla jobbigt att behöva lägga mitt arbete på någon annan. Jag har aldrig sagt att den inte är viktig, jag sa att det inte var en stor grej.
Visst är det "intressant" att jag blir lite ledsen och vill försöka förklara mig när du går på mig.
Väldigt intressant.
Varsågod för tomaterna (?) det blir en god soppa.

Om medryttaren tar upp detta med mig så kan vi prata om det om hon inte gör det då får det vara.
Tycker inte trådstarten/frågan var orimlig eller konstigt på något sätt, oavsett om man är anonym eller inte. En vanlig fråga helt enkelt, inte något elakt alls. Tycker också att du har fått många rimliga och relevanta svar - ta till dig dem och inte det andra :)

Mockning är väl alltid en skitfråga, på ett sätt eller annat :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 348
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 656
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp