Medryttartråden

Här vill ju jag också vara med! Har missat att det fanns en sådan här tråd, men det vore roligt att få skriva av sig lite om sin ridning tycker jag (blir alltför lockad att göra det i träningstråden annars, och det blir ju inte jättebra)!

Jag är medryttare på ett 16-årigt halvblod som jag ridit lite "on and off" sedan 2018. Under hela 2020 blev det inget p.g.a Covid, men sedan ungefär en månad tillbaka är jag igång igen och det är så fruktansvärt roligt att rida just nu! Hästen ger en bättre ridkänsla än någonsin och jag kan inte låta bli att tänka att det berodde på den 13 månader långa pausen vi hade från varandra. Det är nästan som att vi börjat om från början lite, och funnit varandra på ett annat sätt.

Jag är extremt lyckligt lottad då jag får rida hur mycket jag vill och göra i princip vad jag vill. Hästens ägare har inte riktigt tid för honom, så hon är bara glad om det är någon som håller igång honom. Jag rider ca två dagar i veckan, det känns lagom och innebär att jag kan hålla igång bra men samtidigt ha tid för mina andra hobbies. Egentligen är jag dressyrryttare, men hästen älskar att hoppa så på senaste har vi faktiskt ridit en del hoppträningar också. OJ vad roligt det är att hoppa när man sitter på en schysst häst som verkligen vill och aldrig skulle få för sig att vägra eller busa på något sätt!

Som det är nu blir det alltså ett dressyrpass och en hoppträning per vecka, ungefär. Hästen är otroligt trevlig i dressyr också, så det är en riktigt bra allroundhäst jag hittat mig. Lyckligt lottad, som sagt! Hans enda nackdel är att han är ganska osäker i sig själv vilket innebär att han är rätt tittig. När han har sällskap av en annan häst är det inga problem, men ensam kan han bli lite jobbig ibland. Han gör sällan mer än att skutta till och ta ett par travsteg, men för mig som lätt blir nervös är det inte idealt. Men det är inget jätteproblem på något sätt, jag får jobba lite med mig själv helt enkelt, och alla hans andra kvaliteter gör att det är värt det :love:

Lägger in en liten film från dagens hoppträning - det är inte perfekt på något sätt (man kan till exempel se på min sits att jag fortfarande tycker det är lite läskigt, och på hästens huvud att han helst skulle vilja springa dubbelt så snabbt :D) men oj vad roligt vi hade!

Låter ju som ett jättebra upplägg och va roligt de ser ut på filmen 😁 fast jag vågar inte hoppa 😅
 
Abby har skadat sig så hon ska inte ridas nu.
Goldie fick sitt föl i tisdags och allt gick jättebra 😍 fölet är uppe på benen och har tillomed försökt beta i fredags! Ett gult sto med stjärn blev det.
Får se sen när man kan sätta igång Goldie lite.
65DC7267-64E1-4803-AF96-5B005E968E95.jpeg
 
Träffade på ägaren när jag var i stallet i går. Hon upprepade att hon gärna ser att jag fortsätter rida sporadiskt även efter att de flyttat, och lade till att de ska bygga hundgård så det är bara att ta med hunden. Så jag ska se hur det är på nya stället.

Skrittade bara en runda då jag var ganska trött i går. Ska rida i morgon också och sedan flyttar de till helgen.
 
Igår hade vi lite enkel terrängbaneträning där jag fick vara beredd på att stopp vid läskiga fasta hinder 😂
Nära att trilla av men det gick bra, dock blev det ett snett helikopterhopp rakt in i fasta hinderstödsstocken vid sidan om där mitt ben nära mosades in, lyckades slänga fram det så att det bara skrapades. Men efter ett tag slappnade pållen av mer och vi kunde göra vårt första hopp nerför banken. Idag är min kropp mör så en vilodag är mycket välkommen och på söndag är det ny pay&jump på gräsbana.
 
Idag blev det P&J på stor gräsbana, alla hästar verkade vara lite tittiga inne på banan men lyckades mana på och blev felfri i 70 och ett pet på första i 80. Så förargligt men lade en dålig linje in eftersom den började i läskiga hörnet och jag blev feg... Men tempot var mycket bättre än förra gången så det går framåt :)
 
Idag blev det P&J på stor gräsbana, alla hästar verkade vara lite tittiga inne på banan men lyckades mana på och blev felfri i 70 och ett pet på första i 80. Så förargligt men lade en dålig linje in eftersom den började i läskiga hörnet och jag blev feg... Men tempot var mycket bättre än förra gången så det går framåt :)
Vad skoj :)
 
Jag har haft några riktigt trevliga ridpass på Charlie på senaste och han sköter sig alldeles ypperligt. Jag upplever att han är betydligt mindre tittig och spänd än han var för typ två år sedan - nu rider vi ensamma i paddocken utan problem medan han tidigare hade skyggat för åtminstone två saker per pass. Jätteskönt! Jag vet inte riktigt vad det beror på - kanske att han nu står på lösdrift istället för box? Eller så är det bara så att vi båda har skärpt till oss och mognat lite, helt enkelt :p

Igår var sambon med ut och tog lite bilder som jag tänkte dela med mig av här. Det var ett hyfsat bra pass, men jag har fortfarande mycket att jobba med hos mig själv. Framförallt måste jag bli stadigare och mer stilla i såväl skänkel som hand, lära mig att slappna av och njuta lite när det känns bra istället för att konstant försöka fixa och trixa. Jag måste också bli av med den dåliga vanan att dra upp benet när jag skänklar, jag vet inte riktigt var den kommer ifrån... Kanske är dags för ett pass eller två utan stigbyglar :idea: Och så hamnar jag lätt i stolsits i galoppen insåg jag när jag såg några av bilderna - det hade jag ingen aning om! Otroligt nyttigt att se sig själv.

På Charlies sida har vi tidigare haft problemet att han gärna knäcker in nacken och fuskar för att slippa undan, alternativt blir väldigt hög och kort i formen. Därför brukar jag börja & avsluta passen med att trava på lång tygel så att han söker sig framåt neråt själv, kommer upp med ryggen och hittar en lite lägre form. Jämför första bilden med sista bilden så ser ni skillnaden - på sista bilden har jag ingenting i handen alls, utan han får bära sig helt själv vilket han gör riktigt bra.

1_60a230639606ee2e075d9aa8.jpg

4_60a2305f2a6b221adf075731.jpg
21_60a2306588e59dabe19d8173.jpg
5_60a2305de087c33daf221d1e.jpg

2_60a23069e087c33daf221d23.jpg


Konstruktiv kritik välkomnas, om det är nån som känner sig manad! :D
 
@Mineur Vad kul med foton! Och vad fin har är! :love: Jag tycker du ser ut att ha lite korta läder för en dressyrsadel, kanske kan det vara det som göra att du drar upp skänklarna? Länger du ner något hål bör du komma ner mer i sadeln med säte och skänklar och då göra det enklare för dig att skänkla "i lagt läge", eller hur man ska säga.

Jag förstår inte hur det ska vara så svårt att separera sina olika kroppsdelar, filmade mig själv för ett litet tag sedan och jag tänkte att jag minsann nu verkligen hade hittat den nedsuttna sitsen i traven! Svaret var tyvärr jättenej när jag såg filmen 😂
 
@Mineur Vad kul med foton! Och vad fin har är! :love: Jag tycker du ser ut att ha lite korta läder för en dressyrsadel, kanske kan det vara det som göra att du drar upp skänklarna? Länger du ner något hål bör du komma ner mer i sadeln med säte och skänklar och då göra det enklare för dig att skänkla "i lagt läge", eller hur man ska säga.

Jag förstår inte hur det ska vara så svårt att separera sina olika kroppsdelar, filmade mig själv för ett litet tag sedan och jag tänkte att jag minsann nu verkligen hade hittat den nedsuttna sitsen i traven! Svaret var tyvärr jättenej när jag såg filmen 😂
Tack, det är absolut värt att prova! Jag tycker lädren känns så himla långa när jag sitter där, men när jag ser det på bild är de ju inte särskilt långa alls. Jag tror/hoppas också att stabiliteten och de dåliga ovanorna kommer att förbättras allteftersom jag rider mer - det är trots allt bara 1,5 månad sedan jag satte igång igen så jag får nog ha lite tålamod med min kropp.

Och ja, visst är det en fantastisk fin liten häst? Inte alls partisk :angel: Synd på sätt och vis att han inte rids mer och får göra mer eftersom han är så duktig på allt, men så länge både han och jag + ägaren är nöjd med livet är det synd att klaga!

Jamen alltså det är så nyttigt att filma och fota, men ibland blir det ju lite av en kalldusch alltså, typ "oj, är det sådär det ser ut?!" :nailbiting: Som tur är är det ibland på andra hållet också tycker jag, att det ser trevligare ut än vad det känns. Det händer framförallt i hoppning för mig. Men oj vad svårt det är att rida!
 
På tal om att det är svårt att rida: Min-icke hästintresserade sambo frågade igår "But what do you think about all the time? Because for me it just looks like you're riding around and around and sometimes you make a few turns or change the pace." Mitt svar blev något i stil med "Anything from my head to my toes - and then Charlie's! What are my legs doing, are my hands still enough, should I look up more, why does it feel like he's slowing down, is this too fast, are his hindquarters engaged enough, where should I go next, does he seem comfortable like this, what's up with my feet today, oops maybe I should raise my hands a little, oh and the reins are too long, fuck I didn't have his outside with me enough in that circle, what am I doing wrong, what am I doing right..." Ja, ni som vet vet :laugh:
 
Tack, det är absolut värt att prova! Jag tycker lädren känns så himla långa när jag sitter där, men när jag ser det på bild är de ju inte särskilt långa alls. Jag tror/hoppas också att stabiliteten och de dåliga ovanorna kommer att förbättras allteftersom jag rider mer - det är trots allt bara 1,5 månad sedan jag satte igång igen så jag får nog ha lite tålamod med min kropp.

Och ja, visst är det en fantastisk fin liten häst? Inte alls partisk :angel: Synd på sätt och vis att han inte rids mer och får göra mer eftersom han är så duktig på allt, men så länge både han och jag + ägaren är nöjd med livet är det synd att klaga!

Jamen alltså det är så nyttigt att filma och fota, men ibland blir det ju lite av en kalldusch alltså, typ "oj, är det sådär det ser ut?!" :nailbiting: Som tur är är det ibland på andra hållet också tycker jag, att det ser trevligare ut än vad det känns. Det händer framförallt i hoppning för mig. Men oj vad svårt det är att rida!

Hade det varit en hoppsadel du satt i hade jag inte ens noterat det :D Det var främst på en av bilderna som det såg ut som att det tog emot mer än gav stöd, men det är ju också ögonblicksbilder så kanske inte alls är relevant (:

Och som du säger, man får ju ge sig själv lite tid att hitta det. För att mitt i allt det där tänkandet som du beskrev så klockrent så ska man få kroppen att g-ö-r-a det man tänker också! Jag brukar skylla på att jag har långsamma synapser så mellan tanke och handling kan det gå en hel långsida :angel: Men gång efter gång så är det något litet som blir bättre och summerar man ihop det i det stora hela gör man ju jättemånga förbättringar på ett år!
 
Nä nu måste jag bara göra ett eget inlägg, för dagens hoppträning var så fantastisk!

Hoppningen i sig var ganska simpel, inga särskilt konstiga hinder eller linjer. En lite tuffare dogleg och så en linje med fem språng mellan tvåkombination och räcke.

Kom lite stort på oxern i doglegen så vi inte kunde rida den korta linjen inledningsvis. Vi är inte riktigt där att vi hinner få ihop oss tillräckligt fort efter stora språng alla gånger ännu, så ibland får vi bara ignorera att det skulle varit ett hinder till 😅 Men när vi kom närmre kunde vi göra den utan konstigheter

Sen gick vi över på linjen och började med tvåkombinationen och de fem sprången till räcket. Gick lite mot förhållningen så blev lite vingligt första gången men sen var vi båda med på det och satte den fint även när vi vände på det och gick om på räcke och sedan fem språng till kombinationen.

Avslutade med en liten bana och vår bästa runda hittills, bärig och med bjudning och lyhördhet och vi satte alla distanser med spänst och pigga öron! Så glad över att få träna med denna fina häst :love:
 
Nä nu måste jag bara göra ett eget inlägg, för dagens hoppträning var så fantastisk!

Hoppningen i sig var ganska simpel, inga särskilt konstiga hinder eller linjer. En lite tuffare dogleg och så en linje med fem språng mellan tvåkombination och räcke.

Kom lite stort på oxern i doglegen så vi inte kunde rida den korta linjen inledningsvis. Vi är inte riktigt där att vi hinner få ihop oss tillräckligt fort efter stora språng alla gånger ännu, så ibland får vi bara ignorera att det skulle varit ett hinder till 😅 Men när vi kom närmre kunde vi göra den utan konstigheter

Sen gick vi över på linjen och började med tvåkombinationen och de fem sprången till räcket. Gick lite mot förhållningen så blev lite vingligt första gången men sen var vi båda med på det och satte den fint även när vi vände på det och gick om på räcke och sedan fem språng till kombinationen.

Avslutade med en liten bana och vår bästa runda hittills, bärig och med bjudning och lyhördhet och vi satte alla distanser med spänst och pigga öron! Så glad över att få träna med denna fina häst :love:
Vad roligt! Fick googla dogleg, för dressyrryttare som mig är det rena grekiskan :D Ser svårt ut!
 
Denna dressyrryttare red också hoppträning igår minsann! Jag tycker ju att det är väldigt roligt att hoppa, men jag behöver verkligen en häst som Charlie - som tycker det är ännu roligare än jag och aldrig skulle få för sig att vägra, bryta ut eller annat bus. Han får mig att känna mig modig och igår hoppade vi 1.10 vilket är högre än jag någonsin hoppat i hela mitt liv :heart

Våra hoppträningar hålls fortsatt ganska enkla, jag gör det helt och hållet för att jag/vi tycker det är roligt och inte för att jag nödvändigtvis ska lära mig så mycket mer än att bedöma avstånd och hänga med, typ :D Det svåraste just nu är att Charlie hoppar så förbaskat stort, han gillar verkligen att hoppa långt och ger sig inte sällan av minst ett galoppsprång för tidigt. Tog en screenshot från en video igår för att illustrera detta - vänligen ignorera min högst tveksamma sits :angel:

191933344_4637296856283772_1537958819779390422_n.jpeg


Ja ja, jag får ju öva på min sits och följsamhet i alla fall :laugh: Fokus för mig just nu är att komma fram med händer och överliv mer samt att inte hamna i stolsits före hindren. Han tenderar att bli ganska stark och snabb när vi hoppar och då vill jag automatiskt sitta emot lite, men stolsits gör ju onekligen att avståndet till lätt sits blir längre :angel:
 
@Mineur - När jag googlade kom ju massa avancerade varianter :o Jag menade dock den här, som såklart också kan göras svår utifrån avstånden mellan dem :D

1622107876035.png


Kul med er hoppträning! De där entusiastiska och schyssta pållarna som ingjuter mod i en är underbara :love:
 
Hej!

Vad roligt med ett forum och en tråd för oss medryttare! Glad att jag hittat hit men önskar jag tänkt på det tidigare, speciellt när i början när jag behövde som mest råd 😅 Nåväl, bättre sent än aldrig!

Jag heter Helena och började rida på ridskola i vuxen ålder, när jag var 35 år (för 3 år sedan) och fastnade direkt. Red på ridskola i två år (på storhäst) men kände att jag inte lärde mig speciellt mycket. Grunderna i ridningen absolut, men inget kring hästhantering eller hästpsykologi. Dessutom kände jag mig otrygg kring dessa enorma djur. Så jag började titta mig om efter andra alternativ och snöade helt in på islandshästar och privatlektioner. Red för en jätteduktig kvinna ett par månader och lärde mig massor! Men det blev ju ganska dyrt med privatlektioner i längden och längtan efter en "egen" häst växte mer och mer. I alla fall en och samma häst som jag kunde lära känna och som lärde känna mig.

Jag la ut en annons om medryttare på Facebook och fick faktiskt napp, trots att jag var nybörjare och aldrig hade varit medryttare förut. Dock var den islandshästen alldeles för känslig för mig. Efter att han börjat gallopera i full fart och kastat av mig när vi var ute ensamma valde jag att avbryta sammarbetet. Jag var sen medryttare åt en gammal häst en kortare tid men kände inte heller att det var helt rätt, då han endast kunde ridas en gång i veckan (pga sin ålder).

Så, tredje gången gilt hittade jag Askur och jag har aldrig klickat så med en häst som jag gör med honom. ❤️ Men självklart var det inte helt oproblematiskt i början. Han testade mig hela tiden, stannade och ville bara vända hem. Men han gjorde aldrig något dumt som att försöka stregra sig eller skena iväg. Jag, som fortfarande var (och är), nybörjare vågade inte ta ledarrollen till en början utan lät honom hållas. Så det blev mest turer runt stallet på max 20 minuter innan han bestämde sig för att vända hem igen. Under den här tiden var det svårt att veta hur man skulle bete sig. De i stallet sa att jag skulle driva på allt jag kunde, medan en NH tränare som kom ut sa att han var stressad och att jag absolut inte skulle använda spö. Som nybörjare blir man väldigt förvirrad, vad är rätt och hur löser jag det här på bästa sätt för oss båda?

Testade "NH varianten" och tog bort spöt. Men det funkade inte alls, vi kom inte ens bort från parkeringen. Pratade med Askurs ägare och hon försäkrade mig om att han var absolut inte stressad eller ens rädd för spöt. Han är bara envis och vill inte lämna flocken. Så jag gav upp på den idén. Och efter ungefär ett halvår kände jag mig så pass trygg med honom att jag vågade börja ställa krav. Bestämde mig en dag för att det fick vara nog, han ska inte få bestämma vart och hur länge vi rider. Det värsta som händer är väl att jag ramlar av. Vi hade ett par "krig" på gårdsplanen men sen lossnade det och nu testar han mig ytterst sällan. Framför allt så vinner han aldrig längre. En liten volt och driva på så är det löst sen. 😄

Har snart varit medryttare åt honom i ett år och rider tre till fyra gånger i veckan, både på egen hand och med sällskap. Han är oerhört trygg att rida ut själv på, reagerar varken på tåg, bilar eller flygplan. Cyklister eller joggare kan vara lite otäcka ibland, men han stannar bara till och drar aldrig iväg. Överlag väldigt trygg och fin kille!
 

Bifogade filer

  • 142228993_795536694505531_6203657732278663689_n.jpg
    142228993_795536694505531_6203657732278663689_n.jpg
    184,4 KB · Visningar: 23
Ridit första gången på nya stället sedan hästen flyttade. Ägaren har ännu inte hittat några bra ridvägar, hon visade en som dock kräver att man sitter av och öppnar en grind. Och jag har svårt att sitta upp från marken så jag kollade på kartan och testade en annan väg. Visade sig vara en rejält igenväxt traktorväg. Trevlig, men så ojämnt underlag att det bara gick att skritta. Hästen har inte riktigt vant sig vid nya stället och var spänd och ville vända. Men jag känner henne ju nu efter drygt två år, så vi kom dit jag ville utan problem, men hon fick bara långa tyglar sista biten hem.

Tror jag har hittat en runda att testa nästa gång, ska rida igen om två veckor. Är nästan en kilometer att skritta på väg först, men det blir ju bra framskrittning och trafik är inget problem. Sen kanske kartan inte stämmer så bra, men då får vi väl vända.
 
Två bra pass i helgen på egen hand, igår var det så varmt så då blev det mest kravlöst lufsa i skogen men idag tränade vi lite dressyr och tempoväxlingar. Jag är absolut ingen expert på dressyr, men min medryttarhäst är jätteduktig och har tävlat som ung, så jag får ju en hel del "gratis". Kul är det i alla fall! Hur gick det för er? ☀️
 

Bifogade filer

  • dagens tur.jpg
    dagens tur.jpg
    301,7 KB · Visningar: 15

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna. Förra sommaren stod han med...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 140
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp