Medryttare - pengar?

@Görel och @mackan Jag håller med om att fodring och mockning ingår, jag tror inte medis har något emot de delarna heller. Men jag har en ung tjej som rider och jag vill verkligen inte att hon eller hennes föräldrar ska känna att hon utnyttjas. Har också en säkert ogrundad rädsla att hon ska tröttna om det blir för mycket jobb och för lite skoj, jag vill inte förlora henne. När man var ung själv fanns det ju inget väder som kunde stoppa en eller en häst som inte var intressant att få rykta eller kanske tom rida, men det kanske känns annorlunda när man har andra aktiviteter, dagens betygssystem och fler ponnyer på ridskolan, vad vet jag.
 
@Görel och @mackan Jag håller med om att fodring och mockning ingår, jag tror inte medis har något emot de delarna heller. Men jag har en ung tjej som rider och jag vill verkligen inte att hon eller hennes föräldrar ska känna att hon utnyttjas. Har också en säkert ogrundad rädsla att hon ska tröttna om det blir för mycket jobb och för lite skoj, jag vill inte förlora henne. När man var ung själv fanns det ju inget väder som kunde stoppa en eller en häst som inte var intressant att få rykta eller kanske tom rida, men det kanske känns annorlunda när man har andra aktiviteter, dagens betygssystem och fler ponnyer på ridskolan, vad vet jag.
Inte om man kollar på min medryttare. Hon är sån där som inget kan stoppa (utöver föräldrarna om hon är sjuk eller om de åker iväg :p). Så absolut finns såna tjejer/killar fortfarande. Och lär nog alltid finnas, tror jag.
 
Hade jag betalat för (medryttare) / kunnat få betalt för (hästägare) följande två dagar i veckan.

1. Mockar och ordnar med mat till hästen.
2. Ovanstående, samt tar in, borstar och visiterar hästen.
3. Ovanstående samt
3.a. får rida fritt eller
3.b. får rida men begränsat ex. enbart skritt och trav inne.

För min del är mitt svar både på frågan vad jag hade betalat för och vad jag förväntade mig att kunna få betalt för till hästen enbart 3.a. Då hade jag ändå lyxen att ha en once in a lifetime häst.

Det betyder inte att jag inte tycker om att mocka och pyssla med hästar, inte heller att jag inte skulle se det som ett självklart inslag i medryttarskapet, men jag hade inte betalat för det eller ens åtagit mig att göra det gratis på regelbunden basis. Utan för att knyta an till inlägg nr 106. Jag ser det som delar som går upp på hästägarsidan.

När jag själv hade medryttare var det också just omhändertagandet av hästen som jag var ute efter. Motionerandet kunde skötas på andra dagar.

Hur mycket jag hade varit beredd att betala beror så klart på häst, anläggning, hur fritt m.m.
Jag vet inte om jag uppfattar dig rätt för för mig är inte 1, 2 och 3 b att vara medryttare överhuvudtaget utan i så fall är man hästskötare om nu inte kunskaperna begränsar gångarterna - poängen med att vara medryttare är att rida. Däremot tycker jag att det är rimligt att medryttaren vid behov tar in hästen, fixar mat, mockar, borstar (inklusive visitering) kratsar hovarna. Medryttaren förväntas även att sadla/tränsa och sätta på skydd, ta av utrustningen efteråt och kolla att hästen är okej, sätta på eventuellt täcka och torka av utrustningen om den blivit svettig/lerig.

För mig är det ett måste att få rida ordentligt för det mesta (utom vid vaccination, igångsättning), för att överhuvudtaget vara medryttare. Instruktioner som begränsningar kan vara. -Du måste rida lektion en gång i månaden, du ska alltid rida ut, du får rida max 45 minuter, ingen långtur idag, jag red hårt igår/kommer att rida hårt i morgon (men det ska finnas utrymme för långturer även för medryttaren), hoppa gärna/inte alls och liknande. Och inte stora begränsningar alltför ofta.
 
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden. Men något jag tror spelar stor roll är hur ens hästintresse ser ut. Alltså, för mig är inte bara ridningen mitt intresse utan även allt som tillkommer. Jag ser inte mockning och packa höpåsar som ett jobb. Jobbigt, javisst, det kan det vara. Men inte ett jobb. Och för mig är det ingen skillnad på om jag skulle vara medryttare än att ha egen häst.
Är jag medryttare så vill jag gärna få ut så mycket som möjligt av hela hästeriet. Men det är ju något som är så otroligt individuellt mellan ägare och medryttare. Inget är rätt eller fel, huvudsaken är att alla är överens. Det här är ju bara mina egna personliga åsikter.

Vill någon som letar medryttarhäst enbart rida och ser allt annat som tjänster/jobb så får hen hitta en hästägare som är på samma plan. Jag förstår inte varför folk blir så upprörda av den här diskussionen eftersom det varken finns något rätt och fel.
 
Min medryttare betalar. Och sköter markservicen de dagar hon är där.

Men så får hon också tillgång till en välutbildad* och passande häst att ha som typ sin egen de dagar hon är i stallet. Hon får träna och tävla där det passar (med mitt eget och hästens schema). Vi gör gemensamt upp schema vecka för vecka vilka dagar hon vill ta häst/vilka dagar jag vill och vad som bör göras under dessa dagar (tex är dealen att om hon hopptränar/tävlar så rider hon ut dagen efter tex.) Och hästen står på en anläggning som är anpassad för möjligheterna att träna (ridhus, paddock, tränare som kommer regelbundet, PnJ's och andra event).

Ibland får jag avlastning i form av att jag kan resa bort några dagar och då tar medryttaren (jag har naturligtvis backup om något skulle hända).

Jag tror att betalt vs inte betalt hänger ihop med vad som fås. Dvs, vill man ha medryttare som endast får skritta ut i skogen tycker jag det kan vara svårt att ta betalt (även om jag sett att vissa försöker), men ju fler saker medryttaren 'får' göra, desto mer kan ägaren ta betalt, då man inte bara "lånar ut häst att sitta på" utan möjligheten att faktiskt utöva sin hobby på sin önskade nivå

*kan fler saker (stabilt) än medryttaren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 213
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 509
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp