Men HUR fäster man den i sadeln?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 285
Sv: Men HUR fäster man den i sadeln?!

Du flyttar ringarna =)

Om du läser på Torsions sida så finns där en beskrivning hur du fäster padden i sadeln med hjälp av en ring fram vid manken och en ring bak vid bakvalvet. Om det går att göra likadant med barefooten vet jag inte.

Men flytta ringarna dit du vill ha dem helt enkelt. Jag fick sprätta loss och sy om för att få det att passa min Freeform, ringarna ska vara tvås tycken fram på sidan förvisso, men de satt för LÅGT på padden.

Jag har inte ens brytt mig om att sätta fast min padd i min FitForm. Haft den i 2½ år och använt regelbundet och den har aldrig haft en tendes till att glida bak/fram och/eller i sidled.
Ligger som berg under sadeln. :)

Men vet att det finns paddar i glansigt material, i nylonaktigt, då blir det kanske en annan sak, då kanske man måste sätta fast?

Jag har en Skitopadd, men svart ovansida & vit undersida, sådann som du visade.

CosmicQueen skrev:
Jag har inte ens brytt mig om att sätta fast min padd i min FitForm. Haft den i 2½ år och använt regelbundet och den har aldrig haft en tendes till att glida bak/fram och/eller i sidled.
Ligger som berg under sadeln. :)

Men vet att det finns paddar i glansigt material, i nylonaktigt, då blir det kanske en annan sak, då kanske man måste sätta fast?

Jag har en Skitopadd, men svart ovansida & vit undersida, sådann som du visade.

Fast även Skiton kan glida *vet* :devil:

Jag har två sådana med glansigt material, bävernylon, de heter TN Equalizer.
Min sadel, som har undersida i fleece, gled på dem, men jag la ett halkskydd för mattor emellan sadel och padd och det funkar utmärkt :) Dock kan jag inte rida utan att spänna fast padden för då glider hela ekipaget lite snett.

Varför jag undrade var att jag beställde hem en Skito "på prov" för att kolla på den. Tyckte det kunde vara värt frakten om jag skulle behöva skicka tillbaka den.. Då har jag i alla fall sett, kännt och provat den.
Fast jag tror ändå jag tycker bättre om TN padden, det verkar svårt att hålla rent ullen på undersidan? Pållan min svettas ju ganska mycket när hon får jobba lite.
Sen är jag rädd att en padd med ull blir hal mot hästryggen, glider åt sidorna och drar med sig sadeln snett.

Senast ändrad av en moderator:

Ja, kan kan den säkert... Men min ligger iaf som berg under sadeln och rör sig inte en millimeter och det varesig med eller utan ryttare i sadeln.

Hemma använder jag i princip alltid renskinn eller schabrak under padden för att slippa tvätta den så ofta. Har tvättat det 1 gång på 2½ år och den är fräsch.
På tävlingar jag jag i regel padden direkt mot hästen och den glider aldrig, varesig mot sadel (på ovansidan) eller mot hästen (undersidan), men det är säkert olika från häst till häst som jag förstår...

Jag jämför det med tygklädseln i volvo-bilar fast lite mjukare :p Ser precis ut som det iaf.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 200
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 693
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka