Medryttare - pengar?

Jag är medryttare hos två olika hästägare, betalar inget (förutom träningar, då betalar jag för mig själv) och får inte betalt.
I ena stallet gör jag inte mer än att rida hästen, ägaren gör allt ”markjobb”, och i det andra stallet hjälper jag till mer -mockar, gör foder och tar in hästar och då inte bara den jag rider utan alla ägarens hästar som står på stall (idag 4st).

Ägarna behöver avlastning av olika anledningar så jag hjälper dem med det jag gör, och jag vill rida och vara i stallet men har inte möjlighet att ha egen häst idag - och får således mitt intresse tillgodosett.
Känns rimligt.
 
Dagmatte är närmst att jämföra med daghem, hunddagis och inackorderingsstall och har inget att göra med att låna en hund eller att vara medryttare. Man utövar inte sin hobby genom att vara dagmatte utan gör ett jobb. Det var inget du nämnde heller.

Men sluta det finns visst dagmattar som bara vill ha sällskap och inte ser det som ett jobb och får betalt för det.
 
Men sluta det finns visst dagmattar som bara vill ha sällskap och inte ser det som ett jobb och får betalt för det.
Givetvis men det tillhör inte det vanliga att man åker hem till någon, tar hand om hunden och går på promenad och sen åker hem och har det som hobby. Och inte finns det någon som arrangerar hundprommenader där folk kommer och betalar för att i grupp gå ut med hundar på promenad. Sen är det inte helt omöjligt att hitta ett och annat undantag.

Vad jag menar är att marknaden hund och häst som hobby skiljer sig väsentligt. Det finns en stor marknad för att hyra ut hästar i olika former men ingen när det gäller samma sak med hundar därmed är det inte jämförbart.
 
Givetvis men det tillhör inte det vanliga att man åker hem till någon, tar hand om hunden och går på promenad och sen åker hem och har det som hobby. Och inte finns det någon som arrangerar hundprommenader där folk kommer och betalar för att i grupp gå ut med hundar på promenad. Sen är det inte helt omöjligt att hitta ett och annat undantag.

Vad jag menar är att marknaden hund som hobby och näringsverksamhet skiljer sig väsentligt. Det finns en stor marknad för att hyra ut hästar i olika former men ingen när det gäller samma sak med hundar därmed är det inte jämförbart.

Du beskriver hundrastare och nej det ser inte jag heller som annat än jobb.

Självklart är det skillnad, hade det varit lika lätt och billigt att ha häst så hade efterfrågan inte funnits att hyra. Men det går fortfarande att jämföra tjänsterna man utför (skötsel) och vad man vinner på det (intresse), samt vad ägaren till varesig det är hund eller häst får - ledig tid/tid till annat.
 
Du beskriver hundrastare och nej det ser inte jag heller som annat än jobb.

Självklart är det skillnad, hade det varit lika lätt och billigt att ha häst så hade efterfrågan inte funnits att hyra. Men det går fortfarande att jämföra tjänsterna man utför (skötsel) och vad man vinner på det (intresse), samt vad ägaren till varesig det är hund eller häst får - ledig tid/tid till annat.
Men när det gäller medryttare så finns det inget att jämföra med i hundvärden, det finns inget motsvarande. Ingen (eller försvinnande få) är villig att betala för att gå ut med en hund, många är villiga för att betala för att rida med ekonomisk ersättning, hjälp i stallet eller en kombination.

Varför envisas med att jämföra äpplen och apelsiner?
 
Men när det gäller medryttare så finns det inget att jämföra med i hundvärden, det finns inget motsvarande. Ingen (eller försvinnande få) är villig att betala för att gå ut med en hund, många är villiga för att betala för att rida med ekonomisk ersättning, hjälp i stallet eller en kombination.

Varför envisas med att jämföra äpplen och apelsiner?

Det är min syn på det hela och jag ändrar den inte för att du försöker dumförklara mig. En tjänst är en tjänst, en vinst är en vinst. Hur man värderar det och balanserar betalning mot tjänster är upp till person och du har tyvärr inte mer rätt än någon annan, alla tycker inte som du. Nu tackar jag för mig.
 
Jag har valt att inte ta betalt trots att jag bor runt Stockholmstrakten och de får helt bestämma dag de vill ha också, oftast fritt fram för byte, om jag inte planerat annat. Jag är glad för hjälpen jag får och nöjer mig där idag. De är guld värda, även om barnet är krassligt åker föräldern ut för att sköta "sin del" och tar en promenad eller nåt med hästen åtminstone, är föräldern sjuk men kan stå osv så att säga biter denne ihop och så åker de.

De behöver snygga till boxen och fixa höpåsar. I övrigt behöver de inte göra något. Stallpassen ingår i min boxhyra och jag betalar för mat och uppehälle åt hästen ca 4700-4800/månad tror jag det blir. Utöver det kommer hovis, försäkring och den där biten (det vill jag inte räkna på!). Hyran är högre nu än när de började men så länge jag känner att det går runt så att säga, att vi har pengarna och möjligheter att spara, känner jag att jag släpper det. Skulle mina ekonomiska förutsättningar ändras hade jag kanske pratat med dem om jag kan få lite ekonomisk hjälp när de får ta del av min häst. Vi får se om den dagen kommer. Jag hoppas att jag slipper sånt!
 
Det är min syn på det hela och jag ändrar den inte för att du försöker dumförklara mig. En tjänst är en tjänst, en vinst är en vinst. Hur man värderar det och balanserar betalning mot tjänster är upp till person och du har tyvärr inte mer rätt än någon annan, alla tycker inte som du. Nu tackar jag för mig.
Varför argumenterar du då mot att det för en del ingår pengar i balansen förutom chansen att nästan ha en egen häst någon/ några dagar i veckan, det medryttarskap handlar om.

Problemet med hundsporten är att det inte finns något som påminner om medrytarsystem och därmed inget att jämföra med. Känner du dig dumförklarad utifrån att jag påtalar fakta så är det kanske för att argumenten tryter.
 
Varför argumenterar du då mot att det för en del ingår pengar i balansen förutom chansen att nästan ha en egen häst någon/ några dagar i veckan, det medryttarskap handlar om.

Problemet med hundsporten är att det inte finns något som påminner om medrytarsystem och därmed inget att jämföra med. Känner du dig dumförklarad utifrån att jag påtalar fakta så är det kanske för att argumenten tryter.

Alltså sluta bara. Du är bara ute efter tjafs. Man behöver inte jämföra med ditt medryttarsystem, det är bara du som gör det. Jag jämför behov, tjänster, vinster och betalning.
 
Alltså sluta bara. Du är bara ute efter tjafs. Man behöver inte jämföra med ditt medryttarsystem, det är bara du som gör det. Jag jämför behov, tjänster, vinster och betalning.
Nej det är du som jämför, jag har påtalat att det inte är jämförbart. Klart det blir tjafs när du inte ens vill kännas vid vad du skrivit
 
Vad har jag skrivit som jag inte vill kännas vid?
Det jag citerar bland annat. "Man behöver inte jämföra med ditt medryttarsystem, det är bara du som gör det ". I en massa inlägg så gör du jämförelser med hundar och jag påtalar det omöjliga i jämförelsen och du drar in nya jämförelser och helt plötsligt gör du en kovändning och påstår att det är jag som vill jämföra.

Det sättet att diskutera betackar jag mig för så fortsätter du lär du slippa svar från mig, det roar mig inte att när folk tar avstånd från vad de skrivit och skyller på andra.
 
Och så hade du fått betala långt mer. Min medryttare betalade typ 100 kr gången, då red hon ofta turer på 2-3 timmar i högt tempo. Hon hoppade med hästen och hade full frihet att sjukanmäla sig ( kunde hon inte så klarade hästen sig själv), så inget dåligt samvete där.

Som ägare kan man däremot inte sjukanmäla sig utan behöver vid behov fixa något.

Hyra häst och få rida som man vill ett par timmar är ofta nästan omöjligt men kostnaden torde bli en 500 kr i timmen.
Ingen har påstått att det är en hobby att mocka eller att man ska betala för det. Vill man leja ut stallskötsel får man i allmänhet betala för att få det utfört. Det är upplevelsen att ha egen häst för en dag man tar betalt för. Sköter någon markservicen är det ofta dyrare liksom det är dyrare för ägaren.

Vill man ha en färdigsadlad häst så får man betala sisådär en 500 kr i timmen istället för typ 50-100 kr gången.

Ja, men självklart. Som du sett på inläggen innan så var det en fortsättning på ett förslag att man tar upp kostnaderna, till marknadsvärde, för det som hästägaren får ut på ena sidan och tar upp hästhyra för sadlad häst m.m., till marknadsvärde, på medryttarens sida. Överskottet är ersättningen.

Kravet om pålitlighet/plikttrogenhet är således ett värde av flera som tas upp på hästägarsidan om hästägaren har ett behov av det.
 
Det jag citerar bland annat. "Man behöver inte jämföra med ditt medryttarsystem, det är bara du som gör det ". I en massa inlägg så gör du jämförelser med hundar och jag påtalar det omöjliga i jämförelsen och du drar in nya jämförelser och helt plötsligt gör du en kovändning och påstår att det är jag som vill jämföra.

Det sättet att diskutera betackar jag mig för så fortsätter du lär du slippa svar från mig, det roar mig inte att när folk tar avstånd från vad de skrivit och skyller på andra.

Jag har gjort jämförelser med hundar ja, där situationerna är lika (ägaren behöver avlastning, den andra personen vill ha umgänge av hund/häst). Och det har jag stått för hela tiden, och det är det som jag flera gånger om har upprepat.
Har jag gjort någon annan jämförelse där det inte varit likvärdigt får du citera det i så fall istället för att påstå att jag säger en sak och skyller på andra.
 
Ja, men självklart. Som du sett på inläggen innan så var det en fortsättning på ett förslag att man tar upp kostnaderna, till marknadsvärde, för det som hästägaren får ut på ena sidan och tar upp hästhyra för sadlad häst m.m., till marknadsvärde, på medryttarens sida. Överskottet är ersättningen.

Kravet om pålitlighet/plikttrogenhet är således ett värde av flera som tas upp på hästägarsidan om hästägaren har ett behov av det.
Och, görmdet det till en hobby att mocka eller?
 
Inte läst hela tråden utan svarar bara utifrån min situation. Svarade på en annons där ryttare sökte häst och erbjöd då min. Tog inget betalt då hästen var väldigt ung och jag behövde någon som hjälpte mig motionera den. Nu är den äldre men det känns uteslutet att kräva pengar nu, skäms nästan över att be medryttaren mocka och fodra.. Går något sönder ersätts det och jag har fått ovärderlig hjälp när jag varit bortrest i flera veckor så i längden känner jag att det "lönat" sig ändå!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 395
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 379
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 691
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp