Mellanpudel - erfarenheter?

gadriel

Trådstartare
Jag och min sambo vill köpa en hund till. I första hand har vi tänkt oss en vuxen men ev kan det vara aktuellt med en valp.

Vi tror att mellanpudel kan vara rätt ras för oss men skulle gärna vilja höra era erfarenheter (bra som dåliga) och hemskt gärna bilder om ni har :)

vi söker efter en hund som:

- brukar funka bra att ha lös
- inte är särskilt jaktintresserad
- som inte kräver massor med hjärngympa och motion för att må bra
- som fungerar bra med andra hundar, djur och barn
- är hyffsat förig och gärna vill vara till lags och lära sig nya saker
- inte klättrar på väggarna om det skulle bli mindre motion/hjärngympa ngn dag

Givetvis får man inget gratis, det vet jag men jag vill gärna att förutsättningarna för att få en trevlig hund finns om man lägger ner tid och träning.

Det vi kan erbjuda här hemma är mycket tid utomhus på gården, att få "hänga med på det mesta". Dagliga promenader med möjlighet att få springa fritt i skog och på åkrar tillsammans med vår hund som älskar att leka med andra hundar.
En stunds träning/dag, ex lite lydnad, trickträning, spår, leta upp godis/leksak, dra i dragsele. Vissa dagar mer och andra dagar mindre. Ev följa med på ridturer/körturer om det fungerar (vår nuvarande hund kräver 100% uppmärksamhet när han är lös så det fungerar inte är man har en häst att hålla reda på också tyvärr).

Tror ni en mellanpudel kan passa hos oss?

Sv: Mellanpudel - erfarenheter?

Om du tar en vuxen så blir det ju mycket lättare att hitta precis det du vill. Vissa har mycket jaktinstinkt andra noll och åter andra går att träna bort det på. Annars är de flesta pudlar som det du söker.

Kolla bara upp jakten så kan det nog bli bra! Vissa har tydligen ganska stora problem med det som paradiset sa. Vissa är väl lite skälliga och med pudel ska man väl kolla så att den har en bra av/på knapp.

Men annars låter det som ett bra val :)

Dom kan nog variera lite i aktivetskrav också. Men om ni letar en vuxen är det lätt att kolla allt sådant.

Det låter helt klart som att en pudel kan passa er!

Jag har en pudel av mellan modell, och en av den större. Mellan pudeln har betydligt mindre jakt, går att ha lös, han är intresserad men stannar hos en, den större som iofs är en omplacering som fått dra på både det ena och det andra har jag ett större problem med vad gäller jakt biten, om än han tar sig även han.

Ingen utav mina pudlar är skälliga, men det är någonting som kan förekomma, dock är det ingenting som är unikt för pudlar, min erfarenhet är att det gäller uppfostring mer än ras. De är anpassningsbara hundar vad gäller hur mycket man vill lägga ner på pälsvården (bara att klippa ner om det inte hör till intresset) vad gäller aktivering så hänger de gärna med på det manb har för sig, oavsett om det är en dag ute i skogen full med spårande och sökträning, eller en slappardag vid tvn. Det är dock smarta hundar och man kan behöva jobba lite grann för att få den där totala uppmärksamheten alla ggr på lydnadsplanen...
Vad gäller att ha med på ridturer så går det säkert, min är aprikos och har tunn päls (vanligt förekommande bland de aprikosa) och fryser, dessutom ägnar jag hellre 100 % uppmärksamhet mot hästen och tar en extra runda med hunden senare och har valt att inte ha med mina grabbar ens till stallet om det går att undvika, men det är ju helt klart en smaksak!

Lite bilder, bara för att du bad om det ;)

Det har skrattats mycket sen lillpjompen dök in i våra liv, dock vill jag utfärda en varning om att en lätt blir till två...

Senast ändrad:

Jag har mellanpudel och han passar in på alla era kriterier :)

Här är min älskling:

dsc1771red.jpg

dsc1803red.jpg

img0278xp.jpg

Stort tack för era svar! Ska ha koll på det där med jakten, men som ni säger så är det ju lätt att kolla om vi köper vuxen, vi vill dessutom gärna ha hunden på prov en vecka om säljaren går med på det så vi ser att det verkligen fungerar med vår hund och att vi trivs med den.

Verkar bara svårt att hitta vuxna mellanpudlar :( Har kikat runt men inget napp, inte så mycket valpar heller till salu.

Jag ska väl inte svara egentligen eftersom min är en korsning. Hans pappa är hälften eng.cocker och på mammans sida finns mellan och storpudel. Men han ser ut som en pudel dock lite kortare nos och är större än en mellan med sina 50 cm. Men han har mycket av pudelns temprament. Han är en clown som pudlar är så man måste ha ett sinne för humor. De är mjuka och snälla, älskar närhet och kan slappa. Min är likt en vinthund en soffpotatis inne och full fart ute! Om han tillåts drar han gärna sina egenhundsrace på en tom äng och brallar så man ler från öra till öra varje gång! Min sämre kamera hinner inte med:

fullfart.jpg

Han fullkomligt älskar agility och trickträning med klicker superlätt att tagga till en pudel men offknappen behöver man lära in tidigt.

Bra med barn:

http://i2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/Melvin/kontaktdligg.jpg

Vill vara nära om han får:

http://i2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/ta bort/samsova.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y23/paradiset/Melvin/hrtvaramamma.jpg

Och man variera frisyr hur man vill!

vacker-5.jpg

Blandat148mindre.jpg

Glömde... vilka jättefina hundar båda två! Tycker dom är så himla fina när dom är nerklippta, särskilt när öronen är kortklippta, så fint!

Det finns en mellanpudel på forumet jag pmade dig om. Men han är dock aktiv och kan inte vara ensam.
Sedan finns en mellan i skåne som ska ut på foder. Men hon vill ta två kullar på henne.

Senast ändrad:

Synd att du bor så långt söderut, då jag måste placera ut min mellanpudel på foder en längre tid. (:cry:)

Mellanpudeln skulle nog passa jättebra in i erat liv, verkar det som :) Några bilder:
31695504.jpg

30941392.jpg

31883015.jpg

31883016.jpg

Lycka till med pudelköpandet! Själv ska jag traggla för att hitta en fodervärd ;)

Helt OT, men vika härliga bilder i den här tråden! De visar verkligen pudelns dubbelnatur - både clown och diva!:love:

Det ligger alltid omplaceringar ute på pudelklubbens hemsida. Nu var det visst bara toy/dvärg/stor.... Men där finns det lite av varje. Det kan vara så att annonserna ligger lite efter också så det kan kanske vara värt att kontakta hon som har hand om annonserna.

Åh va synd! Hade gärna träffat honom :) Vi har skrivit att vi kan ta på foder också, men inget napp än.

Argh.. Ja.. riktigt synd, som sagt ;) Nåväl.. jag hoppas, som sagt, att det löser sig för oss båda :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 289
Hundavel & Ras Hej alla! 😃 Har under några års tid letat efter rätt hundras för mig utan att lyckas så nu ber jag om era tips och rekommendationer... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 289
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag letar efter ny hund då jag tyvärr är hundlös och efter många år med vinthundar (greyhound och saluki) börjar jag nu kolla utanför... 6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 300
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 086
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025