Medryttare

Linn9696

Trådstartare
Jag har ett problem, jag har en medryttare till min häst. Var väldigt noga i början o skrev vad vi sökte för typ av medryttare att det gällde enbart uteritt då min häst verkligen inte gillar paddocken, det började med att hon bara var i paddocken för hon inte kände för att rida ut, hon kan skriva väldigt sent att hon inte kommer den dagen vi bestämt att hon ska komma, säger alltid emot om jag säger något som gäller, försöker bestämma över min häst, har sagt till henne ex antal gånger men hjälper ej utan går tillbaka direkt till hur det var innan, så känner att det ej fungerar, har till och med lätt till att min häst inte mår bra av henne, nu ska jag säga att jag inte vill ha henne mer, bara det att hon är inne i stallet så himla bra (ett väldigt litet stall) och att vi arbetar på samma jobb, vilket kommer bli super jobbigt! Någon som har haft likande problem och hur hade ni sagt till att ni inte vill ha kvar henne som medryttare på eran häst?
 
Säg upp, lyssnar hon inte så finns inget annat alternativ. Jag fick verkligen stånga mig blodig innan min medryttare till sist fattade om jag sa att hon inte fick sitta och harva utan instruktör på volten så skulle hon rida ut! Inga hovar på ridbanan de dagarna öht. :banghead:
 
Bara säga upp känns som hennes förlust inte din.
Går inte ha med sånna människor att göra, du behöver väl inte umgås med henne på jobbet mer än jobbrelaterat iaf.
 
Säg upp henne. Rent krasst så borde du inte gått med på en medryttare som det sen skulle bli svårt/jobbigt att säga upp. Men nu har du ju satt dig i den sitsen och jag ser ingen annan utväg än att säga upp henne.

Däremot så undrar jag en sak gällande att jag läst i en del medryttarannonser att hästägaren enbart söker en medryttare för uteritter. Jag är medryttare och har varit det i flera år och jag rider endast ut. Men, när jag lär känna en ny häst vill jag helst göra det på ridbanan iaf de första ridpassen. Tills jag fått en känsla för hästen och börjat lita på den. Jag ger mig ju inte ut på uteritt i främmande terräng på en häst jag inte känner. Jag hade ju velat ha en period av frihet att välja ridbanan/ridhuset för att lära känna hästen och bli trygg med den innan jag rider ut. Jag har aldrig svarat på en sånannons så jag vet inte hur folk tänker. Om de tycker att det är ok att rida på ridbanan under en period i början eller om de faktiskt vill att man rider ut från dag 1.
 
Säg upp henne. Rent krasst så borde du inte gått med på en medryttare som det sen skulle bli svårt/jobbigt att säga upp. Men nu har du ju satt dig i den sitsen och jag ser ingen annan utväg än att säga upp henne.

Däremot så undrar jag en sak gällande att jag läst i en del medryttarannonser att hästägaren enbart söker en medryttare för uteritter. Jag är medryttare och har varit det i flera år och jag rider endast ut. Men, när jag lär känna en ny häst vill jag helst göra det på ridbanan iaf de första ridpassen. Tills jag fått en känsla för hästen och börjat lita på den. Jag ger mig ju inte ut på uteritt i främmande terräng på en häst jag inte känner. Jag hade ju velat ha en period av frihet att välja ridbanan/ridhuset för att lära känna hästen och bli trygg med den innan jag rider ut. Jag har aldrig svarat på en sånannons så jag vet inte hur folk tänker. Om de tycker att det är ok att rida på ridbanan under en period i början eller om de faktiskt vill att man rider ut från dag 1.
Ja, jag förstår! Har oxå varit medryttare en del o då har det med varit uteritter från dag ett, men det har ju varit av en anledning, o samma gäller här, min häst står stilla, vägrar typ gå in i paddocken (man får dra in han) så var väldigt tydlig med det, dessutom var jag med de första två veckorna för att visa lite vägar. Sen är vi ett sådan stall där typ alla rider ut varje dag så finns alltid någon att rida med.
 
Jag har aldrig tänkt i termer att "får absolut inte rida i paddocken oavsett vad" även om jag önskat medryttare som rider ut. Nu hade jag ridhus på slutet och hästen funkade på ridbanan/i ridhus också så givetvis fick min medryttare rida där när det var skitväder. Jag hade nog som medryttare förutsatt att om hästen funkade på ridbana att man fått rida där enstaka gånger såsom för att lära känna hästen eller man önskade rida lektion men att huvudregeln var att rida ut och hade nog avstått från att vara medryttare där varit helt tabu att under några omständigheter rida på ridbanan även om jag föredrar att rida ut.
 
Jag har aldrig tänkt i termer att "får absolut inte rida i paddocken oavsett vad" även om jag önskat medryttare som rider ut. Nu hade jag ridhus på slutet och hästen funkade på ridbanan/i ridhus också så givetvis fick min medryttare rida där när det var skitväder. Jag hade nog som medryttare förutsatt att om hästen funkade på ridbana att man fått rida där enstaka gånger såsom för att lära känna hästen eller man önskade rida lektion men att huvudregeln var att rida ut och hade nog avstått från att vara medryttare där varit helt tabu att under några omständigheter rida på ridbanan även om jag föredrar att rida ut.
Jag vill ju egentligen inte vara sådan själv för gillar att kunna ta ett pass på banan, men eftersom min häst inte gillar det måste man ju även lyssna på han, och har förklarat detta ex antal gånger att det är därför som det gäller uteritt
 
Jag vill ju egentligen inte vara sådan själv för gillar att kunna ta ett pass på banan, men eftersom min häst inte gillar det måste man ju även lyssna på han, och har förklarat detta ex antal gånger att det är därför som det gäller uteritt
Då ska du ha en medryttare som bara vill rida ut 👍 jag är en sån,avskyr att rida på bana precis som din häst och har bara ridit ut på mängder nya hästar,man känner ju hur dom är vid provridningen och kan ta sällskap i början. Men jag har även ridit ut ensam många gånger gång två på ny häst. Sen har det såklart varit på skogsmullar som är trygga i skog och mark.
 
Jag har ett problem, jag har en medryttare till min häst. Var väldigt noga i början o skrev vad vi sökte för typ av medryttare att det gällde enbart uteritt då min häst verkligen inte gillar paddocken, det började med att hon bara var i paddocken för hon inte kände för att rida ut, hon kan skriva väldigt sent att hon inte kommer den dagen vi bestämt att hon ska komma, säger alltid emot om jag säger något som gäller, försöker bestämma över min häst, har sagt till henne ex antal gånger men hjälper ej utan går tillbaka direkt till hur det var innan, så känner att det ej fungerar, har till och med lätt till att min häst inte mår bra av henne, nu ska jag säga att jag inte vill ha henne mer, bara det att hon är inne i stallet så himla bra (ett väldigt litet stall) och att vi arbetar på samma jobb, vilket kommer bli super jobbigt! Någon som har haft likande problem och hur hade ni sagt till att ni inte vill ha kvar henne som medryttare på eran häst?
Vill instämma i peppkören.
Tips till samtalet: håll det allmänt, säg att du inte tycker att ni fungerar ihop. Vill hon ha exempel kan du avstå från att ge det och vill hon argumentera kan du säga att du vet vad du tycker och inte ser någon mening att argumentera om saken.
Du vet säkert bäst vad som passar sig, men meningen med mitt tips är att det ska bli så få anledningar för tjafs och bråk som möjligt så att det blir enkelt för er att undvika att förolämpa varandra. Eftersom ni behöver komma överens i framtiden med.
 
Min häst är utlånad på foder med förutsättningen att han inte skulle ridas dock köras på ridbana, han gillar inte det och tycker han ska få slippa det.
Var väldigt tydlig med att det var spelreglerna. Går ju att göra så mycket annat med honom än dressyr. Rida/köra ut, dra träd och sly i skogen, trickträna honom osv.
Nu har de inte ens en ridbana eller är intresserad av att träna honom på det sättet, så det har fungerat bra.
Men skulle de börja med att försöka rida dressyr på honom hade jag tagit tillbaka honom.

En häst på 19 år vet vad den gillar och inte, och det får man acceptera.
 
Jag vill ju egentligen inte vara sådan själv för gillar att kunna ta ett pass på banan, men eftersom min häst inte gillar det måste man ju även lyssna på han, och har förklarat detta ex antal gånger att det är därför som det gäller uteritt
Förslag:
"Det känns inte som att mina önskemål om en medryttare som enbart rider ut, eftersom min häst verkligen inte vill ridas på ridbana, och dina önskemål som ryttare är helt kompatibla. Det kanske är bättre om vi avslutar det här samarbetet, för bådas skull."
 
Jag har ett problem, jag har en medryttare till min häst. Var väldigt noga i början o skrev vad vi sökte för typ av medryttare att det gällde enbart uteritt då min häst verkligen inte gillar paddocken, det började med att hon bara var i paddocken för hon inte kände för att rida ut, hon kan skriva väldigt sent att hon inte kommer den dagen vi bestämt att hon ska komma, säger alltid emot om jag säger något som gäller, försöker bestämma över min häst, har sagt till henne ex antal gånger men hjälper ej utan går tillbaka direkt till hur det var innan, så känner att det ej fungerar, har till och med lätt till att min häst inte mår bra av henne, nu ska jag säga att jag inte vill ha henne mer, bara det att hon är inne i stallet så himla bra (ett väldigt litet stall) och att vi arbetar på samma jobb, vilket kommer bli super jobbigt! Någon som har haft likande problem och hur hade ni sagt till att ni inte vill ha kvar henne som medryttare på eran häst?
 
Jag vet inte varför hon inte vill rida ut, om hon inte litar på hästen eller om hon är mörkrädd eller vad det är. Men är hästen möjligen positiv till att vara i paddoken utan ridning? Horsemanshipövningar, löslongering, löshoppning? Om hon klarar av det.
 
Jag vet inte varför hon inte vill rida ut, om hon inte litar på hästen eller om hon är mörkrädd eller vad det är. Men är hästen möjligen positiv till att vara i paddoken utan ridning? Horsemanshipövningar, löslongering, löshoppning? Om hon klarar av det.
Ingendera av de sakerna är väl jämförbara med att rida en tur i "skogen" motionsmässigt. Det där är ju mest tidsfördriv ingen egentlig träning. Visst någon gång men mer än så är det ju inte
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 412
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp