MeiTai eller långsjal?

Freyja_bus

Trådstartare
Jag har en Manduca som fungerar bra, men som jag tycker är lite krånglig att ta av och på här hemma. Den är super ute på promenader och i stallet och avlastar tusen gånger bättre än BB som jag först hade som "stallsele"! Men som sagt, inomhus för kortare stunder eller längre stunder också för all del, känns den lite bökig, iaf nu med insatsen. My blir alltid arg när jag ska böka i henne där... sen är hon dock nöjd oftast.

Hur som helst, har funderat på att skaffa en bärsjal, det ser så mysigt ut o alla säger ju att det ä så nra och även enkelt när man kommit på hur man ska knyta. Många menar ju att det är enkelt att ta i o ur bebisen om man har den knuten på sig hela dagen. MEN, vad ska man satsa på? My väger 5,5kilo drygt, är det för sent att skaffa en trkåsjal (jag menar om man ändå ska byta till vävd sjal efter några kilon)? O om jag köper en vävd sjal, kommer jag då verkligen inte tycka att det är urtrixigt med knytning (trikåsjalarna ska ju vara bättre nybörjarsjalar)?

Funderar också på en MeiTai, tycker de ser mysiga ut o inte riktigt så trixiga att knyta... men de kanske blir lika bökiga som manducan att ta i och ur My? Hur avlastar en sådan jämfört med långsjal?

Hjälp mig att välja helt enkelt!

//Julia

Sv: MeiTai eller långsjal?

Jag kan inte jämföra med långsjal (har bara trikå) men gillar verkligen mei tai. Den går på två röda att knyta. Vi var på pizzeria häromdan och valle ville inte sitta i den så länge när jag satt, så jag knöt upp den och vi hade honom i knät. Sen knöt jag i honom igen inne på pizzerian, det går jättesnabbt!

Det enda problemet jag har är att lyckas knyta den så Valle inte hänger för mycket bakåt - tips på trixet för detta mottages gärna! Eller så är mei taien min kanske fortfarande lite bred för lilla Valle? Nevin?

Jag sydde mig en egen MT med breda "remmar" över axlarna, dels tyckte jag att det avlaste bättre än, den MT jag hade köpt och dels gav den bättre stöd åt barnet i MT. Det man kan tänka på när det gäller en MT är att man oftast får dra åt remmarna/banden efter en stund så sitter barnet bättre.

Ang sjal vs MT, det är en smaksak... Jag gick direkt på vävd när jag väntade Fredrik, när han kom ut som nästan 5 kg klump så var jag rätt glad för det... ;) Men nej jag tyckte inte att det var så svårt att lära sig, men en vävd sjal blir rätt varm, om du är känslig för sånt, (som jag är) så skulle jag rekomendera att du tittar på någon tunnare sjal, jag har haft en gauze, en av de första som var skrynklig, det tyckte jag fungerade jättebra! Och så har jag en linnesjal som oxå är jätteskönt.

Trikåsjal kan jag inte uttala mig så mycket om, då min minsta var så stor från början att jag gick direkt på vävda sjalar.

Men MT tycker jag avlastar riktigt bra, men man får göra som Snurrfian säger, dra åt ordentligt och sedan efterdra (som IKEAs möbler :D). Manducan har jag på mig på heltid med, jag knäpper aldrig av den mellan utan har den påknäppt även när vi åker i bilen. Drar bara upp axelremmarna (alltså lossar dem lite) och lyfter i och ur barnet. Ska se om jag kanske kan ta kort på det hela så blir det lättare att fatta vad jag menar kanske ;)

Vi har en trikåsjal till Ella ( + Manducan ) och jag älskar sjalen ( Ella med ).
Är så skönt inomhus att ha henne i sjalen..

Jag har en vanlig Looma Sino , men jag fick tips om en trikåsjal som man kan använda längre, den kanske vore något ?

Den heter Wrapsody Bali Stretch

Jag skulle råda dig att köpa en stadig trikåsjal. Trikåsjals-myset är inget jag skulle vilja byta mot något. Längtar efter att få mysa med en liten bebis dagarna igenom igen! :love:

Men även vävda sjalar går att knyta på samma sätta som trikåsjalen, men det har jag inte provat själv.

Meitai förstår jag mig inte på alls, tycker det är krångligare än både sele, trikå och vävd sjal. Den jag har kommer att få flytta inom snar framtid.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej och hå :) Det är inte mycket tid över med en liten bebis i huset, att sitta vid datorn och faktiskt kunna skriva mer än snabba små...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: vindvissla
·
G
Övr. Hund Jag läste MrsScabtrees inlägg om hur mycket hon saknar Harley, och det brast lite för mig då. Det var som att någon knuffade mig över... 2
Svar
21
· Visningar
2 525
Senast: Galathea
·
  • Låst
Övr. Barn sitter och skriver ut knytbeskrivningar till bärsjalen för i morgon ska min lillasyster få "ärva" den till sin lilla plutt (kan ju inte...
Svar
10
· Visningar
1 061
Senast: Carolus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka