Medryttartråden

Ett tag sedan jag uppdaterade nu, men det flyter på på mitt håll också! Idag red jag ett dressyrpass i paddocken på egen hand. Det var ganska blåsigt och Charlie var väldigt spänd och tittig redan när jag gick med honom från betet till stallet, och jag ska erkänna att det gjorde mig lite osäker och nervös eftersom tanken var att vi skulle rida i paddocken alldeles ensamma. Men jag kom fram till att jag ville testa ändå, och skulle det inte kännas tryggt var det ju bara att hoppa av.

Passet gick över förväntan och jag kände verkligen att jag kunde lägga nervositeten åt sidan och lita på att vi reder ut situationen, så det var en stor seger för mig! :) Han var fortfarande spänd och hoppade till ett par gånger, men det hade kunnat vara betydligt värre :p Jag skrittade dock fram honom från marken då skritt på långa tyglar kändes lite för läskigt - delvis p.g.a att det var på det sättet jag skadade ryggen väldigt illa när jag var yngre (dåvarande ponny blev rädd för något när vi skrittade fram och for iväg så jag flög all världens väg och bröt en ryggkota).
 
Tag sen jag uppdaterade med, inte vart ute hos Rollo så ofta som jag velat. Menmen nu senaste va ute så skötte han sig över förväntan möjligen värme gör att det blir mindre bus :rofl:
Blitt mest longering då ägaren velat ska hålla oss till hagen då annan häst gärna sticker ut när man tar ut han. Få se ta någon promenad snart igen.

Annars försöker trickträna lite, ja försöker. Det lärt han lyfta benet med pisk petandes på frambenet och med kommando, i försök kanske lyckas buga nån gång. Kommer givetvis inte lära han stegra eftersom dumt och samt han gör det ibland för protestera inget som behövs uppmuntras alltså.


Blitt riktig snygging när sommarpälsen kommit fram! Svårt få bra bild på ponny som antingen inte står still eller vill inte titta mot kamera 😅
198713885_10225379728070557_9126584521889249359_n.jpg
 
Lyckades ta en sådan härlig bild precis när Askur rullade sig i hagen efter en tur i skogen. ❤️ Kompisen vi red med hade stått i hagen i 9 dagar och var väldigt busig och full av energi så efter att han bockat med sin ryttare i galoppen insåg vi att det nog fick bli en skrittrunda. 😅
 

Bifogade filer

  • 198114629_4158458577509866_5394922924870509570_n.jpg
    198114629_4158458577509866_5394922924870509570_n.jpg
    516,9 KB · Visningar: 26
Ett tag sedan jag uppdaterade nu, men det flyter på på mitt håll också! Idag red jag ett dressyrpass i paddocken på egen hand. Det var ganska blåsigt och Charlie var väldigt spänd och tittig redan när jag gick med honom från betet till stallet, och jag ska erkänna att det gjorde mig lite osäker och nervös eftersom tanken var att vi skulle rida i paddocken alldeles ensamma. Men jag kom fram till att jag ville testa ändå, och skulle det inte kännas tryggt var det ju bara att hoppa av.

Passet gick över förväntan och jag kände verkligen att jag kunde lägga nervositeten åt sidan och lita på att vi reder ut situationen, så det var en stor seger för mig! :) Han var fortfarande spänd och hoppade till ett par gånger, men det hade kunnat vara betydligt värre :p Jag skrittade dock fram honom från marken då skritt på långa tyglar kändes lite för läskigt - delvis p.g.a att det var på det sättet jag skadade ryggen väldigt illa när jag var yngre (dåvarande ponny blev rädd för något när vi skrittade fram och for iväg så jag flög all världens väg och bröt en ryggkota).
Bra jobbat!! ⭐
 
Idag var det ännu blåsigare än i tisdags och i princip allt i paddocken var läskigt enligt Charlie, men han är ju snäll och jag kände inte att jag kunde låta mig stoppas av lite blåst så jag körde på enligt plan ändå och ställde upp ett par hinder som vi skuttade över några gånger. Jösses vad roligt han tyckte det var, han tänder verkligen till så fort det kommer fram lite hinder :love: Det var väldigt roligt och nyttigt för mig att hoppa lite på egen hand också. Jag har tidigare bara hoppat honom för tränare vilket såklart är jättebra på alla sätt och vis, men idag var det rätt skönt att göra precis som jag ville och kunna fokusera helt på att ha roligt! :)
 
Ett ganska kravlöst pass igår, egentligen inte mer än lalla runt och lyssna. Men han är så söt, för galopp är ju det roligaste som finns och när vi är i stort sett klara med huvudpasset så blir det hopp-och-lek-galopp där han får liv att gå i den form och fart (nåja) han behagar på halvlånga tyglar.

Längtar så tills vi kan göra det ute i skogen, där vi kan galoppera rakt fram längre än 60 m :D
 
Riktigt mysig tur i skogen igår och Askur var en riktig stjärna! ⭐ Kom fram till mig i hagen (den känslan alltså, svårslagen) och bråkade inte det minsta sen på hela turen. Gick precis där jag ville att vi skulle gå. Dock hade vi två incidenter med fåglar som plötsligt flög upp ur buskar, första gången tvärnitade han i tölten, andra gången ville han dra iväg i galopp 😆 Tack och lov har jag snabb reaktionsförmåga så jag fick direkt stopp på honom. Kom på mig själv med att inse hur mycket jag utvecklats som ryttare detta året för dessa incidenter berörde mig inte det minsta. Förut hade jag nog suttit spänd resten av turen, men nu klappade jag bara om honom och så kunde vi sätta fart igen. Mycket skön känsla 😊
 
Riktigt mysig tur i skogen igår och Askur var en riktig stjärna! ⭐ Kom fram till mig i hagen (den känslan alltså, svårslagen) och bråkade inte det minsta sen på hela turen. Gick precis där jag ville att vi skulle gå. Dock hade vi två incidenter med fåglar som plötsligt flög upp ur buskar, första gången tvärnitade han i tölten, andra gången ville han dra iväg i galopp 😆 Tack och lov har jag snabb reaktionsförmåga så jag fick direkt stopp på honom. Kom på mig själv med att inse hur mycket jag utvecklats som ryttare detta året för dessa incidenter berörde mig inte det minsta. Förut hade jag nog suttit spänd resten av turen, men nu klappade jag bara om honom och så kunde vi sätta fart igen. Mycket skön känsla 😊
Det där sista känner jag igen. För min del är det mycket att jag insett att jag sitter kvar även om hästen tvärvänder, då det inte alls är samma snabba och stora reaktion hos en isis som hos ett halvblod. Däremot är det ju inte roligt, så känner jag att hästen är spänd får hon inte långa tyglar, men jag känner mig fortfarande trygg med att vi kan fortsätta.
Min medryttarhäst kommer aldrig fram i hagen. Hon ser mig, vet att jag ska ha henne och vill ju bara äta liiite till och vänder bort huvudet. Sedan går hon undan ett par gånger, inser att jag inte ger upp denna gången heller och låter sig fångas. Skulle hon inte göra så skulle jag fundera över om det var rätt häst (det går fyra andra svarta ston i samma hage) och kolla extra noga på de kännetecken jag lärt mig att hon har.
 
IMG_20210612_122513.jpg


Idag hade vi sällskap ut i stormandet, så vi begav oss till skogen på långrunda för lite lä. Hedieh var duktig även om han stannar, vänder och letar skrämselpropaganda när han ska träna på att gå först 😅 tur man är van och envis. Vi överlevde kor också! Liknande långtur imorgon också, skönt att kunna ha sällskap om helgerna.
 
Kanske har det redan diskuterats i tråden, men det vore intressant att höra lite om hur era upplägg ser ut. Är ni ensam medryttare på er häst eller är ni fler? Hur har ni delat upp dagarna i så fall? Rider ägaren också? Jag är ensam medryttare, men Askurs ägare rider emellanåt. Bara bra och skönt tycker jag, dels för att vi är fler som motionerar honom (om jag till exempel är bortrest är det skönt att inte komma tillbaka till en helt stissig kille) men framförallt för att det ger henne en möjlighet att checka av så att allt ser bra ut. Hon känner ju honom bäst. 😊
 
Kanske har det redan diskuterats i tråden, men det vore intressant att höra lite om hur era upplägg ser ut. Är ni ensam medryttare på er häst eller är ni fler? Hur har ni delat upp dagarna i så fall? Rider ägaren också? Jag är ensam medryttare, men Askurs ägare rider emellanåt. Bara bra och skönt tycker jag, dels för att vi är fler som motionerar honom (om jag till exempel är bortrest är det skönt att inte komma tillbaka till en helt stissig kille) men framförallt för att det ger henne en möjlighet att checka av så att allt ser bra ut. Hon känner ju honom bäst. 😊
Min medryttarhäst har flera medryttare och går på ridlekis ett par dagar i veckan. Ägaren har företag med ridlekis samt tar emot islandshästar för tillridning och/eller försäljning. Så hon rider inte just denna hästen själv. Vi har en gemensam almanacka (i en app) för bokning av denna och en annan häst som har samma upplägg. Jag red tidigare en gång i veckan men hade inte fast dag utan bokade där det var ledigt och jag kunde.

Ägaren har precis köpt egen gård (hyrde innan) och hästen står nu därför nästan 45 min bort. Så jag har nu upplägget att jag betalar per gång och rider mer sporadiskt. Eftersom jag känner häst och ägare fick jag ha det så över sommaren. Kommer det sedan fler medryttare som rider regelbundet kanske det inte funkar i höst. Och jag vet inte om jag vill fortsätta köra så långt när det blir mörkt och kallt. Så det kanske blir så att jag antingen letar ny medryttarhäst i höst eller tar ett uppehåll.
 
Kanske har det redan diskuterats i tråden, men det vore intressant att höra lite om hur era upplägg ser ut. Är ni ensam medryttare på er häst eller är ni fler? Hur har ni delat upp dagarna i så fall? Rider ägaren också?
Jag är ensam medryttare och pga sjukdom hos ägaren rider hon inte själv, ibland att hon hoppar upp efter jag ridit genom hästen. Förhoppningen är aty hon ska kunna rida mer, men då behöver ynglingen landa lite mer från trots och ysterhet. Ägaren följer med och tränar mig en hel del också, ibland åker hon med honom till beridare också.

Jag har inga bestämda dagar, men brukar bli ca 5 dagar i veckan.
 
Kul att höra om era upplägg! 😊

Idag blev det nästan onödigt spännande på ridturen. Jag märkte redan när vi skulle ge oss upp i skogen att något var fel, för han vägrade gå framåt och det gör han annars aldrig längre (det var hans sätt att testa i början, för ett år sen). Jag borde kanske ha reagerat på hans signaler, men det är ju så svårt att veta om han faktiskt är rädd för något eller bara "trilskas". Jag tänkte att han bara fjantade sig, så jag manade på och upp i skogen kom vi tillslut. Vi rider ett par hundra meter tills han plötsligt reagerar på något i buskaget och vill dra iväg. Jag får stopp på honom, men direkt vill han dra iväg igen. Kände att det här kommer aldrig gå så jag hoppar av och börjar prata lugnt med honom. Han står superspänd och flåsar typ. Bestämmer mig för att vi får gå tillbaka till stallet istället. Jag försöker leda honom på världens minsta skogsstig med buskar på båda sidorna och fick flera gånger parera hans försök att dra iväg. Pratade lugnt med honom precis hela tiden så han skulle stanna kvar hos mig och bad samtidigt en stilla bön att han inte skulle trampa mig på fötterna där nere bland buskaget. 😅 Lät honom även äta ibland då jag tänker att mat alltid är kopplat till något positivt och det dessutom får honom att tänka på annat.

De där hundra meterna kändes som en hel evighet, men tillslut kom vi tillbaka till grusvägen vid stallet. Då släppte den värsta stressen och jag kunde sitta upp igen. Sen skrittade vi runt i närområdet bara, travade lite kort men inget mer än så. Kände att jag inte ville utmana ödet mer än nödvändigt.

Blev såklart lite skärrad, men samtidigt jäkligt stolt över mig själv. För ett år sen hade jag blivit livrädd och antagligen bara släppt honom (hans ägare har försäkrat mig om att han alltid hittar hem så det skulle inte vara katastrof), men idag lyckades jag lugna en mycket skrämd häst bara genom att själv hålla mig lugn och använda min röst. Kändes ändå riktigt bra! ✌️

Askur är lugn som en filbunke i vanliga fall och sånt här händer typ aldrig. Men det är ju ändå djur vi har att göra med och de kan ju bli skrämda. Idag var det vår tur och jag är glad att allt ändå gick bra. Nästa ridtur har vi sällskap, det känns skönt! 🙏
 
IMG_20210616_202756_887.jpg


Vi rider bara ut nuförtiden, Hedieh behöver all miljöträning han kan få eftersom världen är ute efter att mörda honom konstant enligt säkra källor 😂 här utforskade vi lite stigar vi ridit på med sällskap, kul att han vill ge sig in i snåriga stigarna även när vi är själva. Tyvärr var alla insekter ute samtidigt 😅
 
Kanske har det redan diskuterats i tråden, men det vore intressant att höra lite om hur era upplägg ser ut. Är ni ensam medryttare på er häst eller är ni fler? Hur har ni delat upp dagarna i så fall? Rider ägaren också? Jag är ensam medryttare, men Askurs ägare rider emellanåt. Bara bra och skönt tycker jag, dels för att vi är fler som motionerar honom (om jag till exempel är bortrest är det skönt att inte komma tillbaka till en helt stissig kille) men framförallt för att det ger henne en möjlighet att checka av så att allt ser bra ut. Hon känner ju honom bäst. 😊
Jag är ensam medryttare på Goldie men hon har ju fått föl nu. Så jag red lite i vintras och nu ska vi sätta igång igen 🙂

Sen rider jag Abby med och det är mor/dotter som äger/rider henne med men jag tar 2 dagar i veckan när jag vill.

Har de väldigt fritt och gör vad jag vill. De litar på mig och jag är väldigt glad att jag får vara i deras stall o ta hand om deras hästar. Får även rida Wilma när Abby varit skadad eller om jag vill rida ut med en kompis 🙂
 
Baby mama aka Goldie kan jag börja träna nu igen lite i paddocken (den ligger precis vid hagen) Varken föl eller Goldie bryr sig om att vara isär, tror mer att G tycker det är skönt. Inga större krav då hon knappt är riden i sitt liv utan jag ska bygga upp henne långsamt. Vill helst gå promenader men vill inte gå så långt från fölet än även om de är coola 🙂
A6C3CA23-829C-40F4-B6CA-1EF3082C0EC1.jpeg
 
Hur går det för er alla? Här går det jättebra, vi har ridit själva ett par gånger nu och det är så mysigt att bara vara vi två. ❤️Askur har varit så glad och pigg dessutom, alltid glad över att få komma ut med mig. Jag driver på lagom i värmen, men så vi ändå alltid får till härliga galoppsträckor. Han har även fått en flughuva att ha när vi rider ut, då han lider så mycket av flugor och broms stackarn. Har ni också problem med det såhär års?

Bilden är från i tisdags, bara för att han är så oerhört söt 🥰

IMG_9198.jpg
 
Hur går det för er alla? Här går det jättebra, vi har ridit själva ett par gånger nu och det är så mysigt att bara vara vi två. ❤️Askur har varit så glad och pigg dessutom, alltid glad över att få komma ut med mig. Jag driver på lagom i värmen, men så vi ändå alltid får till härliga galoppsträckor. Han har även fått en flughuva att ha när vi rider ut, då han lider så mycket av flugor och broms stackarn. Har ni också problem med det såhär års?

Bilden är från i tisdags, bara för att han är så oerhört söt 🥰

Visa bifogad fil 73223
Jag har inte ridit sedan min förra uppdatering. Det tar verkligen emot att köra 45 min när jag inte ens har en säkert bra runda att rida. Ska se om jag åker nästa vecka.
 
Här går det inte jättebra för tillfället, men det är helt p.g.a min egen hälsostatus. Skadade armen (ej ridrelaterat) för 3 veckor sedan och får inte belasta den förrän svullnaden gått ner, så ridning har inte känts aktuellt. Dels p.g.a risken att dra upp skadan, och dels eftersom att det inte är helt bekvämt att ha armen i böjd position under en längre period. På lördag tänkte jag dock chansa och rida ut en sväng med en annan tjej, i värsta fall får jag väl rida cowboy style med enhandsfattning :D Om det känns bra ska jag även trimma stallets B-ponny på banan lite. Jag är för stor egentligen (längdmässigt alltså) men ponnyn är ung och behöver ridas till lite ibland och då är jag den enda som ändå är något sånär okej i storlek. Han är söt som socker och rolig att rida, så jag brukar inte tacka nej! Såhär såg vi ut senast vi hamnade på bild :D

1625777797750.png
 
Abby är jättefin nu och rids 4-5 gånger i veckan 🙂 jag ska rida henne i helgen tänkte jag!
Goldie har skadat sig 🙈 ej halt eller någon feber dock så jag kyler benet och ger henne mineraler. Hon älskade sin flugluva jag köpt också.
Annars har vi börjat träna fölet, leda i grimma och så filat lite på fötterna (ägaren är utbildad hovslagare)
Hon är lite osäker så vi brukar vara två så tar jag alltid med Goldie såklart.
34BD59A2-1D89-45EE-83CB-023E9B56773D.jpeg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna. Förra sommaren stod han med...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 164
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp