Mekanisk kraftfoderautomat

WildHorse

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, mekanisk kraftfoderautomat finns det ens?
Har letat nu men har inte lyckats hitta en som inte drivs av el. Går det att tillverka egen? Tänker mig ngt likn med "äggklocka" timer som FeedX grindarna.

För att komplicera det ytterligare så skulle jag behöva ge uppblött kraftfoder i den vilket inte verkar funka i ngn av de automater jag hittat på marknaden även om dom inte drivits av el.

Borde det inte gå att tillverka något slags lock till krubban ist som öppnas vid ett visst klockslag så att fodret inte behöver flyttas utan häst ist får tillgång till där fodret förvaras? Säkerhet? Risk att fastna?

Vad säger ni, någon som har några kloka idéer?
 
Ja, som rubriken lyder, mekanisk kraftfoderautomat finns det ens?
Har letat nu men har inte lyckats hitta en som inte drivs av el. Går det att tillverka egen? Tänker mig ngt likn med "äggklocka" timer som FeedX grindarna.

För att komplicera det ytterligare så skulle jag behöva ge uppblött kraftfoder i den vilket inte verkar funka i ngn av de automater jag hittat på marknaden även om dom inte drivits av el.

Borde det inte gå att tillverka något slags lock till krubban ist som öppnas vid ett visst klockslag så att fodret inte behöver flyttas utan häst ist får tillgång till där fodret förvaras? Säkerhet? Risk att fastna?

Vad säger ni, någon som har några kloka idéer?
Feedx har ju krubbor som fälls in på valfritt klockslag, men kanske inte det du söker?

Edit, hittade inte krubborna på deras hemsida, men släppte ut hästar stående i feedx-grundarnas stall senast idag. Laddar krubban med kraftfoder och ett par kg hö, tidig morgon fälls krubborna in i boxen. Supersmidigt 👍
 
Feedx har ju krubbor som fälls in på valfritt klockslag, men kanske inte det du söker?

Edit, hittade inte krubborna på deras hemsida, men släppte ut hästar stående i feedx-grundarnas stall senast idag. Laddar krubban med kraftfoder och ett par kg hö, tidig morgon fälls krubborna in i boxen. Supersmidigt 👍

Det verkar ju riktigt smidigt, just någon form av tidsinställd krubba så att hästen kan få en portion blöt mat till antingen kväll lr morgon (jobbar omväxlande kväll/dag så måste gå att ändra tiden efter behov) är det jag är ute efter.

Hur mycket sticker krubborna ut i stallgången när dom är utfällda? Risk att häst som inte står still på gången kan göra illa sig på dom?

Går dom ens att få tag på om dom inte finns på hemsidan?
 
Vill tillägga att jag skulle sätta timern på olika tider. I de Stall jag varit på medautomatiskt utfodring samma tidpunkt blev många hästar stressade när det närmade sig matdags. Mycket bonkande och bankande och dessutom frustration i fall lite mat fastnade kvar i automaten
 
@WildHorse om du googlar ”automat utfodring kraftfoder häst” hittar du flera.

jag tror dock de flesta inte är byggda för blött kraftfoder. Tror det är svårare med det .
 
Det verkar ju riktigt smidigt, just någon form av tidsinställd krubba så att hästen kan få en portion blöt mat till antingen kväll lr morgon (jobbar omväxlande kväll/dag så måste gå att ändra tiden efter behov) är det jag är ute efter.

Hur mycket sticker krubborna ut i stallgången när dom är utfällda? Risk att häst som inte står still på gången kan göra illa sig på dom?

Går dom ens att få tag på om dom inte finns på hemsidan?
Nej inte särskilt mycket, krubborna är djupa och ganska smala, lite konformade typ. Maila och hör med dom! 😊
 
@WildHorse om du googlar ”automat utfodring kraftfoder häst” hittar du flera.

jag tror dock de flesta inte är byggda för blött kraftfoder. Tror det är svårare med det .

Hej det är precis vad jag gjort, men har inte hittat en enda som funkar för blöt mat eller som drivs mekaniskt likt äggklocka timers med feedx grindarna. Alla jag sett drivs med el.

Därav att jag funderade på att bygga egen.
 
Vill tillägga att jag skulle sätta timern på olika tider. I de Stall jag varit på medautomatiskt utfodring samma tidpunkt blev många hästar stressade när det närmade sig matdags. Mycket bonkande och bankande och dessutom frustration i fall lite mat fastnade kvar i automaten

Det ska jag tänka på! Dom får ju hö och kraft vid olika tider nu och tycker det är rätt lugnt vid fodring, så ska def fortsätta så även med automat fodring. :)
 

Liknande trådar

C
Anläggning Hej hej! Har hittat en fodergrind på http://www.feed-x.se Beskrivningen lyder: "Tack vare att timern är mekanisk slipper man...
Svar
17
· Visningar
5 640
Senast: HannaZ
·
M
Hästmänniskan Jag undrar om det finns någon som har byggt en automatisk grindöppnare själv? Jag har funderingar kring detta men jag tycker att köpa...
Svar
15
· Visningar
14 391
Senast: jopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp