Mellantäcke som transporterar bort fukt *Akut behov av tips*

dee79

Trådstartare
Jag tror att min häst har regnskållor, fast en mycket lätt variant. Hon kan inte gå med regntäcke, för det blir för varm-fuktigt under det. Dock ska de ju inte bli blöta och hon går på lösdrift. Antingen får jag täcka under regninga perioder, eller klippa och ha henne täckad hela tiden (fast jag hoppas ju att det fryser och torkar upp så jag både slipper täckning och klippning).

Dock behöver jag en bra plan om det inte ger sig, och den består av ett täcke som för bort fukt från kroppen och som inte släpper tillbaka fukten utan lämnar den mellan regntäcket och lagret under.

Finns det?
Vad är det jag behöver/letar efter?

Sv: Mellantäcke som transporterar bort fukt *Akut behov av tips*

Jag tror att du har ett för dåligt regntäcke om hästen blir fuktig under. Det låter som att du bör satsa på ett regntäcke med en bra andasfunktion som transporterar bort fukten tillfredsställande..?

Det är andasfunktion på alla utom ett av mina, men hon har sjukt mkt päls.

Hm... isåfall kanske klippningen du fundera på ändå är det bästa alternativet? Om hon även blir svettig i sin päls så betyder ju det att hon sällan är torr ända in på huden. Det är som med vissa långhåriga hundar som har MKT tjock päls. De får eksem och svamp eftersom huden alltid är fuktig och "mojsig"...

Varför måste hästen ha täcke om den har så tjock päls? Inte så konstigt då att den får regnskållor. En normal päls släpper inte in väta inpå bara skinnet när det regnar. Vill du ha den täckad så klipp den.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
31 038
Senast: Åsa A
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 885
Hästvård Härom dagen uppkom en diskussion i stallet där min häst är inackorderad kring det här med klippning. Jag har såpass koll att jag tror...
Svar
14
· Visningar
1 275
Senast: skuggi
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 564
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31