Melodifestivalen 2026 och Eurovision 2026

Bukefalos 30 år!

PUUUHHH vilken tur att inte Israel vann. Bulgarien var inte en toppfavorit men jag gillar den och mycket hellre den till vinnare !!! Favorittippade Finland vann alltså inte, "bara" 6a, Rumänien gjorde ändå en skräll som 3a och Australien 4a. Tycker Sverige var betydligt bättre än dåliga 20....Men att UK kom sist är ju inget ovanligt 😅.

Jag har bojkottat ESC i år. Det brukar vara en av årets höjdpunkter för mig, men Israels deltagande förstör tävlingen, liksom EBUs hantering av situationen. Jag hoppas (men tror knappast...) att EBU inser att det är ohållbart att låta Israel fortsätta delta, för de kommer fortsätta få ett enormt röststöd av folk som inte ens kollar på tävlingen ända tills de slutligen vinner, och det året de vinner kommer tävlingen gå i graven.

Det här året har jag således inte känt någon glädje över huvud taget för tävlingen. Jag har inte lyssnat på bidrag, har inte satt mig in så mycket alls. Istället för att bli glad när jag ser Eurovision nämnas så känner jag bara en sorg.

Skönt att se att Israel inte vann i år heller. Måtte nu EBU skärpa till sig.

Var det inte väldigt många udda bidrag i år? Det brukar ju alltid vara nån som sticker ut, men nu var ju nästan flertalet utklädda som noshörningar, tigrar, målade i silver och allt vad det var. Det var nästan de mer normala som stack ut😆.

Nej, det här året gick det inte Sveriges väg alls men det här är väl ändå en väldigt onödig rubrik? Vadå storfiasko? Hon tog sig till final och kom på 20:eplats ett år där tolvorna och resterande poäng flög åt alla möjliga (och omöjliga) håll.

Screenshot_20260517_012206.webp

Fast det känns mer som att ESC lever på lånad tid ytterligare ett år, för jag har svårt att se att Israel som land kommer att vilja göra så omfattade förändringar, se de kommer bli samma bittra smak i käften när eurovision är slut- nästa år också.

Ju fler som bojkottar Israel desto procentuellt fler supporters är det kvar bland de som röstar.

Såg et klipp ur en kort intervju med Felicia, där hon sa att hon har bölat - och inte för att hon kom på 20e plats (som inte är jättekul) utan för att hon är rädd för allt hat hon kommer få.

Alltså?? Jag kan förstå hennes oro för det. Det är tyvärr inte alls omöjligt att det blir så. Men är det verkligen rimligt att hon ska få hat för detta?

Felicia röstades fram av svenska folket som vår representant. Hon framförde numret alldeles utmärkt. Hon har verkligen inget att skämmas för. Oavsett bad man aanser om låten.
Att låten inte är favorit varken för jurygrupper eller tittare är inget vi kan lasta Felicia för.
Det är kanske så att genren är för smal för att vinna tävlingar som ESC med. Men, det är inte Felicias fel.

Ett problem tror jag är hjärtrösterna i mello, barn röstar på det som låter mest och blinkar kul på scen. Gör Melodifestivalen till ett underhållningsprogram istället för ett barnprogram så kanske nivån på bidragen höjs

Ett problem tror jag är hjärtrösterna i mello, barn röstar på det som låter mest och blinkar kul på scen. Gör Melodifestivalen till ett underhållningsprogram istället för ett barnprogram så kanske nivån på bidragen höjs
Melodifestivalen är väl det största underhållningsprogrammet vi har?
Ärligt talat tycker jag att det är bra mycket viktigare att det får vara det - med alla nivåer av bidrag representerade - än att vi jämt och ständigt ska försöka vinna Eurovision som vi ändå sen tycker är alldeles för dyrt att arrangera.

Sen undrar jag verkligen om de så kallade barnhjärtrösterna är problemet? Kollar man statistiken ser man snabbt att Felicia fick 12:or från alla åldersgrupper mellan 3 till 59 år så din syn på vilka som är barn är tämligen generös måste jag säga.

Screenshot_20260517_091705_com.android.chrome_edit_3063753714505933.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka